سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باکنترل وزن و ورزش کردن، سالم زندگی کنیم

با تحقیقاتی كه به عمل آمده، افزایش مصرف غذا و نداشتن تحرک از مهمترین عوامل چاقی و به خطر افتادن سلامتی هستند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، زندگی در عصر مدرن آسان هست ولی ضررهای زیادی دارد، پیشرفت تکنولوژی باعث شده که علاوه بر کاهش تحرک،بیشتر به غذاهای آماده روی بیاوریم و در نهایت با اضافه وزن و چاقی   سلامت خود را به خطر بیاندازیم افزایش وزن همیشه با بیماری ها و آسیب هایی مانند افزایش فشار خون ، ناراحتی قلب و عروق ؛ دیابت ( بیماری قند ) ، افزایش کلسترول خون ( چربی خون ) ، سنگ صفرا ، مشکلات تنفسی و سرطان و ... همراه است . بنابراین باید به این  بیماری ها از زاویه اضافه وزن نگاهی دوباره کرد.

امروزه از جمله مسائل عمده سلامتی انسان چاقی است .چاقی به حالتی اطلاق می شود که وزن بدن 10 تا 19 درصد بالاتر از وزن مناسب نسبت به قد و سن باشد . وزن ایده آل بدنی یک فرد بر پایه قد ، جنس و نوع استخوان بندی تعیین می شود .هر فردی قسمتی از وزنش چربی است .معمولا فرآیند جمع شدن چربی در مدت بلوغ که بدن تغییرات متعددی را میگذراند ، پیش می آید .معمولا درخانم ها چربی در نواحی سینه ها ، ران ها ، و باسن در مرد ها در قسمت شکم جمع می شود.

متاسفانه افزایش وزن مشکل اصلی تغذیه مردم جهان است. اضافه وزن اغلب با خستگی همراه است که موجب کم شدن تحریک بدن می شود و به نوبه ی خود مشکل چاقی را بیش از بیش افزایش می دهد . موسسه ملی تندرستی آمریکا اعلام کرده است که چاقی خطر مهمی برای سلامتی محسوب می شود وحتی درجات خفیف آن نیز باید درمان شود . حدود 25 درصد از مردم در سنین 30 سالگی دارای 20 درصد افزایش وزن هستندو هر چه به گروه های سنی بالاتر می رسیم این میزان درصد بیشتر می شود .در صورتیکه خود یا اعضای خانواده شما افزایش وزن ( به ویژه در سنین جوانی و میان سالی ) دارید در کاهش آن کوشش کنید.
 
جالب است بدانید که علی رغم تبلیغات گسترده در سطح جامعه و برنامه آموزشی درباره چاقی و روش های پیشگیری از بروز آن تحقیقات و بررسی ها حاکی از آن است که افزایش وزن بیش از اندازه پدیده ای است که به دلیل نداشتن توجه و آگاهی کافی به آن تمام اعضای خانواده را به نوعی مبتلا ساخته است .  
 
ارتباط بیماری ها با افزایش وزن

خوب است بدانید که بروز بیشتر بیماری ها با افزایش وزن در ارتباط هستند .

. ارتباط فشار خون بالا و افزایش وزن سال ها مورد توجه قرار گرفته است و بیشتر بیماران مبتلا به فشار خون ، چاق هستند . اگر شما جزء این گروه هستید ممکن است با کاهش وزن اضافی فشار خون خود را کنترل کنید .  

.میزان کلسترول خون ( چربی خون ) افراد چاق معمولا زیاد است . چنانچه افراد وزن اضافی خود را کاهش دهند میزان کلسترول خود را کاهش داده و به اندازه طبیعی می رسانند وهمچنین با کاهش وزن خود می توان علاوه بر کنترل کلسترول ، میزان تری گلیسیریدبدن را هم کاهش داد .  

.افزایش بروز سکته های قلبی و مغزی در بین افراد سنگین وزن ( نسبت به دیگر اشخاص ) بیشتر است .  

.هنگامی که سنگ صفرا شروع به تشکیل شدن میکند ، حتی کمی اضافه وزن ، باعث می شود احتمال پیشرفت آن در بدن فردی که اضافه وزن دارد دو برابر کسی شود که وزن بدنش در اندازه مناسب است .  

.افزایش وزن در خانم ها موجب بروز عمل عادت ماهیانه به صورت غیر طبیعی می شود .  

