سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا کودک من پاهای پرانتزی دارد؟

پرانتزی شدن پاها از جمله عارضه دوران کودکی محسوب می شود که از سن کم شروع می شود و معمولا تا سن 11 سالگی ادامه پیدا می‌کند.

علی ترکمان جراح و ارتوپد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: پرانتزی شدن پاها معمولا بعضی از کودکان از همان سنین پایین شروع می شود و معمولا تا سن 7 سالگی ادامه پیدا می‌کند و در بیش تر مواقع بر اثر رژیم غذایی مناسب درمان می شود.

عوامل وراثتی نرمی استخوان و کمبود مواد مغذی استخوان ها از جمله عوامل است که این عارضه را تشدید می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: درمان این عارضه در افراد معمولا با تغییر رژیم غذایی و استفاده از داروهای خوراکی تا حد زیادی انجام پذیر است.

ترکمان افزود: پرانتزی شدن پاها در کودکان معمولا از سن خیلی پایین در نوزادان شروع می شود و تا 11 سالگی به اوج خود می رسند و معمولا بعد از گذشت این دوران از شدت آن کاسته می شود.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
الیا
۲۱:۴۲ ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
سلام
من الیا هستم و تازه عمل کردم. دوست دارم تجربیات خودمو به دوستان انتقال بدم. 2 بهمن 92 عمل کردم و امروز 16 بهمنه. (خواهشا دقیق بخونید و چندباره. این ها توصیه هست و نظرات من. پس کسی خواهشا فردا جبهه نگیره و طلبکار نشه(
من از بچگی به علت ورزش فوتبال و دومیدانی و کج گذاشتن پا یکم پرانتزی شده بودم. تو سن 18 سالگی تو دویدن رباط پاره کردم که عمل نکردنش باعث اضافه شدن پرانتزی شد. همچنین کفشای با پاشنه بلند میپوشیدم و زیاد باهاش راه میرفتم که اینم باز مزید بر علت شد.
خلاصه از سن 25 سالگی بعد از عمل رباط پام تصمیم گرفتم مشکل پرانتزی رو حل کنم.بعد از سن رشد که 18 سالگی باشه دیگه پرانتزی باید عمل شه ولی قبل اون با فیزیوتراپی و حرکتهای اصلاحی میشه درستش کرد. اصولا پرانتزی اگه زیاد باشه و عمل نشه به مرور زانو رو داغون میکنه و باید سر 40 سالگی نه تنها پرانتزی عمل شه بلکه مفصل هم عمل شه.
چند تا دکتر رفتم و همه میگفتن اگه ورزش مخصوص کنی بیشتر نمیشه.که من 2 سال بدنسازی و استخرمیرفتم و درد نداشتم و بیشتر هم نشد. تا اینکه ورزشو ول کردم و نه تنها زانوهام درد گرفت بلکه کمرم هم درد گرفت که اینم به خاطر همون پرانتزیه. به خاطر پرانتزی آناتومی لگن و کمر به هم میریزه. و دلم میخواست مشکل شلوار پوشیدن هم حل بشه و راحت هر لباسی میخوام بپوشم.
بعد از تحقیق تو اصفهان چند تا دکتر خوب پیدا کردم مثل هاتف، موسوی و نصر که با روشهای مختلف عمل میکنن. هاتف یه تیکه وج استخوانی مثلثی میزاره تو ساق و با پلاتین سفت میکنه، گچ هم نداره، از دو روز بعدم زانو خم میشه. دکتر نصر یه مثلثی استخوان برمیداره و گچ میکنه.انگار یه روش قوسی هم هست که توش قد تفاوتی نمیکنه و فکر کنم موسوی اینطور عمل کنه. خلاصه من با هاتف عمل کردم.
هاتف تو صدوقی و سعدی عمل میکنه. و چون بیمه تکمیلی ارتش از طرف پدرم دارم کل هزینه بیمارستان شد 30 هزار تومن و هزینه پلاتین که 4 تومن بود و خود بیمارستان تهیه کرده بود 90 درصدشو بهم برگردوندن.
خوبی عمل هاتف اینه که قد یک تا دو سانت بلند میشه و چون گچ نمیگیره زانو خشک نمیشه و احتیاج به فیزیوتراپی نداره. ولی بدیش اینه که باید بعد چند سال دوباره پلاتینو در بیاری. خود هاتف میگفت قبلا با روشهای دیگه عمل میکرده مثل پلاتین ایرانی یا گچ ولی الان با این روش عمل میکنه که دیگه پرانتزی به هیچ وجه دیگه برنمیگرده.
واسه اطلاعات بیشتر تو نت و یوتیوپ اینارو سرچ برین
Genu varum correction treatment
genu varum surgery
Genu varum treatment
bow leg treatment

اوایل چند تا دکتر رفتم که همه سرسری میگفتن هیچی نیست برو. هاتف دفعه اول گفت برو اگه درد داشتی بیا عمل که من تو 28 سالگی درد اومد سراغم. بهتره زیر 30 سال عمل بشه که آرتروز زانو سراغتون نیاد. اینم عکس پام از 3 نما.

