سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد/با هدف جلوگیری از انقراض یوز آسیایی:

تصویر یوزپلنگ آسیایی بروی پیراهن تیم ملی در جام جهانی / یوزآسیایی به برزیل دعوت شد

با هدف جلوگیری از انقراض چهار پای مهم آسیایی که تنها چند نمونه آن در ایران وبه ویژه که در حال حاضر دو سوم جمعيت يوزپلنگ آسيايي موجود در كشور در زيستگاه‌هاي استان يزد زندگي مي‌كنند طرح چاپ تصویر این چهار پا بر پیراهن تیم ملی کلید خورد

 

به گزارش خبرنگار باشگاه   خبرنگاران مرکز یزد

 

یوزپلنگ آسيايي هم‌‌اكنون به عنوان ميراث طبيعي مطرح است و از افتخارات يزدي‌هاست كه دو سوم جمعيت اين گونه نادر در پنج زيستگاه اين استان به سر مي‌برند.

آرش نورآقايي ،رييس هيات مديره كانون سراسري راهنمايان ايران چندي قبل به مسولين ميراث فرهنگي،محيط زيست و ورزشي كشور پيشنهاد داد جهت حمايت از سريع ترين گونه چهار پاي در حال انقراض،عكس يوز آسيايي بر روي پيراهن و اتوبوس تيم ملي كشورمان در جام جهاني برزيل حك شود. اين ايده به سرعت توسط سازمان ميراث فرهنگي و محيط زيست پذيرفته و پنج شنبه گذشته خانم معصومه ابتكار طرح را با سپ بلاتر درميان گذاشت و ايشان با استقبال صد در صدي نتنها از ايده حمايت كرد كه حتي با درج عكس بر روي پيراهن هم موافقت ضمني كرد.

وي افزود من ارزش اين كار را بخوبي ميدانم و در اين سفر نظرم در مورد ايران و ايراني تغيير كرد.

راهنمايان گردشگري كه بعنوان سفراي فرهنگي كشور دين خود را به محيط زيست به خوبي ادا كردند.

حمايتي كه از براي حمايت جنگل هاي هيريكاني جشن خود را در سال ٨٩ به رامسر برد،براي حفظ و پشتيباني از بزرگترين درياچه داخلي در سال ٩١ دست جمعي به اروميه رفتند و امسال نيز با طرح ايده حمايت از گونه در حال انقراض يوز آسيايي پيشرو تر از متوليان امر بفكر نجات اين چهارپاي تيز رو اند.

و اما نكته اينجاست كه فرصتي براي يزد بوجود آمده تا بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد

 يوز و يزد در ايران بهم گره خورده اند بطوريكه يكي از مهمترين زيستگاه هاي اين حيوان در جهان،استان يزد مي باشد.

پراکندگي فعلي يوز آسيايي در مناطق تحت مديريت کوير مرکزي، توران، مياندشت، بافق، نايبندان طبس، دره انجير يزد،کالمند مهریز،عباس آباد نائین،سیاهکوه یزد و راور کرمان مي باشد.

سرعت انقراض يوز از سرعت خودش پيشي گرفته و نبايد بگذاريم ننگ انقراض به نسل ما گره بخورد.

علاقه مندان به محیط زیست و حیات وحش با تغییر رویکرد دولت جدیداز استاندار  با تشكيل "كميته ويژه حفاظت و حمايت يوز آسيايي"ايده مطروحه را بفال نيك گرفته و يزد خود را بعنوان حامي مالي و معنوي طرح معرفي كند/س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.