سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

زمام امور عاشورا باید به دست علما و شخصیت‌های فکری باشد/ حادثه عاشورا در جهت نفی خشونت بود

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نباید زمام امور عاشورا را به دست انسان‌های غیر اندیشمند بسپاریم، گفت: باید علما، صاحبان فن و شخصیت‌های متنفذ زمام امور عاشورا را به دست گرفته و پیام‌ها و درس‌های پایان ناپذیر آن حادثه عظیم تاریخی را برای مردم تبیین نمایند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی در مراسم عزاداری کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در قم افزود: درس‌های عاشورا در بستر زمان قابل استخراج و استفاده است ولی متاسفانه ما حتی درس‌ها و مشق‌های اولیه را از عاشورا مرور و تبیین نکرده‌ایم.

نهضت عاشورا واجد دوشان احساسات و پیام‌هاست

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی نهضت عاشورا را واجد دوشان احساسی و پیام‌ها دانست و گفت: این حادثه از نظر عاطفی و احساسی با هیچ حادثه‌ای در عالم از آغاز تاکنون قابل مقایسه نیست، چرا که تنها حادثه‌ای در عالم است که به صورت فراگیر و خودجوش میلیون‌ها انسان‌ها را تحت پوشش عاطفی قرار داده و به زمان خاصی نیز محدود نمی‌شود.

در ارتباط با شان دوم عاشورا (پیام‌های آن)، ضعیف عمل کردیم

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: با وجودی که حادثه عاشورا درس‌های بزرگی را در خود جمع کرده است ولی ما نسبت به اینشان اصلی در یک وضعیت ضعیف و محدود عمل کرده‌ و می‌کنیم و عمده واکنش و مواجهه ما با عاشورا، بیشتر احساسی است و درس‌ها و پیام‌های آن پا به پای احساسات شکل نگرفته است.

وی اظهار داشت: نهضت عاشورا سرشار از درس و پیام است، مصیبتی که بر امام حسین (ع) در عاشورا تحمیل شده بسیار سخت و غم انگیز است ولی خود حضرت این مصیبت را بر خود تحمیل نکرد، اصولا مصیبت اصالت ندارد بلکه توجه احساس نسبت به آن نوعی پل زدن برای رسیدن به درس‌های عاشورای حسینی است.

حجت الاسلام مبلغی خاطرنشان کرد: اگر ما عزاداری‌های خود را محدود به روضه خوانی، مداحی و گریه کردن کنیم بدون اینکه محتوا و درون مایه نهضت را مورد تحلیل قرار دهیم از اهداف نهضت دور خواهیم شد.

وی ادامه داد: هر چند مصیبت براهل بیت (ع) برای شیعیان قابل تحمل نیست ولی اصل مصیبت در اسلام اصالت ندارد تا تنها در این دایره بمانیم، شعارهای امام حسین (ع) در روز عاشورا نیز تاکید روی مصیبت نبود بلکه پیام، درس‌ها و حرف‌های زیادی ارائه نموده است.

نماینده تفکر حسینی، عاشورا را در مصیبت خلاصه نکند

حجت الاسلام مبلغی با اشاره به اینکه شیعه به عنوان نماینده تفکر حسینی نباید عاشورا را در مصیبت خلاصه کند، گفت: محدود کردن عاشورا در مصیبت، نوعی حصار کشیدن و نقاب انداختن بر چهره عاشورا است.

درس‌های عاشورا در بستر زمان قابل استخراج و استفاده است

وی با اشاره به اینکه درس‌های عاشورا در بستر زمان قابل استخراج و استفاده است، به حوادث تروریستی در جهان امروز اشاره کرد وگفت: امروز عده‌ای کور دل و خشک مغز برای کشتن دیگران، دست به کشتن خود از طریق اقدامات تروریستی و حملات انتحاری می‌زنند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این افراد خود را می‌کشند تا دیگران را بکشند و این حادثه امروز به شدت در میان بشریت منفور شده است و ما باید تبیین کنیم که عاشورای حسینی در قبال این حرکت‌های خشک و بی‌منطق چه موضع‌ای دارد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حادثه عاشورا کاملا در جهت نفی خشونت و تروریسم بوده است، گفت: اگر امام حسین (ع) در صحنه عاشورا را خلق نمی‌کردند یک خشونت تمام عیار، وحشت دائمی و ترس اجتماعی تمام ناشدنی بر تاریخ اسلام و آینده مسلمانان سایه می‌انداخت.

