سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

مجالس عزاداری متناسب با عظمت ائمه باشد

دبیر کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عزاداری ها یک جلوه از دینداری مردم است پس باید متناسب با عظمت ائمه (ع) باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم ،حجت الاسلام و المسلمین عبدالعلی رضایی افزود: مجالس عزاداری نباید تبدیل به اظهار برخی اعمال و رفتار ناخوشایند قرآن، کلام اهل بیت (ع) و ائمه اطهار (ع) شود و شعائری که جزء دین نیست به دین اضافه شود.

وی ادامه داد: هدف اصلی عزاداری ها ایجاد پیوند روحی بین انسان ها و ائمه اطهار (ع)است و در این مجالس باید مهمترین پیام های اهل بیت (ع) بیان و از سیره آنها استفاده شود.

رضایی خاطرنشان کرد: یادآوری سیره و سلوک اهل بیت (ع) باید با مقام و منزلت آنها تناسب داشته باشد و به گونه ای از آنها یاد کنیم که وقتی جمعی عزاداری های ما را می بینند شان و منزلت معصومین (ع) کوچک نشود.

استاد حوزه علمیه قم گفت: یکی از مهمترین سنت های ائمه اطهار(ع)، یاد خداوند و رعایت اخلاق در سخت ترین شرایط بود و باید این مساله در عزاداری های ما نیز نمود داشته باشد.

وی افزود: عزاداری چیزی جدا از دیگر مسائل دینی نیست و نباید خود یک موضوعیت جدا پیدا کند، عزاداری ها باید با چارچوب های دینی سازگار و در چارچوب قوانین و شعائر اسلامی باشد.

حجت الاسلام رضایی گفت: امام حسین (ع) در سیره و رفتار خود، همه احکام و اخلاقیات را رعایت می کرد و ما هم باید اینگونه باشیم، اگر عزاداری ها اخلاقی و مطابق خواست ائمه اطهار باشد از بیان برخی مطالب وهن آمیز در مداحی و اشعاری که با اخلاق و فقه سازگار نیست، خودداری خواهد شد.

معاون پژوهشی فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: باید از اعمالی که حتی از نظر فقهی مشکوک است و فقها نظر ثابتی در مورد آن ندارند پرهیز کنیم.

وی ادامه داد: استفاده از انواع آهنگ ها ، اشعار و اقدامات ناصوابی که در شأن اهل بیت (ع) نیست نباید در مجالس عزاداری باب شود.

حجت الاسلام رضایی افزود: باید طوری عمل کنیم که ائمه به ما آموخته اند اگر این کار را نکنیم انحرافاتی وارد دین خواهد شد که نسل های بعد فکر می کنند جزء اصول اصلی دین است.

وی افزود: بدون استفاده از نظر اسلام شناس ها نه تنها چیزی از دین نمی ماند بلکه پیرایه هایی به دین اضافه می شود که در دین نیست.

وی ادامه داد: همه علاقه مندان به ائمه به خصوص امام حسین (ع) وظیفه داریم شان اهل بیت(ع) و حماسه جاوید را حفظ کنیم و پیام رسانی عمیق داشته باشیم.

وی افزود: ممکن است برخی طوائف در آیین خود کارهایی انجام دهند و هندوها و اقوام آمریکایی کار ویژه ای انجام دهند ولی ما مسلمانان نمی توانیم رویه هایی که آنها انجام دهند را عمل و به دین عرضه کنیم.

دبیر کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: باید از فقهای عظام و مفسران بزرگ دینی سوال کنیم که برخی شیوه ها در عزداری های مناسب است یا نه، از روی ذوق و سلیقه عمل نکنیم.

وی ادامه داد: عزاداری های ما نباید فقط جنبه احساسی داشته باشد، موسیقی های نامناسب، قرائت اشعار به شیوه خواننده ها و روشن کردن آتش شایسته عزاداری های ما نیست./س

برچسب ها: قم ، مجالس ، عزاداری ، عظمت ، ائمه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.