سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بيرجند/

افزایش دو برابری کارآمدی آب در تولید محصولات کشاورزی

برای اولین بار در کشور با اجرای طرح تحقیقاتی تعیین توابع تولید گیاهی ، کارآمدی مصرف آب در تولید محصولات کشاورزی در خراسان جنوبی به دو برابر افزایش یافت .

به گزارش باشگاه خبرنگاران بيرجند

مدیرگروه مهندسی آب دانشگاه بیرجند گفت : در خراسان جنوبی دو عامل کمی آب و شوری آن سبب کاهش محصول کشاورزی شده است که به همین علت طرح تحقیقاتی تعیین تولید توابع گیاهی با هدف افزایش کارآمدی آب و در نتیجه افزایش محصول اجرا شد .

شهیدی افزود : در این طرح با بررسی اثر تؤام کمی و شوری آب و صرفه جویی 20 تا 25 درصدی مصرف آب و از طرفی افزایش زمینهای زیر دست منابع آبی مورد نظر ، از همان آبهای شور کارآمدی دو برابر در تولید محصول به دست آمد .

وی گفت : با اجرای طرح تحقیقاتی توابع تولید گیاهی در حقیقت تولید محصول به ازای واحد حجم آب مصرفه شده به میزان دو برابر افزایش یافته است .

مدیر گروه مهندسی آب دانشگاه بیرجند هزینه اجرای این طرح تحقیقاتی را 80 میلیون تومان اعلام کرد و افزود :

این طرح به طور مشترک با همکاری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی اجرا شده که 10 میلیون تومان از هزینه آن را شرکت آب منطقه ای و مابقی را گروه پژوهشی دانشگاه بیرجند تأمین کرده است .

از این طرح تحقیقاتی که اجرای آن 2 سال زمان برده ، دو مقاله خارجی و دو مقاله علمی پژوهشی در داخل کشور تهیه و به چاپ رسیده است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.