.اضافه وزن می تواند به علت فشار بر مفصل ، به آن آسیب برساند که نتیجه آن بدتر شدن درد مفصل است . از این رو پزشکان به افراد چاق توصیه میکنند که وزن اضافی خود را کاهش دهند. در واقع وزن اضافی موجب بروز خطر ابتلا به التهاب مفاصل ومشکلات استخوانی می شود .  

.می توان گفت تقریبا تمام کسانی که دچار تنگی نفس در موقع خواب هستند اضافه وزن دارند .  

.بیشتر مبتلایان به نقرس ، اضافه وزن دارند . وزن آن ها معمولا 15 تا 30 درصد بالای وزن ایده آل است چاقی زمینه ابتلا به برخی از نواع سرطان ها را زیاد می کند .  

.یبوست با چاقی نسبت مستقیم دارد . افراد چاق همیشه با بیماری های روانی به ویژه افسردگی رو به رو هستند .
. چاقی ممکن است عامل اساسی در بروز مشکلات پیشت وکمر درد باشد .  

.آمار های بیمه نشان می دهند که میزان افزایش مرگ و میر با زیاد شدن وزن ارتباط مستقیم دارد .  

پس می بینید که بهترین و مناسب ترین روش به جهت کاهش وزن و حفظ وزن ایده آل پیروی از یک برنامه غذایی متعادل و نیز ورزش است .  
 
توصیه های مهم برای زندگی سالم

برنامه غذایی متعادل و مناسب داشته باشید . برنامه غذایی سالم ، برنامه ای است که سبزی ، میوه ، نان ( سبوس دار ) غلات ، گوشت ( بدون چربی ) ، ماهی ، مرغ ، ( بدون پوست ) تخم مرغ ( 2 تا 3 عدد در هفته ) و شیر و فرآورده های کم چرب آن برای هر وعده غذایی در نظر گرفته شود . البته میزان مصرف هر یک از مواد غذایی یاد شده باید با توجه به شرایط بدنی فرد رژیم گیرنده تعیین گردد . رعایت برنامه غذایی به آن معنی نیست که غذای بی طعم و مزه غیر قابل استفاده باشد به گونه ای که شخص را به بی اشتهایی و در نهایت سوء تغذیه بکشاند .  

مصرف غذاهای چرب را کاهش دهید . چربی ها بالاترین میزان کالری را دارند ( هر یک گرم چربی حدود 9 کالری ) با کم مصرف کردن چربی ها می توانید مقدار کالری دریافتی بدن خود را محدودتر کنید . برای مثال شما می توانید به جای شیر معمولی از شیر کم چرب و به جای خامه از ماست استفاده کنید .

امروزه اکثریت سعی می کنند که با تمیز کردن گوشت تا آن جا که ممکن است از مقدار چربی آن کم کنند . برای حفظ سلامتی خود و اعضای خانواده تان مواد غذایی کم چربی را انتخاب نمایید و فرزندان خود را نیز به آن عادت دهید .  

برای پخت غذا از روغن های مایع استفاده کنید و یکی از آسان ترین و موثر ترین راه ها برای کم کردن میزان چربی و کالری در برنامه غذایی این است که هنگام پخت غذا از روغن های مایع استفاده نمایید .  
مصرف غذاهای سرخ کردنی را کاهش دهید . تا آن جایی که امکان دارد مصرف غذاهای سرخ کرده را محدود کنیدو اگر مجبور هستید که غذایی را به صورت سرخ شده مصرف نمایید از ظروف نچسب استفاده کنید ؛ چرا که اینگونه ظروف نیاز به روغن ندارند . کافی است ته آن ها را مقداری چرب نمایید .  
صرف سه وعده غذا ( صبحانه ، نهار و شام ) را حفظ کنید .  

از سرخ کردن زیاد مواد غذایی در داخل روغن خودداری کنید . بهترین روش این است که سبزی خشک را روی غذا بپاشید و در فر بپزید .  

چربی های اضافی گوشت به خصوص پوست مرغ را پیش از پخت غذا جدا نمایید .  

بین وعده های غذا از تنقلات استفاده نکنید . اگر عادت کرده اید و برای شما چنین امری در ابتدا کمی دشوار است به جای مصرف آجیل و شیرینی ، مقداری سبزی و میوه تازه استفاده نمایید هویج ، قارچ ، کرفس و گل کلم کالری کمی دارند . خود را عادت دهید در چنین مواقعی از آن ها استفاده کنید .  

