سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاثیر خوش بینی در ایجاد انگیزه پیشرفت

یک روان شناس گفت: افراد خوش بین انگیزه پیشرفت بالاتری دارند درحالی که افراد بدبین انگیزه ضعیف تری داشته و همین امر منجر به عدم موفقیت در کارهایشان می شود.

ابراهیمی مقدم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: انگیزه در انسان همان نقشی را بازی می کند که سوخت در اتومبیل و فشنگ در تفنگ یعنی تا سوختی در اتومبیل وجود نداشته باشد به هیچ عنوان به حرکت درنمی آید و اسلحه نیز اگر فشنگ نداشته باشد به کار نخواهد آمد به عبارت دیگر انگیزه به نیروی گفته می شود که موجود را از درون برای انجام دادن کاری برانگیخته می سازد.
 
وی ادامه داد: دو نوع انگیزه یکی انگیزه های فیزیولوژیکی مثل خوردن و خوابیدن دیگری فراانگیزه های روان شناختی مثل احساس نیاز به پیشرفت وجود دارد.
 
این روان شناس تصریح کرد: افراد افسرده با کاهش انگیزه ها مواجه می شوند و به نظر می رسد که مهمترین علت این قضیه احساس های بدبینی، حقارت و در کل احساس های ناخوشایندی است که باعث کاهش انگیزه ها می شود.

ابراهیمی مقدم اضافه کرد: افراد خوش بین که دید مثبت نسبت به خودشان نسبت به اطرافیان و نسبت به آینده دارند هدفمندتر بوده و انگیزه پیشرفت بالاتری هم دارند ولی افراد بدبین که نسبت به خودشان و دنیای پیرامون احساس های منفی دارند و فقط نقاط ضعف را می بینند و نسبت به نقاط قوت خود بی تفاوت هستند معمولا انگیزه ضعیف تری داشته و همین امر منجر به عدم موفقیت در کارها می شود.
 
این روان شناس افزود: توفیق نداشتن در کارها منجر به شکست بیشتر و احساس شکست بیشتر نیز افسردگی را به دنبال دارد افسردگی نیز خود منجر به وجود آمدن احساس های منفی بیشتر و باز کاهش انگیزه خواهد شد به عبارت دیگر فرد در یک چرخه ی منفی قرار می گیرد که روز به روز انگیزه پیشرفتش کاهش پیدا می کند ولی زمانی که افراد از دید مثبت بیشتری برخوردار باشند احساس های مثبت شان منجر به رشد انگیزه ها خواهد شد.

وی در پایان گفت: دادن انگیزه منجر به وجود آمدن احساس پیشرفت خواهد شد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.