سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يک کارشناس سياست خارجي مطرح کرد

ایجاد "کاراگاه‌هاي تروريست‌پروري" بزرگترین اشتباه غرب در سوریه/ اروپا تحت تاثیر موج جنایات تروریستی

يک کارشناس سياست خارجي گفت: بزرگترین اشتباه کشورهای غربی ایجاد "کارگاه‌های تروریست‌پروری" در سوریه بود و پس از مدتی قطعا این چند هزار نفر تروریستی که در سوریه امروز فعال هستند به کشورهای اطراف سوریه و حتی کشورهای اروپایی سرازیر شده و طرف‌های غربی متحمل خسارت خواهند شد.

مصطفي قوام در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به مخالفت‌هاي برخي از کشورهاي غربي با حضور ايران در کنفرانس ژنو 2 گفت: مواضع کشورهاي غربي بيش از آنکه اقدامات جدي باشد نشان‌دهنده بازي‌هاي سياسي است.

وي ادامه داد: خود کشورهاي غربی نیز اذعان دارند که کنفرانس ژنو 2 بدون حضور ايران و سوریه نتیجه‌ای نخواهد داشت و حتي "اخضر ابراهیمی" هم پس از مذاکره با طرف‌های مختلف به صراحت اعلام کرده است که نقش ایران در حل و فصل بحران سوریه تعیین کننده بوده و حضور این کشور در کنفرانس ژنو2 ضروری است.

اين کارشناس سياست خارجي افزود: آمریکا و فرانسه تحت فشار صهیونیست‌ها این کارشکنی‌ها را انجام می‌دهند و با حضور ایران در ژنو 2 مخالفت می‌کنند.



قوام تاکيد کرد: جالب است که در تمام این موارد هیچ‌گاه طرف‌هاي غربي دلیل مخالفت خود با حضور ایران را اعلام نکرده‌اند.

وي تصريح کرد: عدم حضور یک کشور در کنفرانس ژنو2 دال بر این است که حضور و اعلام مواضع آن کشور به‌طوری است که مانع از به نتيجه رسيدن مذاکرات مي‌شود، در حالی که مواضع و راهکارهای جمهوری اسلامی در مورد سوريه تاکنون مورد استقبال بسیاری از کشورها بوده و می‌تواند مسئله سوریه را از این وضعیت به بن‌بست رسیده و پیچیده نجات دهد و به شرایطی به نفع ملت و کشور سوریه تبدیل کند.

اين کارشناس سياست خارجي اظهار داشت: با توجه به مواضع جمهوری اسلامی و راهکارهایی که این کشور اعلام کرده است مخالفت آمریکا و فرانسه با حضور ايران در ژنو 2 به دنیا نشان می‌دهد که آمریکا، فرانسه و متحدین این کشورها برخلاف شعارها و مواضع ظاهري خود که ادعا دارند به دنبال راه‌حل سیاسی برای مشکل سوریه هستند، می‌خواهند بحران سوریه در همین حال بماند تا لطمات بیشتری به ملت و کشور سوریه وارد شود و رژيم صهيونيستي نیز بتواند آرامش خود را در سایه بحران سوریه حفظ کند.

قوام گفت: اين در حالي است که تداوم بحران سوريه شرايط را وخيم‌تر کرده و کار را به جايي برساند که ديگر هيچ طرفي نتواند به طور واقعي اين بحران را با استفاده از راهکار سياسي حل کند.

وي افزود: قدرت‌های غربی و در راس آن‌ها آمریکا همیشه اقداماتی می‌کنند که به ضرر خود اين کشورها تمام می‌شود؛ قضایای عراق و افغانستان نشان دهنده رویکردهای غلط این قدرت‌ها بود که با هزینه‌های گزافی وارد اراضی این کشورها شدند و در نهایت با خفت مجبور به ترک آن‌ها شدند اما مسئله سوريه با عراق و افغانستان متفاوت است.

اين کارشناس سياست خارجي تاکيد کرد: بزرگترین اشتباه کشورهای غربی ایجاد "کارگاه‌های تروریست‌پروری" در سوریه بود و پس از مدتی قطعا این چند هزار نفر تروریستی که در سوریه امروز فعال هستند به کشورهای اطراف سوریه و حتی کشورهای اروپایی سرازیر شده و طرف‌های غربی متحمل خسارت خواهند شد.

قوام در پايان خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید در کنفرانس ژنو2 نیز مجددا کشوری نظیر روسیه ابتکاري به خرج مي‌دهد تا مشکل سوريه را حل کرده و آمریکا را در قبال سوریه در بن‌بست قرار دهد.



گفتني است؛ برخي مقامات سياسي عربستان سعودی و قطر نيز اعلام کرده‌اند که در صورت حضور ایران در کنفرانس ژنو2، نمایندگان خود را به آن را اعزام نمی‌کنند.

از سوي ديگر روسیه در هفته‌های اخیر بارها بر حضور و مشارکت ایران در کنفرانس بین‌المللی با موضوع سوریه تاکید کرده است.

در همين زمينه "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر لزوم حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی در باره سوریه گفته است: تمامی کشورهای تاثیر گذار در مساله سوریه باید درکنفرانس ژنو2 برای حل سیاسی مسایل این کشور حضور داشته باشند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: ایران ، سوریه ، آمریکا ، فرانسه ، ژنو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.