برای غذا خوردن زمان مناسبی را در نظر بگیرید ، کوشش کنید حتی المقدور در فاصله های زمانی مرتب و کاملا دقیق غذا مصرف کنید .  

از مصرف مقدار زیاد بیسکویت خودداری کنید و بیسکویت دارای مقادیر نسبتا زیادی چربی و کالری است و چون آن را از آرد سفید تهیه می کنند به همین جهت فاقد فیبر غذایی است .  

غذای تان را آرام بخورید وآن را آهسته بجوید تا آنزیم های گوارشی پیش از رسیدن غذا به معده ، شروع به فعالیت کنند . همچنین انجام این کار می توانید مزه غذا را کاملا حس نمایید . می دانید که هر چه آرام تر غذا بخورید زودتر احساس سیری خواهید کرد و هنگام غذا خوردن باید آرامش داشته باشید .  
غذای خود را در آرامش بخورید . جر و بحث های اعصاب خرد کن را به وقت دیگر موکول نماییدو درعوض قطعه موسیقی ملایم انتخاب کنید تا همه در آرامش بتوانند غذا بخورند .  

هنگام غذا خوردن از هر گونه هیجان و در گیری خانوادگی پرهیز کنید .  

قبل از خرید هر گونه مواد غدایی بر چسب روی پاکت یا قوطی را بخوانید و به میزان نمک موجود در آن توجه نمایید . غذاهای کنسروی یخ زده مانند تن ماهی منبع مهمی برای تامین سدیم محسوب می شوند در مصرف آن احتیاط کنید .  

در مصرف مواد قندی و شیرین زیاده روی نکنید . غذاهای سرشار از مواد قندی شامل شکلات ، عسل ، آب ، نبات ، کیک ها، شیرینی ها ، نوشابه های گاز دار ، انواع شربت ، ژله و مربا است . باید توجه داشت که از این مواد به میزان کم در برنامه غذایی خود استفاده نمایید . مواد قندی و شیرین افزون بر خاصیت چاق کنندگی موجب بروز پوسیدگی دندان ها ، بیماری قلب و عروق و دیابت ( بیماری قند ) می شوند.  

از مواد قندی طبیعی استفاده نمایید. مواد قندی حاصل از میوه ها و سبزی ها بسیار مطلوب تر از شکر ها و قند های مصنوعی هستند . مصرف شکر باعث بروز اختلال در سوخت و ساز بدن می شود . که هم برای سلامتی زیان آور است و هم موجب چاقی می شود . به جای شکر می توانید در تهیه کیک از سیب ، مالت جو و دیگر میوه ها استفاده نمایید . شکر و اسید موجود در نوشابه های گاز دار موجب از بین رفتن اشتها در فرد مصرف کننده می شود .  

غذا را در قطعات خیلی کوچک به دهان بگذارید و هرگز لقمه های درشت با قاشق های کاملا پر به دهان نبرید . قاشق و چنگال خود را پس از هر بار در دهان گذاشتن لقمه بر روی بشقاب بگذارید . سعی کنید لقمه های کوچک بردارید . اگر به برداشتن لقمه های بزرگ عادت کرده اید ، روش خود را تغییر دهید .  

گوشت مصرف کنید ، اما به مقدار کم . گوشت ها که عمده ترین مواد غذایی بدن آدمی را تشکیل می دهند سر شار ار ترکیبات لازم و مورد نیاز بدن در همه شرایط ( آب ، هوا ، سن ، جنس ، نژاد ، منطقه و .. ) هستند و از این رو باید به طرز استفاده از مواد غذایی مهم به اندازه کافی و مورد نیاز توجه کرد .  

بهتر است که از مصرف گوشت قرمز بکاهید و به جای آن از گوشت مرغ بدون پوست و ماهی استفاده کنید . مصرف گوشت قرمز به دلیل چربی های اشباع شده ای که دارد باید محدود شود تا سلامت بدن تامین گردد . گوشت سفید ( مرغ و ماهی ) کم چربی تر از گوشت قرمز است به خصوص اگر پوست آن کنده شده باشد .  

هر بار که مقداری الیاف گیاهی مصرف می کنید . باید به همان نسبت آب نیز بیاشامید .