وی ادامه داد: قیام امام حسین (ع) باعث تلطیف قلوب در جامعه شده به گونه‌ای که به دنبال آن حتی کوفیان سنگ دل نیز گریستند و این نشان می‌دهد قیام امام حسین (ع) در جهت تلطیف بوده است نه خشونت.

حجت الاسلام مبلغی خاطرنشان کرد: قرار دادن عاشورا به عنوان یک عمل ضد ارعاب و ترور باید تا جایگاهی باشد که در آنجا فکر‌ها و اندیشه‌ها در نفی خشونت و تروریسم بتراود ولی متاسفانه در زمینه استخراج این درس‌های جدید از معدن عظیم عاشورا، کار چندانی انجام نداده‌ایم.

قیام عاشورا جلو خشونت‌های نهادینه شده را گرفت

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه نهضت عاشورا یک نهضت به سمت طلب مرگ نبود، اظهار داشت: کفار و کوردلان مرگ را بر امام حسین (ع) و یارانش تحمیل کردند، تمام تلاش امام در روز عاشورا و قبل از آن برای مقابله با جنگ بود و با هر زبان، دلیل و بیانی تلاش نموده تا کفار و دشمنان را از جنگ منصرف کندو این در خطبه‌های امام در روز عاشورا مجسم است.

وی ادامه داد: در روز عاشورا با وجودی که جنگ اتفاق افتاده و بسیاری از یاران نیز به شهادت رسیده بودند ولی امام حسین (ع) تلاش مجددی را برای کاهش خشونت به کار گرفت و حتی لحظه‌های آخر تقاضا نمودند که دست از کشتار بردارند.

حجت الاسلام مبلغی افزود: منطق کربلای حسینی و عاشورا یک منطق سرتاسر رحم، انسانی، دلسوزی و مقابله با کشتار است، قیام عاشوار نقطه اوج اخلاق، انسانیت و مقابله با خشونت بود و چنین قیامی می‌تواند از درون خود منطق تروریست‌های به ظاهر مدعی اسلام را نفی کند.

فسلفه قیام در روز عاشورا

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: یکی از فلسفه‌های مخالفت امام حسین (ع) با هجوم دشمن در شب عاشورا آن بود تا از بروز صحنه‌های کور و خشن جلوگیری کند و امر به فردا افتد تا بتواند ابتدا و پایانی برای جنگ تصور و آن را کنترل پذیر کند و به همین دلیل هم در فراز‌های عاشورا مرتب دعوت به پایان کشتار می‌دادند.

قمه زنی هیچ تناسبی با حادثه عاشورا ندارد

وی خاطرنشان کرد: امروز جهان به سمت وضعیت‌های پیچیده‌ای می‌رود و متاسفانه ما به جای اینکه زیبایی‌ها و پیام‌های عاشورا را برای بشریت بیان کنیم برخی از خود ما دست زدن به اعمالی مانند قمه زنی چهره عاشورا را چنان وانمود می‌کنیم که گویا همه دنبال خونریزی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: امام حسین (ع) چه نیازی به قمه زدن و خونی شدن ما دارد؟ ما با این کار‌ها تنها بهانه دست دشمنان می‌دهیم.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) به بشریت درس انسانیت داده و اگر جهان اسلام به سمت خشونت می‌رفت و بی‌رحمی و اقدامات خشن در جامعه اسلامی نهادینه می‌شد همه چیز به ضرر اسلام و انسان تمام می‌شد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما درس‌ها و پیام‌های اصلی عاشورا را‌‌ رها کرده‌ایم، امروز جهانیان با رسانه‌های تبلیغاتی خود تمام اسرار و جزئیات فعالیت‌های ما در ارتباط با عزاداری‌ها را زیر ذره بین خود دارند.

وی یادآورشد: ما که معرف و نماینده فکری امام حسین (ع) هستیم اگر عزاداری‌هایمان از منطق فکری برنخیزد در معرفی امام حسین (ع) نه تنها کوتاهی بلکه ظلم کردیم./س

برچسب ها: قم ، زمام ، امور ، عاشورا ، دست ، علما
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.