سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

جایگاه تدبر و پژوهش در اسلام مثال زدنی است

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: دین مبین اسلام برای تدبر و پژوهش جایگاه ویژه‌ای قائل است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، حجت‌الاسلام علی اکبر الهی خراسانی ظهر دیروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: صرف نظر از گونه‌های پژوهش که اندکی در ارائه‌ تعریفی برای آن اثرگذار است، پژوهش در معنای عام آن، فعالیتی منظم و هدفمند با جستجو در منابع، اعم از کتابی و غیر آن برای کشف حقیقت‌ها یا یافتن پاسخ پرسش‌ها است.

وی بیان کرد: در این میان پژوهش اسلامی، پژوهشی با تکیه بر منابع اسلامی با رویکردی اسلامی است که انگیزه و نگاهی انسان دوستانه و حق مدار آن را از پژوهش عام متمایز می‌کند.

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به جایگاه پژوهش در دین مبین اسلام عنوان کرد: نگاه دین اسلام به پژوهش را می‌توان در اهمیت دادن آن به علم و علم آموزی، ارزش حکمت، جایگاه تفکر و تدبر و ترغیب به حل مشکلات و مسائل دنیوی و اخروی یافت.

الهی خراسانی بیان کرد: هر یک از این سرفصل‌ها خود چراغی روشن فراروی بشریت برای پژوهش و پاسخگویی به پرسش‌های بی پایان آن است.

وی افزود: بی‌تردید آیات متعدد قرآن کریم در تشویق، بلکه تکلیف به تدبر همچون «افلا یتدبرون» و «افلا تعقلون» و مانند آن و آغاز شدن مهم‌ترین مجامع روایی همچون کافی، با کتاب عقل و جهل و کتاب فضل علم می‌توانند در تبیین جایگاه پژوهش نزد مسلمانان و در آئین مقدس اسلام موثر باشد. /س


برچسب ها: اسلامی ، آستان ، قدس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.