سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بوشهر/

درختان خشکیده جم تشنه آب هستند/ ارتزاق 60 درصد مردم جم در خطر است

هم‌اکنون کشاورزان و باغداران شهرستان جم به شدت از کم‌آبی در فشار هستند و نگران وضعیت تامین آب کشاورزی خود می‌باشند و با وجود وعده‌های مسئولان تاکنون این معضل باقی مانده است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران، شهرستان جم از شهرستان‌های مهم و تاثیرگذار در حوزه کشاورزی استان بوشهر است و بخش عمده‌ای از تولیدات کشاورزی استان بوشهر توسط این شهرستان تامین می‌شود.

در سال‌های اخیر به دلیل وجود خشکسالی‌های پیاپی شاهد کمبود شدید آب در باغات و مزارع کشاورزی بوده‌ایم و این امر موجبات رکود کشاورزی و پایین آمدن کمیت و کیفیت تولیدات شده است.

هم‌اکنون کشاورزان و باغداران شهرستان جم به شدت از کم‌آبی در فشار هستند و نگران وضعیت تامین آب کشاورزی هستند و با وجود وعده‌های مسئولان تاکنون این معضل باقی مانده است.

جم روزگاری قطب کشاورزی استان بوده است

یکی از کشاورزان شهرستان جم  بیان داشت: روزگاری این شهرستان قطب بزرگ کشاورزی در استان بود و تولیدات بسیار خوبی داشت.

محمد محمدی افزود: هم‌اکنون به دلیل مشکلات تامین آب، وضعیت کشاورزی با رکود مواجه شده و معلوم نیست چه موقع این وضعیت بهبود می‌یابد.

یکی دیگر از تولیدکنندگان کشاورزی شهرستان جم نیز عنوان کرد: درختان خشکیده شهرستان جم تشنه آب هستند و باید فکری اساسی شود.

حمید رضایی افزود: تامین آب برای کشاورزان مهم‌ترین دغدغه است و اگر امروز فکری اساسی نشود فردا دیر است.

یکی از تولید کنندگان شهرستان جم نیز اضافه کرد: منابع زیرزمینی شهرستان جم به اتمام رسیده و شرکت‌های نفت و گاز نیز به دلیل برداشت بی‌رویه باید پاسخگوی وضع موجود باشند.

محمد هدایت گفت: بیش از 60 درصد مردم این شهرستان از طریق کشاورزی ارتزاق می‌کنند و ادامه این روند نگران‌ کننده است که مسئولان باید تدابیری بیندیشند.

تلاش شبانه‌روزی مسئولان برای پیشرفت کشاورزان جم

فرماندار جم نیز  در جم اظهار داشت: برای پیشرفت کشاورزان از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم و از تمام امکانات و ظرفیت‌های موجود برای این مهم بهره می‌بریم.

عبدالرسول زارع با اشاره به هشت سال خشکسالی پیاپی گفت: این مسئله در بحران کم‌آبی در شهرستان جم بسیار تاثیرگذار بوده و تأمین آب شرب و آبیاری باغات و مزارع کشاورزی با مشکلات زیادی مواجه شده است.

وی خواستار تسریع در اجرایی شدن احداث سد باغان، پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری و بهره‌برداری از خط انتقال آب کوثر به شهرستان جم شد.

زارع اضافه کرد: شبکه آبرسانی شهر جم مستهلک شده و برای جلوگیری از هدر رفتن آب باید شبکه جدید راه‌اندازی شده تا در مصرف آب صرفه‌جویی شود.

فرماندار جم ابراز داشت: در حال حاضر بحث آب آشامیدنی یکی از مسائل و مشکلات شهرستان محسوب می‌شود که با همکاری و مدیریت امور آبفار روستایی وضعیت به صورت موقت از حالت بحرانی خارج شده است.

اجرای طرح‌های مختلف برای غلبه بر مشکل کم‌آبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر نیز گفت: شهرستان جم دارای قابلیت و ظرفیت بسیار بالایی در حوزه کشاورزی است و برای تامین آب این منطقه تدابیر ارزشمندی اندیشیده شده است.

شاپور رجایی عنوان کرد: خشکسالی‌های پیاپی چند سال اخیر موجبات مشکلات زیادی برای تامین آب کشاورزان شد و هم‌اکنون طرح‌های مختلفی برای غلبه بر این مشکلات انجام می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم استفاده بهینه و افزایش بهره‌وری آب در شهرستان جم ادامه داد: استقبال عمومی مردم از کشت‌های گلخانه‌ای و ظرفیت بالایی که در این شهرستان وجود دارد، سبب شده میزان برداشت محصول گلخانه‌ای در شهرستان جم به حدود 300 تن در هکتار برسد که این میزان در مقایسه با کشت سطحی حدود 450 تا 500 درصد افزایش محصول نشان می‌دهد.

این مسئول خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف بهینه آب که همان اصلاح الگوی مصرف و آشنایی با وضعیت کم آبی در شرایط موجود است از سوی کشاورزان خوش ذوق این شهرستان با کشت‌های گلخانه‌ای و مکانیزه به اجرا درآمده است.

رجایی یادآور شد: از تمام امکانات و توانمندی موجود برای بهبود وضعیت آب کشاورزان و همچنین آب سالم آشامیدنی مردم استفاده خواهیم کرد و هیچ فرصتی را هدر نمی‌دهیم.

60 درصد مردم جم از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند

معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر هم بیان داشت: شهرستان جم از شهرستان‌های مهم در سطح استان است و برای عمران و آبادانی این شهرستان نیز برنامه‌ریزی لازم انجام گرفته است.

رضا عوض‌پور اضافه کرد: رفع معضلات آب آشامیدنی و همچنین آب کشاورزی از دغدغه‌های اساسی مردم این شهرستان است که باید نسبت به رفع این دغدغه برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: شهرستان جم اکنون با بحران کم‌آبی روبه‌رو است که عامل اصلی این کم‌آبی ضعیف شدن سفره‌های آب زیر زمینی است که موقعیت کشاورزی جم را به بحران رسانده است.

عوض‌پور با انتقاد از مصرف بی‌رویه شرکت‌های گازی از آب شهرستان جم گفت: وزارت نفت باید برای حل این بحران چاره‌اندیشی کند و با تامین آب مورد نیاز صنایع خود از طریق دیگر، مشکلات کشاورزان و مردم را برطرف کند.

این مسئول ادامه داد: جم نقش مهمی در کشاورزی استان دارد و به ویژه در تولید مرکبات نقشی بسیار تاثیرگذار دارد و باید آب مورد نیاز این قشر را تامین کنیم.

معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر با بیان اینکه 60 درصد مردم جم از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند متذکر شد: برای رشد و پیشرفت کشاورزی در این شهرستان برنامه‌ریزی بسیار خوبی انجام گرفته است.

لزوم لایروبی قنات‌های جم

عبدالنبی یوسفی رئیس جهاد کشاورزی جم نیز با اشاره به اینکه قدمت قنات‌های شهرستان جم به بیش از 2 هزار و 500 سال می‌رسد اذعان داشت: از 360 رشته قنات در شهرستان جم هم‌اکنون 112 رشته آن جاری است که لازم است برای احیاء آنها لایروبی شود./ج1

برچسب ها: بوشهر ، استاندار ، قنات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.