سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کتابشناسی حسینی؛

«عبرت‌های عاشورا»؛ پیشنهادی برای دریافت بهتر پیام‌های نهضت عاشورا

«پیام‌های عاشورا» سلسله مباحثی است در تحلیل حادثه عاشورا، که دست‌مایه آن چند سخنرانی مقام معظم رهبری«مدظله» در سال‌های اخیر درباره نقش خواصّ در حادثه عاشورا است. کتاب اوّل آن با عنوان «عبرت‌های عاشورا» به تحلیل واقع بینانه از تجربه عاشورا پرداخته و نقش برخی از عوامل زمینه ساز آن حادثه جانسوز را تبیین می‌کند، از جمله این عوامل است(ع) کنارگذاردن وصایای پیامبراکرم(ص)، رنگ باختن معنویت پس از پیامبر(ص) و افول غیرت دینی.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛ آنچه بیش از هرچیز حادثه کربلا را پرفروغ و سازنده نموده و با نگاهی به آینده در زندگی بشر مطرح کرده، همانا توجه به پیام‌های معنوی عاشوراست که هم در انگیزه‌های پیدایش آن و هم در دل آن نهفته است. پیام‌هایی که امروزه از آن به «عبرت‌های این حادثه بزرگ» نیز تعبیر می‌شود.

آیت الله سید احمد خاتمی با این نگاه کتاب «عبرت‌های عاشورا» را به نگارش درآورده است. عبرت‌های عاشورا درسی است که حسین علیه السلام آموزگار آن است و همه جا، مدرسه آن و همه نسل‌ها، دانش آموختگان آن.

کتاب «عبرت‌های عاشورا» که با الهام از تأکیدات و هشدارهای رهبر معظّم انقلاب، در چند سخنرانی، به رشته تحریر در آمده است؛ پنج عامل زیر را در پیدایش حادثه عاشورا دارای نقش اساسی می‌داند:
۱. کنارگذاردن وصایای پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم.
۲. رنگ باختن معنویت پس از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم.
۳. افول غیرت دینی.
۴. کوتاهی خواص از انجام رسالت خود.
۵. نفوذ و حاکمیت نفاق، بویژه نفاق پنهانی پس از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم.

تحلیل و شناخت هریک از عوامل یاد شده، نه تنها می‌تواند برای جامعه شیعی امروز ما، که برای هر ملت تحت ستم و عدالت خواه که در پی عزّت و سربلندی است، عبرت آموز باشد.
نویسنده در این کتاب تنها به بررسی سه عامل نخست پرداخته و عامل چهارم را در کتاب «رسالت خواص» به بحث کشیده است و در واقع کتاب «رسالت خواص»، جلد دوم کتاب حاضر خواهد بود و عامل پنجم را نیز در کتاب «سیمای نفاق از دیدگاه قرآن» مطرح کرده است.

و اما این کتاب در شش فصل سامان یافته است:
فصل نخست را به «عبرت آموزی در قرآن و روایات» اختصاص داده است.
فصل دوم سخن از «خطر بزرگ ارتجاع» و بازگشت به ضدّ ارزش‌های جاهلی به میان آورده است.
در فصل سوم، چهارم و پنجم به عوامل زمینه ساز حادثه عاشورا پرداخته است؛ یعنی در فصل سوم به کنار گذاشتن وصایای نبیّ اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و عدم تمسّک به قرآن و عترت و در فصل چهارم به رنگ باختن معنویت که ارمغان بزرگ بعثت نبوی بوده است و افول غیرت دینی که نتیجه تسامح و تساهل در دین است، اشاره شده است...
در فصل ششم که آخرین فصل کتاب است، دو سخنرانی مهمّ رهبر معظّم انقلاب، تحت عنوان ضمایم، به کتاب ملحق شده است.
این کتاب به همت انتشارات بوستان کتاب به زیور چاپ آراسته شده و هم اکنون با قیمت 2300 تومان به فروش می رسد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.