سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

تبدیل تذکر لسانی به فرهنگی همگانی

فریضه امر به معروف و نهی از منکر با توجه به بیانات مقام معظم رهبری وظیفه عمومی و همگانی مسلمانان است و اختصاص به قشر و گروه خاص ندارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، در سایه احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر فرایض دیگر نیز حیات می‌یابد و جان می‌گیرد و خوبان و پاکان به خوبی و پاکی تشویق می‌شوند و خطاکاران عرصه را بر خویش تنگ می‌بینند.

مجرمان و گنهکاران فضای جامعه را بر پاکان تنگ و آلوده می‌سازند و افراد جامعه را از داشتن محیطی دور از مفاسد محروم می‌کنند و امر به معروف و نهی از منکر حق همه کسانی است که می‌خواهند در محیط و فضایی سالم و دور از بدی‌ها و گناهان زندگی کنند.

جامعه‌ای زنده است که این نظارت و امر و نهی و حساسیت در آن زنده باشد، بی‌تفاوتی و بی‌مسئولیتی در برابر ناهنجاری و بی‌بندوباری‌ها و فسادگستری‌ها نشانه بی‌حسی و رخوت در عصب‌های ایمان و وجدان است.

مگر می‌شود کسی به سلامت خود و خانواده‌اش حساس و علاقه‌مند باشد ولی نسبت به مفاسد اجتماعی و افراد خطاکار و رواج گناهان بی‌تفاوت باشد هر کس نسبت به خوبی‌ها و بدی‌ها حساس‌تر و مسئول‌تر باشد به همان اندازه زنده‌تر است.

جلوگیری و برخورد عملی نسبت به جرائم و مفاسد کار حکومت و نظام است اما این نفرت و بیزاری قلبی و تذکر لسانی وظیفه همه است و آنچه اهمیت دارد تبدیل این موضوع به فرهنگ عمومی است.

توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری سبب می‌شود نسبت به این وظیفه شرعی و انقلابی جدی‌تر باشیم و با حضور کارساز و اثرگذار در این میدان به تکلیف خود عمل کنیم.

در جامعه اسلامی تکلیف عامه مردم امر به معروف و نهی از منکر است چیزی که جامعه را اصلاح می‌کند همین نهی از منکر زبانی است فریضه امر به معروف و نهی از منکر در مرحله زبانی آن وظیفه عمومی مسلمانان است و اختصاص به گروه و سازمان خاص ندارد و ائمه جماعات و نمازگزاران مساجد نیز می‌توانند و موظف هستند به هر اندازه در وسع آن‌ها است در انجام این وظیفه بزرگ اقدام کنند.

اگر کلام از زبان شخص خاصی اثر دارد و نه دیگران؛ امر به معروف و نهی از منکر نسبت به آن شخص واجب عینی است و اگر نهی ما از حجم گناه می‌کاهد ولی گناه را ریشه‌کن نمی‌کند باز هم امر به معروف و نهی از منکر واجب است.

در امر به معروف و نهی از منکر لازم نیست که صد درصد به نتیجه برسیم حتی اگر یک درصد اثر داشت بازهم واجب است.

حضرت علی (ع) می‌فرماید تمام کارهای خیر و حتی جهاد در راه خدا نسبت به امر به معروف و نهی از منکر مانند رطوبتی است نسبت به آب دریا.

یکی از دلایل قیام امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر بود

قائم‌مقام دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان غربی در این باره گفت: موضوع امر به معروف و نهی از منکر موضوع همگانی و فریضه الهی بوده و به یک قشر و افراد خاص اختصاص ندارد.

حجت‌الاسلام علی قنبری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع امر به معروف و نهی از منکر یک ظرفیت بزرگ اجتماعی و سیاسی است که جامعه انقلابی باید از این ظرفیت بزرگ برای اصلاح جامعه بهره‌مند شود.

وی یکی از دلایل قیام امام حسین (ع) را احیای امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و یادآور شد: همه گروه‌ها، دستگاه‌ها و امت اسلامی در امر احیای امر به معروف و نهی از منکر مشارکت کرده و از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

قنبری گفت: نخستین فایده‌ امر به معروف به خود امر‌کننده می‌رسد چرا که انسانی که به اصلاح دیگران همت می‌گمارد و آنان را به کارهای نیک فرا می‌خواند در درجه نخست خودش از آن متأثر می‌شود.

وی تصریح کرد: امر به معروف سبب تعلیم و آموزش خود فرد نیز می‌شود و از خطاها و اشتباهات احتمالی خودش نیز جلوگیری می‌کند.

قائم‌مقام دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان غربی ادامه داد: اگر چنین نباشد و فرد از پند و اندرزهایی که به دیگران می‌دهد خودش استفاده نکند و به آنها بی‌توجه باشد سخت مورد سرزنش است.

قنبری اعلام کرد: هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر از 14 تا 20 آبان آغاز شده که نخستین روز از این هفته مصادف با روز نخست ماه محرم است.

وی شعار هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر را تذکر لسانی و ترویج نقدپذیری عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ستاد گسترش فرهنگ تذکر لسانی در جامعه گسترش پذیرش نقد است.

قنبری اضافه کرد: نقدپذیری نیز به شعار امسال اضافه شده و همان‌طور که تذکر لسانی وظیفه همگانی است پذیرش تذکر و نقد نیز وظیفه همگانی محسوب می‌شود و احتمال دارد فردی که تذکر می‌دهد، خود تذکر بگیرد.

