به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری، شب گذشته در جمع عزاداران امام حسین(ع) در حرم حضرت معصومه(س) در سخنانی با بیان اینکه زیارت امام حسین(ع) رزقی استثنایی برای شیعیان است، گفت: آثار و ثواب و برکات این عمل برای هیچ عمل مستحب دیگری حتی بکاء بران حضرت ذکر نشده است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، افزود: کربلا محل ظهور حقایق و نزول رحمت الهی و مختلفالملائکه و مختلفالانبیاء است و ملائکه در صف قرار میگیرند تا با اذن و اجازه به زیارت آن امام مشرف شوند.
میرباقری با اشاره به تعبیر روایی «فوج ینزل و فوج یصعد» تصریح کرد: دائما دستهای از ملائکه برای زیارت بارگاه مطهر امام حسین(ع) فرود میآیند و دستهای نیز به سمت عالم بالا میروند.
استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه چنین ثوابها و برکات برای زیارت امام حسین(ع) امری شگفتانگیز نیست عنوان کرد: در روایات آمده است خانهای که در آن قرآن تلاوت میشود و ذکر و نام خدا جاری است در آسمانها میدرخشد و مورد توجه ملائکه است پس تعجب ندارد چنین بارگاهی همواره مورد توجه باشد.
میرباقری با اشاره به برخی ثوابهای زیارت امام حسین(ع) روایاتی از کامل الزیارات را قرائت کرد و گفت: در برخی روایات فردی که بدون عذر به زیارت کربلا نرود به شدت مذمت شده است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی به روایتی از امام باقر(ع) اشاره و بیان کرد: امام باقر(ع) فرمودند اگر کسی شیعه ما است و بدون عذر به زیارت کربلا نرود ایمانش ناقص است و اگر وارد بهشت هم شود درجهاش در مقایسه با سایر مومنان کمتر خواهد بود.
میرباقری ادامه داد: در روایت دیگری وجود دارد که اگر کسی عمدا زیارت کربلا را ترک کند عاق اهل بیت(ع) خواهد شد و علامه مجلسی هم در فتوایی بر خلاف مشهور فتاوای مراجع یک بار زیارت کربلا در طول عمر را واجب کرده است.
وی افزود: در روایت دیگری داریم که اگر کسی در مسیر زیارت کربلا شهید شود اولین قطره خون او تمام خطاهایش را میآمرزد و فرشتگان باطن او را تطهیر میکنند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه طینت مومنان از یک گل و طینت کفار از گل دیگری سرشته شده، تصریح کرد: خداوند طینت مومنان و کفار را جداگانه آفرید و بعد آن دو را در هم آمیخت، لذا برخی گناهان از سوی مومنان ناشی از اختلاط این دو طینت است و کسی که در مسیر زیارت شهید شود فرشتگان طینت او را پاک کرده و با روحی سرشار از ایمان به بهشت میبرند.
وی ادامه داد: در روایت دیگری آمده است که زیارت کربلا زیارت پیامبر(ص)، امام علی(ع) و زیارت خداست که البته زیارت جسمانی منظور نیست و این نوع زیارت که این همه ثواب هم دارد زیارت عارفاً بحقه است که جایگاه علیین و اعلی علیین را برای انسان به همراه دارد.
میرباقری تأکید کرد: کسی که کربلا را عارفاً بحقه زیارت کند به تعبیر برخی از روایات «محدث الله» میشود و باب گفتوگو از فوق عرش برای او باز میشود.
وی با بیان اینکه برخی روایات ثواب زیارت کربلا را معادل 70 هزار حج مقبوله دانستهاند، تصریح کرد: این به معنای آن است که ظرفیت سلوک و رشد یک زیارت امام حسین(ع) معادل 70 هزار حج مقبول است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در بیان چرایی این اندازه ثواب و ارزشمندی زیارت امام حسین(ع) اظهار کرد: اجمال قضیه این است که تمامی عبادات و فروعات مانند نماز و روزه و ... برای این است که انسان در مسیر ولایت قرار گیرد اما زیارت حرکت مستقیم در مسیر ولایت است و انسان بدون واسطه به لقاء الله میرسد و واسطه دیگری وجود ندارد./س