برای غنی کردن فیبر غذایی مصرفی خود می توانید از جو دو سر و سبوس برنج استفاده نمایید . تره فرنگی دارای مقادیر قابل توجهی الیاف غذایی است . از تره فرنگی می توان در سوپ به صورت آب پز و یا در سالاد استفاده کرد .  

مواد پروتئینی به اندازه کافی مصرف کنید . انواع پروتئین ها برای ساخت سلول های بدن و انجام واکنش های شیمیایی داخل بدن لازم است . پروتئین یکی از مغذی ترین اجزای برنامه غذایی متعادل است .

بدن به مقدار مشخصی پروتئین نیاز دارد تا بتواند سلامت تقریبا هر سلول بدن ، از جمله استخوان ها ، موها ، دندان ها ، ناخن ها ، پوست و ..را به راحتی حفظ کند . علاوه بر این پروتئین ها عامل تجدید ساختمان بافت ها هستند و برای تنظیم توازن مایع یا آب بدن ضروری است . حبوبات ( لوبیا ، نخود ، عدس ، ماش ) ، سویا و غلات ( گندم ، جو ، برنج ، ذرت ) از منابع خوب پروتئین های گیاهی هستند .  

از خوردن صبحانه غافل نشوید . صبحانه یک وعده غذایی مهم محسوب می شود خذف آن یکی از اشتباه های بزرگ در امر تغذیه به شمار می رود . نتایج حاصل از پژوهش هایی که پزشکان آمریکایی به دست آورده اند نشان می دهد که رمز سلامتی درخوردن صبحانه نهفته است . صبحانه به عنوان غذای اصلی باید حاوی فیبر ها ( الیاف گیاهی ) ویتامین ها و مواد معدنی باشد . صبحانه باید مقوی باشد ( مانند چای یا شیر کم چربی ، نان سبوس دار ( نان سنگک ) مقدار کمی کره ، پنیر کم چربی تا 20 درصد چربی ) دانشمندان دریافته اند که احتمال چاق شدن افرادی که هر روز صبحانه مصرف می کنند یک سوم کمتر از کسانی است که از خوردن آن پرهیز می کنند . به گفته محققین کسانی که صبحانه میل می کنند در طول روز کمتر احساس گرسنگی می نمایند وبنابراین از زیاده روی در خوردن پرهیز خواهند کرد .  

هیچ گاه ایستاده غذا نخورید . تنها در حال نشسته و در یک مکان خاص غذا مصرف نمایید .  

میوه و سبزی فراوان بخورید . سبزی ها و میوه ها علاوه بر آسان کردن اعمال هضم و جذب و دفع ، حاوی مواد معدنی ، ویتامین ها ومواد دیگر ( اسید های آمینه ، پروتئین ها ، قندها ، چربی ها و .. ) می باشند . پس سعی کنید حداقل یک بار در روز مصرف آن ها را در برنامه غذایی  روزانه تان منظور نمایید .  
افرادی که وزن اضافی دارند باید بکوشند تا از مصرف میوه های روغن دار مانند بادام ، بادام زمینی ، پسته و میوه های خشک نظیر خرما ، انجیر خشک و نیز آب میوه و کمپوت میوه آماده پرهیز کنند .  

اشخاصی که اضافه وزن دارند بهتر است بیشتر سبزی مصرف کنند . چون سبزی ها سرشار از الیاف گیاهی ( فیبر ) می باشند . که این امر موجب هضم و جذب مواد در دستگاه گوارش انسان شده و در نتیجه عمل دفع مواد را تسریع کرده و افزایش می دهند .  

سعی کنید غذاها را با حرارت ملایم بپزید و از سرخ کردن زیاد و برشته کردن مواد غذایی بپرهیزید . در مصرف سیب زمینی می توانید شیوه استفاده از آن را با اضافه کردن مواد مغذی دیگری که برای سلامتی شما مفید هستند تغییر دهید .  

در مصرف نمک خوراکی زیاده روی نکنید . مصرف نمک اضافی علاوه بر از بین بردن تناسب موادمعدنی موجود در بدن ، با جذب آب ، چاقی قابل توجهی را در پی دارد . نمک خاصیت جذب آب را دارد و موجب جمع شدن آب در بدن می شود . در نتیجه می تواند موجب بروز تورم ، به ویژه تورم در ساق پا و به ورید هایی که از قبل آسیب دیده اند ، فشار وارد سازد . مصرف نمک زیاد باعث می شود که خون نتواند به آسانی در بدن گردش کند .  