http://upload.ninisite.com/uploads/9c0fc625f0531.jpg

در مورد بیهوشی. من تا حالا 3 بار به روشهای مختلف بیهوش شدم. به نظرم بیهوشی نخاعی انجام بدین بهتره. سر عمل شما بیدارین و از کمر به پایین فقط حس ندارین که البته یه ارامش بخش میزنن که بخوابین. خوبی این روش نسبت به بیهوشی عمومی اینه که عوارض نداره و تو خارج این بیهوشی همیشه اولویته ولی تو ایران چون حدود 15 تا 20 دقیقه طول میکشه تا پا بی حش بشه و دکتر هم عجله داره معمولا بیهوشی عمومی میکنن. در مورد بیهوشی عمومی همین بس که یه بار ما رو تا آی سی یو هم کشونده و اسپاسم شدم. یعنی اب وارد ششهام شد و بعد عمل در حالی که باید مرخص میشدم یک هفته تو بستری بودم و با ماسک تنفس میکردم. بدی بیهوشی نخاعی اینه که 5 6 ساعت بعد عمل غیر از درد پا تا یک روز درد کمر هم دارین و سرگیجه خیلی بد.ولی بعد از تحقیق فراوان این مشکلها رو هم حل کردم. 1- تا 5 6 ساعت به علت سرمهایی که بهتون زدن ممکنه مثانه پر شده باشه و ادارا بی اختیار ازتون بیاد که میتونین رو مثانتون دست بزارین اروم اگه حسابی پر شده زود بگین سوند بزارن تا خالی شه و بعد از 5 6 ساعت هم دیگه از لگن استفاده کنید. 2- درد کمر که اومد سریع بگین یه سوزن مورفین بهتون بزنن و همچنین از قرص شیاف دیکلوفناک استفاده کنید. خجالت نکشید چیز خاصی نیست. 3- اگه میخواین دچار سرگیجه نشید به دکتر بیهوشی بگین از سوزن نازک استفاده کنه و با بار اول تزریقو انجام بده و مهمتر اینکه موقع عمل سرتونو بالا نیارین و تو 24 ساعت اول بعد از عمل بلند نشید به هیچوجه و حتی سرتونو بالا هم نیارید.درازکش درازکش باشید و چای و قهوه به خاطر کافئینش هم مصرف کنید و آب زیاد. من دفعه اول بلند شدم تا یک هفته سرگیجم خوب نشد. (اینا حاصل 3 بار تجربست پس خوب بخونید. در ضمن باز هم مشورت کنید). اگه اینکارا رو درست و مو به مو انجام بدین عمل مثل آب خوردنه براتون.بدون هیچ دردی. شبا هم واسه خواب یه شیاف بزارینو تخت بخوابین.

کل عمل یک ساعت طول کشید. یه بار برام سوند زدن واسه ادرار به درخواست خودم بعد عمل و فرداشم خودم پا شدم با دوتا عصا رفتم فرنگی و مرخص شدم. هر روز هم خودم پانسمانو خیلی با دقت عوض میکردم و سر ده روز هم بخیه هاشو دکتر کشید. امروز روز 14 بعد از عمل هست. درد ندارم ولی همچنان با عصا. دکتر گفت تا 2 3 ماه نباید رانندگی کنم و رو پام فشار باشه که پلاتین نشکنه و یا پیچها لق نشن. 6 ماه بعدم دومی رو باید عمل کنم. اول بهتره اونی که درد دارینو عمل کنید. الانم خوب خوبم برنامه ریزی کردم کارام تو خونه باشه.
ایشالا از بعد عمل هم عکس میزارم. سعی کنید قبل عمل بدنتون و ماهیچه های پاتون رو قوی کنید . و توصیه من اینه یک پا یک پا عمل کنید. راحت و خوب. بیهوشی نخاعی و شیاف هم فراموش نشه.

نکته های 2:
من امروز دکتر بودم...روز 18 بعد عمل.... چند نکته جدید پرسیدم که اینجا میگم
روش قوسی رو پرسیدم گفت توش قد فرقی نمیکنه . از یه جا برش میخوره ولی برش قوسیه.
ساق من هنوز پرانتزیه و گفت مهم نیست ... مهم همون زانو بود که باید تو مرکز ثقل بدن و تو یه راستا با لگن باشه که گرفته.
من فیزیوتراپی نرفتم چون تو گچ نبودم... زانوم رو هم از روز دوم خم کردم....دکتر فیزیو داد ولی نرفتم. امروزم گفت خوب خم شده احتیاج به فیزیو نداری. با اینکه گفت رانندگی نکنم ولی دو هفته ای یه بار دکتر رفتنو با ماشین میرم اروم و طوری هم نشد.
قرص هم بعد دو هفته قطع کرد. بخیه رو کشید . حموم میرم و اب هم دیگه طوری نیست رو زخم بیاد.
برگشتم به زندگی عادی با این تفاوت که رو پام نباید فشار و وزنم بیاد.
کرم تتراسایکلین یک درصد هم داده که رو زخم بزنم که جاش نمونه.

آدرس تاپیک پا پرانتزی ها:
http://www.ninisite.com/discussion/thread.asp?threadID=352261&PageNumber=69