امر به معروف و نهی از منکر سبب قوام شریعت می‌شود

امام جمعه ماکو نیز در این باره گفت: امر به معروف و نهی از منکر از منظر علی(ع)، با فضیلت‌ترین اعمال بندگان خداوند، غایت دین، قوام شریعت، خلق الهی و بالاتر از جهاد در راه خدا معرفی شده است.

حجت‌الاسلام ایوب رنجبری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه به شیوه‌هایی که برای جلوگیری از منکر موثر خواهد بود اشاره کرد و اظهار داشت: از نظر روانشناسی شیوه ابراز محبت در جلوگیری از منکر موثر است.

رنجبری به شیوه تدریجی در بحث امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و متذکر شد: از افراط و تندروی در گفتن اشکالات و اشتباهات مردم پرهیز کرده و اشتباهات او را با مقدمه و تدریجا به او بفهمانیم.

وی ادامه داد: از جمله آثار و پاداشی که به آمر و ناهی می‌رسد، سلامت دنیا و آخرت بوده و امر به معروف و نهی از منکر سبب قوام شریعت می‌شود.

وی فلاح و رستگاری، تقویت مومنان و اهل معروف شدن را از آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و متذکر شد: محروم شدن از برکت وحی، نزول انواع عذاب‌های الهی و گرفته شدن برکت‌های الهی از آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر است.

وی تصریح کرد: نخستین و مؤثرترین روش برای دعوت دیگران به نیکی‌ها و بازداشتن از منکرات، آراستگی خود انسان به تقوا و اخلاق حسنه است.

امر به معروف و نهی از منکر از صفات برجسته مومنان است

امام جمعه بوکان گفت: قرآن یکی از صفات برجسته مسلمانان را امر به معروف و نهی از منکر معرفی می‌کند.

ماموستا عبد‌الرحمان خلیفه‌زاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، اظهار داشت: افراد جامعه سالم همانند اعضای یک بدن در زندگی صحیح اجتماعی و انسانی سهیم هستند.

وی ادامه داد: هیچ یک از افراد جامعه نمی‌تواند خود را در قبال سودها و زیان‌های اجتماعی بی‌تفاوت دانسته و عکس‌العملی از خود نشان ندهد و این مسئله از امر به معروف و نهی از منکر نشات می‌گیرد.

خلیفه‌زاده معروف را آن چیزی عنوان کرد که خداوند متعال انجام دادن آن را واجب کرده و عقل انجام آن را ترغیب کرده است.

امام جمعه بوکان اضافه کرد: منکر نیز از طرف خداوند متعال نهی شده و عقل از انجام دادن آن کناره‌گیری می‌کند.

خلیفه‌زاده امر به معروف و نهی از منکر را در فرهنگ اسلامی مانند جریان خون در رگ‌های یک پیکر عنوان و تاکید کرد: سهل‌انگاری در زمینه امر به معروف و نهی از منکر سبب مرگ تدریجی امت اسلامی خواهد شد.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم بهترین ویژگی امت اسلامی را انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر مطرح می‌کند، تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند جانشین خداوند در زمین و جانشین پیامبر و کتاب او است.

فرهنگ عاشورا ترویج ارزش‌های الهی و انسانی است

امام جمعه چایپاره گفت: معروف یعنی کار نیکی که عقل خوبی آن را درک می‌کند و منکر یعنی کار بد و ناپسند که عقل بد بودن آن را درک می‌کند.

حجت‌الاسلام ابراهیمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه به نقش امر به معروف و نهی از منکر در ترویج فرهنگ عاشورا تاکید کرد و اظهار داشت: فرهنگ عاشورا ترویج ارزش‌های الهی و انسانی و مبارزه با ضد ارزش‌ها است.

وی ادامه داد: فرهنگ عاشورا یعنی طرفداری از حق و ترویج آن و دشمنی و مبارزه با باطل و با الهام‌گیری از فرمایش امام حسین(ع) می‌توان گفت که فرهنگ عاشورا تبلیغ و ترویج معروفات و مبارزه با منکرات است.

ابراهیمی یادآور شد: فرهنگ عاشورا برپا نمودن حق و از بین بردن باطل بوده و در این زمان یزید همان استکبار جهانی است که در نقش آمریکا و اسرائیل قرار دارد و وظیفه حسینیان زمان مبارزه با آن‌ها هست.

وی تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر همچون خون در پیکره دین جریان دارد و ضامن حیات اسلام است.

امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ اسلامی همانند جریان خون در رگ‌های یک پیکر و ضامن حیات اسلام است و سهل‌انگاری در زمینه امر به معروف و نهی از منکر سبب ضربه به اسلام شده و مرگ تدریجی امت اسلامی را در پی خواهد داشت.

نقش هر مسلمان در تعیین سرنوشت جامعه و تعهدی که باید در پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی داشته باشد ایجاب می‌کند که او ناظر و مراقب همه‌ اموری باشد که پیرامون وی اتفاق می‌افتد و این مطلب در فقه اسلامی تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر مطرح شده و بر همه مسلمانان واجب است.

فریضه امر به معروف و نهی از منکر با توجه به بیانات مقام معظم رهبری وظیفه عمومی و همگانی مسلمانان است و اختصاص به قشر و گروه خاص ندارد./س


برچسب ها: فرهنگی ، امر ، ارومیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.