سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

تولید ماهیان زینتی و بیومس زنده آرتمیا در دانشگاه ارومیه

رئیس پژوهشکده آرتمیا و آبزیان دانشگاه ارومیه از تولید ماهیان زینتی و بیومس زنده آرتمیا در این پژوهشکده با راه اندازی بخش ویژه خبر داد.

علی احسانی در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه ،با بیان اینکه ماهیان زینتی و آکواریومی از جمله موجوداتی بوده که به سادگی در منازل و با استفاده از تجارب شخصی پرورش داده می شوند، افزود: تکثیر، پرورش و در مجموع تجارت ماهیان زینتی نیز سهم بزرگی از گردش سرمایه و صنعت آبزی پروری دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه با وجود توانایی داخلی در زمینه پرورش و تکثیر انواع ماهیان زینتی هنوز هم تعداد کثیری از ماهیان زینتی آب شیرین و آب شور از طریق مرزهای هوایی و از کشورهای آسیای جنوب شرقی به ایران وارد می شوند، اظهار داشت: در این راستا، پژوهشکده آرتمیا و آبزیان دانشگاه ارومیه، بخش جدید تحقیقاتی- تولیدی با عنوان ماهیان زینتی راه اندازی می کند.

رئیس پژوهشکده آرتمیا و آبزیان دانشگاه ارومیه هدف از راه اندازی این بخش را جلب توجه محققان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ارائه موضوعات تحقیقاتی و کاربردی و انجام پروژه های تکثیر و پرورش این دسته از آبزیان مهم و تجاری دانست و گفت: حل معضل تکثیر و پرورش این گونه از آبزیان موجب تولید فناوریهای جدید در شاخه آبزیان و کاهش خروج ارز از کشور می شود.

احسانی با اعلام اینکه آرتمیا از جمله مهمترین غذاهای زنده در تکثیر و پرورش لارو اغلب آبزیان محسوب می شود، عنوان کرد: ارزش غذایی بالا، سهولت دسترسی به آرتمیا در تمامی مراحل رشد، امکان ساده پرورش آرتمیا در آزمایشگاه و همچنین مقبولیت آن توسط انواع آبزیان باعث شده است آرتمیا جایگاه ویژه ای در بین تکثیر دهندگان آبزیان داشته باشد.

وی با بیان اینکه با توجه به کاربرد بیومس آرتمیا در تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، اقدام به تولید بیومس آرتمیا نیز شده و مازاد مصرف بیومس آرتمیا در داخل پژوهشکده در صورت درخواست بخشهای خصوصی با دریافت سفارش قبلی به فروش می رسد، ادامه داد: پیش بینی می شود با توجه به بحران خشکسالی دریاچه ارومیه و تالابهای اطراف آن عملا دسترسی به بیومس آرتمیا را برای پرورش دهندگان آن محدود کرده است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.