از دیگران بخواهید که به شما غذا تعارف نکنند

بسیاری از مردم نمی دانند که بیشترین نمک مصرفی در غذاهای به ظاهر سالم مانند سبزیجات کنسرو شده ، ماکارونی ، موادغذایی حاضری و بسته بندی شده مانند ماهی و مرغ دودی شده ، پنیر ، سبزی های شور ، ترشی ها ، رب ها ، چاشنی ها ، چیپس سیب زمینی ، چوب شور ، زیتون شور ، نوشابه ها ، سوپ های کنسرو شده پیتزا و پفک وجود دارد .  

با خودداری از مصرف زیاد نمک و نیز استفاده از غذاهای سالم با منشا گیاهی ( میوه ، سبزی ، سالاد ) می توان میزان طبیعی نمک خوراکی خود را کنترل نمود . برای یک شخص سالم تغذیه ای که به طور طبیعی حاوی نمک باشد ( 6 تا 12 گرم ) در روز برای هر سه وعده غذا کافی بوده و مصرف آن بدون زیاده روی توصیه می شود .  

هم زمان با مطالعه کتاب و روزنامه خواندن ، غذا نخورید .  

مصرف غذاهای فیبر دار را در برنامه غذایی تان افزایش دهید و فیبر ( الیاف گیاهی ) ماده ای است که در گیاهان وجود داشته و قابل جذب نیست . با افزودن غذاهای فیبر دار ( مانند غلات کامل و نان سبوس دار ) به برنامه غذایی می توانید وزن اضافی خود را کاهش دهید . غلات ، انواع سبوس ، میوه و سبزیجات دارای هر دو نوع الیاف غذایی ( الیاف غذاییمحلول و غیر محلول ) هستند ولی غذایی می باشند . کارشناسان تغذیه مصرف روزانه 20 تا 35 گرم از هر دو نوع الیاف غذایی محلول و غیر محلول را توصیه می کنند .   

فیبر مصرفی باید تا اندازه امکان افزایش یابد تا باعث سیری و کاهش زمان تخلیه موادغذایی از معده گردد . اگرتا کنون به مقدار کافی از الیاف غذایی استفاده نمی کردید بهتر است مقدار مصرف آن را زیاد کنید . البته توجه داشته باشید که مصرف ناگهانی و زیاد الیاف غذایی موجب بروز نفخ و اسهال می شود .  

روزانه به اندازه کافی آب بنوشید . توصیه می شود روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید . انتخاب نادرست نوشیدنی ها می توان تلاش های شما را برای کاهش وزن بی نتیجه بگذارد . برای مثال کالری که درنوشابه های شیرین و گاز دار و آب میوه های غیر طبیعی مصرف می شوند می توانند به سرعت باعث افزایش وزن شوند . بنابراین از مصرف آب میوه های غیر طبیعی و نوشیدنی های شیرین و گاز دار دوری کرده و در مقابل آب های معدنی بدون گاز بنوشید .  

مصرف نوشابه های شیرین و گاز دار را از سبد غذایی تان حذف کنید . نوشابه های گاز دارای مقادیر زیادی شکر هستند که تعادل برنامه غذایی را به هم می زند و از طرفی گاز کربنیک موجود در آن ها موجب بروزاختلال در هضم غذا می شود. تحقیقات نشان داده است هنگامی که شما به نوشابه های ساده ( دوغ ، آب معدنی ) چای سرد ، و نوشیدنی های طبیعی میوه ای ( آب سیب ، آب پرتقال ، آب انار ) روی می آورید به آسانی و بدون این که حتی متوجه شوید تقریبا 150 کالری را پایین می آورید . بنابراین آشامیدنی هایی را انتخاب کنید که از میزان کالری زیاد برخوردار نباشد . آب معدنی و نوشابه های رژیمی مناسب هستند.  

از نوشیدن آب بین غذا خودداری نمایید و استفاده از آب در بین غذا به مقدار فراوان موجب رقیق شدن شیره معده و در نتیجه اختلال درگوارش و جذب مواد غذایی و ایجاد نفخ می شود . به محض نشستن در کنار سفره یا میز غذا هرگز آب نخورید . سعی کنید غذا خوردن را از نوشیدن آب جدا کنید . پس از غذا و یا 2 ساعت بعداز غذا آب بنوشید .  

