سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان/

توليدكنندگان موظف به داشتن برچسب سلامت بروري محصولات توليدي خود هستند

عضو هيات علمي دانشكده كشاورزي دانشگاه بوعلي سينا گفت: انتشار مطالب كافي و اطلاع رسانی مناسب درباره مشكلات ناشی از آلودگي خاك ها و محصولات كشاورزي به سموم و كودهاي اضافي باعث مي شود مردم خودشان در كنترل اين مسائل حضور و دخالت داشته باشند.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران دكتر "منصور غلامي" افزود : انسان از بدو خلقت و براي ادامه حيات وابسته به گياهان بوده است و امروزه سالم ترين غذاها براي انسان غذاهايي هستنند كه از گياهان تهیه شده باشند بنابراين خاك از اين منظر محيطي است كه حيات گياهان و جانداران دیگر به آن وابسته است.

وي در خصوص نقش خاك در كيفيت محصولات كشاورزي بيان كرد: آب و خاك و گياه سه عنصر تشكيل دهنده اساس حيات بر روي كره زمين هستند كه پاك بودن آب و خاك باعث رشد بهتر و توليد محصول بهتر گياهان مي شود و در نهايت سلامت انسان وابسته به پاكي آب و خاك است به طوري كه امروزه آب و خاكي كه با آلاينده ها آلوده شده باشد علاوه بر محدود كردن رشد گياهان باعث ورود آلاينده ها به بافتها و ساختار گياهان شده و در نتيجه انساني كه از اين گياهان تغذيه ميكند دجار ناهنجاري هاي زيستي و انواع بيماريهاي ناشناخته مي شود.


غلامي با اشاره به منشاء آلودگي خاك ها افزود:‌ آنچه نگران كننده است آلودگي هايي است كه از طريق فعاليت هاي مختلف انسان از جمله فعاليتهاي صنعتي و بي توجهي به بازيافت زباله ها و پسابها، بر روي كره زمين به وجود مي آيد.


وي ادامه داد:‌ بخشي از آلودگي ها كه به صورت گاز در هوا وجود دارد ظاهراً جدی گرفته نمی شود، درحالیکه اینها از طريق بارش باران به زمين برمي گردند و آب و خاک و طبيعت را بيشتر تهديد مي كند.


وي با بيان اينكه صنعتي شدن بخش كشاورزي در جهت منافع اقتصادي بشر صورت گرفته است تصريح كرد:‌استفاده از ماشين آلات و كودها و آفت كش ها امكان توسعه كشت محصولات مختلف را فراهم كرده اما خروج از چرخه طبيعي و سنتی تولید، با اضافه كردن منابع غذايي بخصوص منابع شيميايي و سموم مختلف براي دفع آفات در يك دوره زماني طولاني باعث شده خيلي از مناطق دنيا با عارضه آلودگي خاك و آب روبرو شوند.


عضو هيات علمي دانشكده كشاورزي در خصوص آثار مخرب كودهاي شيميايي برروي خاك مزارع گفت: استفاده طولاني مدت از كودهاي شيميايي باعث بهم خوردن ساختمان خاك شده و در نتيجه جذب و نگهداري مواد را ازدست ميدهد و همچنين امكان رشد ريشه ها كاسته شده و بعلاوه اينكه هر ساله مقداري از اين كودها در خاك باقي مي ماند و باعث شور شدن خاك ها مي شود و يك مزرعه را در دراز مدت به شوره زار تبديل ميكند.


وي افزود:‌جذب نمك ها و فلزات سنگين و نيترات توسط گياهان براي انسان خطرناك بوده و می تواند باعث بروز انواع بيماريها و سرطان ها شود بنابراين مي توان گفت استفاده از كودها و سموم شيميايي هم به كشاورز و هم به مصرف كنندگان خسارت وارد ميكند.


وي خاطرنشان كرد: متاسفانه در كشور ما بر روي كيفيت محصولات نظارت كافي وجود ندارد و اگر احتياطي هم صورت ميگيرد به دليل بالا رفتن دانش برخي از كشاورزان و حساسيت مردم درخصوص سلامت مواد مصرفيشان است.


دکتر غلامي با بيان اينكه دولت موظف به كنترل كيفيت محصولات كشاورزي است، افزود:‌ هرچند دولت موظف به كنترل است اما متاسفانه اين كنترل صورت نمي گيرد بنابراين ‌انتشار مطالب كافي درباره مشكلات آلودگي خاك و محصولات كشاورزي به سموم و كودهاي اضافي باعث مي شود مردم خودشان در كنترل اين مسائل دخالت داشته باشند.


اين استاد دانشگاه گفت: اگر مي خواهيم در بخش كشاورزي توليد، بسته بندي و انتقال سود به توليد كنندگان حقيقي داشته باشيم بايد به سمت ايجاد اتحاديه های تولید کنندگان محصولات کشاورزی برويم.


وي در خصوص برچسب سلامت محصولات كشاورزي اظهار كرد :‌ بايد قانوني داشته باشيم تا توليد كنندگان را موظف به داشتن برچسب سلامت كنند.


وي ادامه داد: در عرضه ي محصولات كشاورزي مراكزي كه كنترل كيفيت محصول را انجام مي دهند نداريم و فروشندگان به صورت انفرادي محصولاتشان را مي فروشند. بنگاه هاي توزيع كننده نيز بدون هيچ مسوليتي فقط به عنوان واسطه محصول را جمع آوري و توزيع مي كنند و سازمان و سيستمي وجود ندارد كه بر كنترل كيفي نظارت داشته باشد.


غلامي با بيان اينكه اتحاديه هاي موجود ناقص هستند اظهار كرد:‌به جاي اينكه محصولات كشاورزي در ميدان بار ها به فروش برسد اتحاديه هاي توليد كننده خودشان جمع آوري و بسته بندي و توزيع را برعهده بگيرند اين درحالي است كه يكسري اتحاديه هاي ناقصي وجود دارد كه گردانندگان آنها بعضاً فقط منافع شخصي خود را پيگيري مي كنند.


وي عنوان كرد:‌ اگر همه توليد كنندگان در اتحاديه ها سهم و دخالت داشته باشند سود واقعي به آنها تعلق خواهد گرفت.


وي در خصوص توليد محصولات ارگانيك در كشور نيز گفت:‌ توليد محصولات ارگانيك در كشور ما بحث جديدي است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در نهایت توصیه می شود که در تنظيم مقررات و چگونگي كاهش آلاينده ها بايد از تجربيات كشورهاي ديگر استفاده كرد./ج1


برچسب ها: همدان ، ارگانیک ، اتحادیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.