سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

برپایی چادرهای آیین نمادین خمیه سوزان در شهرهای استان چهارمحال و بختیاری

چادرهای آیین خمیه سوزان در شهرهای طاقانک و شهرکیان از توابع مرکز استان چهارمحال و بختیاری برپا شد.

مراسم سنتی خیمه سوزان عاشورای حسینی با قدمتی 80 ساله و به صورت هماهنگ و متمرکز درجوار امامزادگان شهرکیان و طاقانک برگزار می شود.
در این آیین نمادین خیمه های سبز رنگ، سفید و سیاه برای یاران و اصحاب امام حسین (ع) برپا می شود.
در این آیین در شهرکیان بیش از 30 خیمه و در طاقانک بیش از 72 خیمه با فرم چهار گوش، گنبدی و مخروطی برپا می شود.
این خمیه ها از محل نذورات اهالی این دو شهر و همچنین شهرها و روستاهای اطراف و در برخی موارد افراد خارج استان برای برگزاری آیین خیمه سوزان برپا می شود.
در روز های اول ماه محرم با قرار دادن نخل های که از استان های جنوبی تهیه شده، خیمه هایی را برپا می کنند و هیات های سینه زنی، زنجیر زنی و گروه های تعزیه خوان در محوطه این خیمه ها مراسم عزاداری برپا می کنند.
زنان و دختران این دو شهر در شب ها با روشن کردن شمع در این خمیه ها به صورت دسته جمعی زیارت عاشورا را قرائت و به پخت غذاهای نذری مانند شیر برنج، حلوا و حلیم مشغول می شوند.
آیین خیمه سوزان شهر طاقانک و شهرکیان که از گذشته های دور در این مناطق رواج داشته در ظهر روزعاشورا، توسط سپاه نمادین شمر پس از برگزاری زیارت عاشورا و عزاداری دسته ها وهیات های عزاداری انجام می شود.
در این روز گروه های تعزیه خوان نیز مانند اسرای کربلا در بین خیمه ها به حرکت درمی آیند و تعزیه خوانانی که با لباس قرمز و در نقش سپاه یزید سوار بر اسب هستند به سمت خیمه ها هجوم برده و اسرا را با تازیانه می زنند و خیمه ها رابه آتش می کشند.
همزمان با آتش کشیدن خمیه ها فریاد وا حسینا و یا زینب به آسمان بلند می شود و بعد از سوختن خیمه ها مردم به نشان تبرک، تکه ای از خیمه های سوخته شده را همراه خود می برند.
درمیان هیات های سینه زنی و زنجیر زنی در شهرکیان هیات سینه زنی عرب ها نیز به چشم می خورد که با پوشیدن لباس سفید اعراب به سینه زنی و تشییع نمادین پیکر شهداء کربلا می پردازند.
این هیات به صورت نمادین پیکر شهدای کربلا را حمل می کنند و با سر دادن فریاد نوحه ای قوم عرب حرمت این کشته بدارید / والله غریب است به خاکش بسپارید / عزای شاه مظلومان حسین است / فدای جسم بی سرت یا مظلوم / کو اکبر و کو اصغرت یا مظلوم / قاسم به خون بسته حنا یا مظلوم و یاحسین  سرمی دهند و بر سر و سینه می زنند.
در ظهر عاشورا هیات های سوگوار و عزادار سالار شهیدان نماز ظهر عاشورا را به جماعت برپا می کنند و عصر عاشورا نیز مراسم شام غریبان برپا می شود.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.