سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آيين هاي عزاداري مردم قزوين در روزهاي تاسوعا وعاشورا

مردم شهر قزوين همانند تمامي مردم كشور در ماه محرم و روزهاي تاسوعا وعاشورا به شيوه‌ها و آيين‌هاي خاص عزاداري مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ هر ساله با آغاز محرم مردم مناطق مختلف استان قزوين نيز مانند ساير هم وطنان  با شيوه هاي خاص خود به سوگواري  سيد الشهدا مي‌پردازند.

 مردم قزوين از ديرباز در دين‌داري و دين‌مداري داراي آيين‌هایي خاص بودند  كه استقرار نخستين پايتخت نظام شيعي در قزوين  نيز دراين زمينه تاثير بسزايي داشته است.

عشق ومحبت ايرانيان به خاندان پيامبر و جنگيدن با حكومت اموي، كشور ما را به محل امني براي علويان تبديل كرد.

 مردم قزوين از اولين روزهاي پذيرش اسلام گرايش خود را به خانواده پيامبر آشكار كرده و علي‌رغم مشقت‌هاي زياد بر اعتقادات خويش پا فشاري كردند.

 هر ساله با آغاز محرم تمام قزوين غرق در پارچه‌هاي سبز و سياه مي‌أشود و تمامي حسينيه‌ها و تكايا در سطح شهر برپا شده و مردم مناطق مختلف استان قزوين با شيوه هاي خاص خود براي سيد الشهدا عزاداري مي‌كنند.

در شهر قزوين دو روضه خواني بزرگ توسط خانواده هاي اصيل قزوين در محله هاي تاريخي خيابان و گذر مسجد جامع حسينيه ي "آقا سيد جمال" صبح و بعد از ظهر برگزار مي‌شود.

حسينيه‌ي آقا سيد جمال از جايگاه مذهبي خاصي در بين مردم شهر قزوين برخوردار است و خيل عزاداران در روزهاي تاسوعا وعاشورا به اين حسينيه مي‌روند.

استان قزوين داراي امام زاده‌هاي بسياري  بوده كه مردم در روزهاي تاسوعا و عاشورا براي عزاداري  بيشتر به امامزاده‌هاي "آمنه خاتون" و "سلطان سيد محم" مي‌روند.

 يكي از مهم‌ترين مراسم مردم قزوين مراسمي مختص به زماني بوده كه سوم امام حسين  عليه السلام با حضور زمان برگزار مي‌شود.

 زمان در روز سوم  امام در مسجد "علي اكبر" اين شهر جمع مي ‌شوند و عده‌اي بيل و كلنگ  به دست مي‌گيرند و عده‌اي ديگر به صورت نمادين  پيكرهاي پارچه‌اي بدون سر را بر دوش گرفته و در آنجا سينه زني و نوحه خواني مي‌پردازند.

گفتني است؛ اين مراسم بسيار اندوهبار بوده و گردشگران  زيادي براي ديدن اين مراسم در اين روز به قزوين مي‌آيند كه تا از نزديك شاهد مراسم زنان قزوين باشند، آيين عزاداري  زنان در شب سوم  امام حسين ثبت ملي شده  و مسئولان ميراث فرهنگي  در پي ثبت جهاني اين مراسم هستند.

انتهای پیام/ص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.