سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان/

پول زیاد باعث رواج بی اخلاقی در ورزش شده/ رغبت به کشتی در همدان کم شده است

رییس تربیت بدنی دانشگاه آزاد و پیشکسوت کشتی همدان می گوید که رغبت نوجوانان و جوانان به کشتی کمتر از زمانی شده که همدان در لیگ برتر تیمداری می کرد

"به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگارانغلامرضا خاکسار اظهار کرد: کشتی ورزش اول کشور و استان ماست. باید نگاه ها به این رشته ورزشی محبوب بیش از پیش شود، سال های قبل همدان چندین عضو تیم ملی داشت اما در حال حاضر به تک ستاره ها دلبسته ایم و تضمینی برای آینده وجود ندارد. در رده های پایه هم وضعیت خوبی بر کشتی حاکم نیست و به ندرت مدال می گیریم.

وی تصریح کرد: در کشتی عقب مانده ایم و اندک کشتی گیران طراز اول استان هم باقی مانده سال های قبل هستند. پشتوانه سازی برای آینده در کشتی وجود ندارد، البته بحث مالی و بودجه ها بسیار تاثیرگذار است، تا پول نباشد نباید انتظار معجزه داشته باشیم. اما اگر این روند ادامه پیدا کند کشتی همدان از گردونه رشته های مدال آور در کشور خارج خواهد شد و چون گذشته نمی توانیم به آن ببالیم.

خاکسار در ادامه با اشاره به انتخاب نیکبخت به عنوان استاندار همدان اضافه کرد: سابقه همکاری با آقای نیکبخت در هیات کشتی را دارم. او به کشتی اشراف و دستی بر آتش دارد. امیدوارم با حضور وی نه فقط کشتی بلکه تمام رشته ها دچار تغیرر و تحول شده و چون سال های گذشته همدان در رشته هایی چون کشتی، والیبال و بسکتبال در لیگ برتر تیمداری کرده و میان مردم شور و نشاط ورزشی حاکم شود.

پیشکسوت کشتی همدان در پاسخ به این سوال که آیا با تیمداری در لیگ برتر موافقید یا خیر؟ خاطرنشان کرد: هزینه ها در ورزش باید صحیح مصرف شود. اگر به من مبلغی بدهند و از من بخواهند بین تیمداری در لیگ و سرمایه گذاری در رده های پایه یکی را انتخاب کنم قطع به یقین در لیگ تیمداری خواهم کرد. حضور در لیگ علاوه بر اینکه شور و نشاط بالایی ایجاد می کند محاسندیگری هم دارد. سال 86 مردم فقط برای دیدن نفراتی مثل رضا یزدانی و فردین معصومی سالن را مملو از جمعیت می کردند. این اتفاق هم سبب الگوبرداری از بزرگان کشتی کشور می شد و هم باعث روی آوردن جوانان و نوجوانان به این رشته ورزشی می شد. در آن سال با مشکل کمبود ظرفیت در ثبت نام های هیات کشتی مواجه بودیم. اما الان رغبت به کشتی خیلی کم شده است. در مجموع تیمداری در لیگ به نفع همدان بود هرچند تاکید می کنم هزینه ها باید معقول باشد.

استعدادیابی در مدارس خوب نیست

رییس تربیت بدنی دانشگاه آزاد همدان در ادامه این گفت و گو افزود: در بخش تربیت بدنی مدارس ضعیف و شعاری عمل کرده ایم. ضمن اینکه استعدادیابی در مدارس اصلا خوب نیست. فرزند یک خانواده متناسب با علاقه به یک رشته روی می آورد اما مربیان مدارس آگاه نیستند که او چه تیپ بدنی دارد و در چه رشته ای مستعد است. بهترین مربیان ما باید در سطوح پایه کار کنند.

وی در همین باره گفت: اگر به یک مربی بزرگ پیشنهاد بدهی که در پایه فعالیت کن انگار به او ناسزا گفته ای! چون عادت به لقمه آماده و شاگرد دزدی دارند! در این راه همواره تلاش کرده ایم تا با آموزش و پرورش تعامل برقرار کرده و در راه شکوفاکردن استعدادهای درخشان ورزشی هر دو ارگان مجدانه فعالیت کنیم.

