سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه /

«معاون الملک»میزبان صدساله ی عزاداری های کرمانشاهیان

تکیه «معاون الملک» کرمانشاه بیش از 100 سال است که میزبان عزاداری های کرمانشاهیان در ایام محرم و صفر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

تکیه معاون الملک از جمله آثار زیبا و باشکوه به یادگار مانده از دوران قاجاریه در شهر کرمانشاه است که به ثبت آثار ملی رسیده و سالیان سال است که این تکیه در ایام عزاداری محرم و صفر پذیرای کرمانشاهیان عاشق سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبداله الحسین (ع) است.

تکیه معاون الملک که در سال 1320 هجری قمری توسط حسین خان معین الرعایا شروع و کار ساخت آن بعد از 13 سال در سال 1337 هجری قمری به پایان رسیده، از بی نظیر ترین تکایای مذهبی ایران به شمار می آید.

 نصرت اله سپهر سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، در خصوص تکیه معاون الملک می گوید: تکیه معاون الملک برای مردم کرمانشاه یادآور عزاداری های پرشور ماه های محرم و صفر است. 

وی می گوید: تا کنون  بیش از 100 سال است که مراسم عزاداری حسینی در این تکیه با حضور گسترده مردم کرمانشاه و با شور و حال خاصی برگزار می شود.

سپهرافزود: این بنا با توجه به کاشیهای بی نظیری که در حسینیه آن کار شده و وقف عزاداری برای عاشقان سرور و سالار شهیدان حسین بن علی (ع) گردیده، در نوع خود منحصر به فرد است.

سپهر چنین ادامه می دهد که: تصاویر روی کاشی ها هفت واقعه پس از عاشورا و بیت های نوشته شده بر روی کاشی های حسینیه همگی در وصف مراسم عزاداری حسینی است و معروفترین آن این بیت است:

                   این عزا خانه چو از حسن عمل گشت تمام // سال تاریخش والا از لب بانی خواست

        گفت بانیش معاون پی تاریخ بگو //  کین حسینیه ز ما بهر عزای شهداست

این مقام مسئول می گوید: علاوه بر هیات های حسینی مراسم ویژه شام غریبان با جلوه ای خاص در این بنا برگزار می شود که اجرای این مراسم در سال گذشته به عنوان یکی از میراث های معنوی عاشورای حسینی استان به ثبت آثار معنوی ایران رسیده است./س

 

برچسب ها: صدسال ، عزا ، تکیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.