اگر از نوشیدن آب خسته می شوید می توانید از نوشیدنی های کم کالری مانند دوغ کم چرب یا آب میوه که میزان آب آن ها زیاد است استفاده نمایید .  

هنگام غذا خوردن ، تلویزیون خاموش !  

پژوهشگران پس از بررسی بر روی یک گروه افراد بزرگسال اعلام نموده اند که رابطه ای مستقیم بین چاقی و ساعت هایی که افراد به تماشای تلویزیون اختصاص می دهند ، وجود دارد . علت اصلی این چاقی در حقیقت مصرف خوراکی های چرب و پر کالری است که هنگام تماشای تلویزیون تناول می شوند .  
 
ورزش ، ورزش و ورزش .  

فعالیت های ورزشی در افراد چاق تاثیرات مطلوبی به جای می گذارد . با انجام فعالیت ورزشی ، چربی اضافی بدن را از دست می دهید و خیلی سالم تر از زمانی که ورزش نمی کنید به نظر می رسید . عدم تحرک و ورزش نکردن به طور منظم و مرتب می تواند در بروز افزایش وزن دخالت داشته باشد .

ورزش را جزیی از زندگی خود قرار دهید . از انجام دادن ورزش لذت ببرید . تحقیقات نشان داده اند که از علت های موفقیت آمیز ادامه حرکات ورزشی در بین افراد ، علاقه آن ها به ورزش بوده است . از این رو شما می توانید با توجه به علاقه خود ، یکی از ورزش ها یا فعالیت های بدنی را انتخاب کنید و از فواید آن به ویژه جهت کنترل وزن خود بهره ببرید .  

برای کاهش وزن اضافی همزمان از برنامه غذایی متعادل و مناسب ، انجام فعالیت ورزشی منظم و مرتب کمک بگیرید . کاهش وزن اضافی با رعایت برنامه غذایی مناسب و انجام فعالیت ورزشی منظم و مرتب به آسانی امکان پذیر است .  

اختلال غدد و چاقی  

به دنبال درمان اختلالات غدد داخلی بدن تان باشید . بعضی از غدد در بدن انسان می توانند باعث افزایش وزن گردند . اختلال در کار این غدد ( غدد داخلی ) موجب بروز چاقی می شود  
 
ناراحتی های روحی تان را کنترل نمایید  

 در بعضی از افراد علل روانی موجب پر خوری می شود ، در نتیجه شخص برای فرار از ناراحتی های روحی خود به خوراکی ها پناه می برد و با کسب لذت از خوردن غذا ، با ناراحتی های روحی مقابله می کند .  

در برابر آن چه مصرف می کنید منطقی تر باشید . مصرف بیش ازاندازه آجیل ، نوشابه ها به ویژه نوشابه های گاز دار شیرین ، آب نبات و شکلات ها ، بستنی ها به خصوص بستنی خامه ای و سرخ کردن غذا ها عامل چاقی افراد است . مردم باید در برابر آن جه مصرف می کنند منطقی تر باشند . حتی کسانی که استعداد ژنتیکی چاقی دارند نیز می توانند وزن طبیعی خود را حفظ کنند .  

ویتامین ها و مواد معدنی طبیعی مصرف کنید . متخصصان تغذیه توصیه می کنند که ویتامین ها و مواد معدنی ضروری خود را از طریق رژیم غذایی به دست آورید .  
 
پر خوری ممنوع !  

کلید اصلی داشتن یک برنامه غذایی متعادل ، خودداری از پر خوری است . افراد مبتلا به پر خوری معمولا اضافه وزن دارند . در نتیجه با بیماری های جدی مربوط به چاقی مانند کلسترول بالا ، فشار خون بالا و دیابت روبه رو خواهند شد . پر خوری سلامتی را به خطر می اندازد چون باعث آسیب دیدن بعضی از اندام های بدن می شود .  

عادات غذایی سالم، را رعایت کنید و دیگر افراد خانواده را در رابطه با سالم خوری تشویق کنید غذا را در ظرف کوچک تری بکشید .  

همه غذای تهیه شده را سر میز نگذارید ، بهتر است به اندازه ای که می خواهید در ظرف خود غذابکشید و تا آن جا که می توانید جلوی اشتهای خود را بگیرید .  

بارعایت این توصیه ها وکاهش وزن و انجام ورزش های متناسب با سن می توانیم در عین داشتن بدنی سالم ، و طول عمر زندگی خوبی داشته باشیم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.