اکثر مربیان با آمادگی جسمانی آشنا نیستند

مدرس دانشگاه در حوزه تربیت بدنی ادامه داد: مبحث آمادگی جسمانی یکی از مسائل مهم در حوزه قهرمانی است. یک ورزشکار برای حضور در مسابقات مختلف از استانی گرفته تا بین المللی باید فاکتورهای آمادگی جسمانی را رعایت کند. بسیاری از مربیان ما در این زمینه آشنا به کار نیستند، برای مثال ورزشکاری که قرار است سه ماه بعد به یک مسابقه اعزام شود مربی اش نمی داند طی این مدت چگونه باید با او کار کرده و چه برنامه تمرینی اعم از قدرتی، سرعتی و استقامتی و ... برای او تجویز کند.

وی یادآور شد: در این مورد در شهر ما کلیشه ای عمل شده است. مربیان ما تنها فکر می کنند آمادگی جسمانی یعنی پرورش اندام! بدنسازی واقعا پیچیده است و مربیان باید در هر زمینه و رشته ای تخصصی کار کنند. معقولانه نیست تمرینی که برای والیبال تجویز می شود برای کشتی هم مورد استفاده قرار گیرد!

در سطح قهرمانی، سالم کارکردن فقط شعار شده

وی در ادامه با اشاره به رواج بی اخلاقی ها در ورزش گفت: در بحث اخلاق مداری در ورزش هرچه شعار بدهیم بیهوده است. فسادهای زیادی از جمله فساد مالی در ورزش بیداد کرده و پول زیاد موجب رواج بی اخلاقی ها شده است. زمانی که من ورزش می کردم به ما یک گرمکن تحویل داده و آخر تمرین از ما بازپس می گرفتند. آن زمان پول مطرح نبود اما اولویت اصلی ورزشکاران امروزی سود است!

خاکسار با بیان اینکه در بحث جامعه شناسی ورزش باید کار شود، تصریح کرد: مربیان خیلی خوب می دانند که شاید تاثیرگذاری شان روی ورزشکار از پدر خانواده هم بیشتر است. برهمین مبنا باید روی مسائل اخلاقی کار کنند. مربیان ما قبل از تمرین و مسابقه برای ما قرآن می خوانند و احادیث می گفتند.

وی افزود: در این زمینه همه از مربیان گرفته تا رسانه ها باید تلاش کنیم و شعار ورزش پهلوانی و جوانمردی را نهادینه کنیم. امروز خانواده ها بخاطر فضای بدی که در مجموعه های ورزشی حاکم است اجازه نمی دهند فرزندانشان به این مکان ه بروند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه سالم ورزش کردن در سطح قهرمانی شاید فقط شعار شده، تاکید کرد: ورزشکاران هم که الگوی مردم هستند باید اخلاقی تر شوند. از سویی بی اخلاق ها باید از ورزش طرد بشوند.

هیچکس پیگیر امور اسکیت هاکی نیست

هفته گذشته دبیر هیات اسکیت همدان گفته بود دیگر با نام دانشگاه آزاد در لیگ برتر شرکت نمی کنیم. خاکسار در پایان این گفت و گو در این باره تصریح کرد: یک نفر پیگیر مسائل این هیات نیست. هفته گذشته که به مسابقات اعزام شدند با مساعدت ما بود پس چگونه دم از این می زنند که دانشگاه آزاد حامی ما نیست؟ فردی را طی این مدت ندیدم که پیگیر جدی امور تیم و هیات باشد.

به گزارش ایسنا؛ الماسی و صفرزاده از کارکنان روابط عمومی دانشگاه آزاد هم در این گفت و گو حضور داشتند. در پایان این مصاحبه تفصیلی مقرر شد در آینده ای نزدیک تیم های دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و منتخب خبرنگاران همدان در یک دیدار دوستانه فوتسال به مصاف هم بروند./ج1

برچسب ها: دانشگاه ، لیگ ، کشتی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.