سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مزيت توليد محصول به نام ایران؛ عرضه با برند خارجی ها

عضو شوراي علمي سازمان جهاني علائم تجاري با بيان اينکه عضويت و حضور در سازمان تجارت جهاني روز بروز اهميت بيشتري مي يابد ، گفت : مزيت توليد محصول و ثبت برند جهاني آن دو عامل اصلي براي فعاليت موثر در اين سازمان است و بايد ايران هم از تمام ظرفيت هاي خود استفاده کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران عظيم فضلي پور در مصاحبه با "راديو اقتصاد" افزود :اقتصاد ايران و جغرافياي سرزميني  و تاريخ و ادبيات ما مملو از ظرفيت هاي توليد برند جهاني است و نبايد اجازه دهيم ديگران و به ويژه همسايه ها اين برندها را به نام خود ثبت کنند که متاسفانه در مواردي (‌مانند جمهوري آذربايجان و قزاقستان و ...) انجام داده اند.

وي اظهار داشت : سازمان تجارت جهاني مي خواهد قوانين و استانداردهاي لازم در تجارت جهاني را تصويب و وحدت رويه ايجاد کند و هم اکنون بيش از 97 درصد تجارت جهاني در ميان اعضاي اين سازمان است.

وي گفت : امروزه برخي کشورها که زعفران ايران را با نام و نشان و برند  خود صادر مي کنند مانند اسپانيا و همچنين افغانستان هم تلاش مي کند اين محصول را به نام خود ثبت جهاني کند که نبايد اين اجازه را بدهيم و اگر به نام انها ثبت شود ديگر نمي توان ان را نجات داد و خيلي سخت خواهد بود.

وي مزيت هاي اقتصادي ايران را بسيار زياد دانست و گفت : اما داشتن اين مزيت ها يک بحث و هنر استفاده از اين دارايي ها يک هنر ديگري است و بايد در هر دو عرصه بيشتر تلاش کنيم.

وي افزود : يکي از مسائل جدي در فضاي تجارت جهاني تقلب و سرقت دستاوردهاي علمي – معنوي است و ايران مهم ترين کشور جهان در ميان اعضاي ناظر اين سازمان است و دوره 10 ساله تطبيق خود را سپري مي کند. 

عظيم فضلي پور هشدار داد  اگر از برند کالاهاي استراتژيک و ويژه ايران مانند زعفران، فرش دستباف، پسته، خاويار، انواع خرما، پنير ليقوان، انجير استهبانات و...  صيانت نکنيم ديگران آن را سرقت جهاني خواهند کرد تا به نام خود ثبت کنند و تجارت جهاني اين محصولات را راهبري کنند.

وي افزود : اين کالاها  ويژه سرزمين مادري ماست و براساس معاهدات بين المللي مي توان براي اين کالاها کد جغرافيايي گرفت و شامل صنايع دستي نيز مي شود. 

عظيم فضلي پور تصريح کرد : متاسفانه برغم هشدارهاي جدي تاکنون به هيچ نتيجه اي نرسيده ايم و امروزه مدعيان اصلي زعفران ايران سه کشور چين، اسپانيا و افغانستان هستند که اخيرا کشمير نيز به جمع مدعين پيوسته است. 

وي خواستار توجه ويژه دولت به جهاني سازي برندهاي ايراني شد و گفت : حتي يک برند ايراني در سطح جهان مشهور نيست و در ميان رتبه بندي برندهاي جهاني هيچ جايگاهي نداريم.

عضو شوراي علمي سازمان جهاني علائم تجاري  اظهار داشت : اقتصاد نفت زده در ايران سبب شده است از مسايل اصلي  غافل شويم و اگر همين امروز هم اقتصاد نفت زده را تعطيل کنيم و به مزيت هاي پايدار خود بينديشيم ؛ موفق تر خواهيم شد.

وي تاکيد کرد : همه عرصه هاي تاريخي و جغرافيايي تمدن ايران براي ما برند و نشان اقتصادي و تجاري محسوب مي شود، اما سارقان جهاني زيادي هم دارد و بايد از اين دارايي ها حفاظت کنيم.
انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، تولید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.