سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ديپلمات فرانسوي از امضاي توافقنامه هسته‌اي با ايران خبر داد

يک ديپلمات فرانسوي گفت: پيشرفت ملموسي در مذاکرات 1+5 و ايران اتفاق افتاد و با وجود اختلافات مهم در نهايت توافقنامه امضا خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينترنتي روزنامه الحيات در گزارشي به قلم "رنده تقي الدين" و "محمد صالح صدقيان" نوشت آمريکا از روش خود در مذاکرات با ايران براي حل پرونده هسته اي دفاع کرد. آمريکا  تاکيد کرد احمق نيست و به توافق خوبي دست خواهد يافت و درباره منافع متحدانش در منطقه کوتاهي نخواهد کرد. اما اسرائيل اصرار دارد توافق احتمالي با تهران بسيار بد خواهد بود و از لابي‌هايش در کنگره استفاده خواهد کرد تا در اين زمينه مانع ايجاد کند.

فرانسه درباره توافق پيشنهادي که به همراه پنج قدرت بزرگ توافق شد ملاحظاتي نشان داد گرچه  احتمال قوي مي‌دهد در نهايت امر توافق به دست آيد. اين در حالي است که ايرانيها بر سر موضع پاريس در طول مذاکرات ژنو دو دسته شدند. يک گروه اين موضع را نتيجه فشارهاي اسرائيل و کشورهاي منطقه مي‌داند و گروه ديگر اين امر را تقسيم نقشها بين کشورهاي غربي براي گرفتن امتياز از ايران مي دانند. 

برخي منابع در تهران معتقدند طرفهاي منطقه اي دوست نداشتند توافقنامه در حضور هياتهاي عاليرتبه امضا شود زيرا اين را به نفع ايران مي دانستند به ويژه اينکه توافقنامه به ايران امکان مي دهد اورانيوم را در سطح کمتر از پنچ درصد غني کند که اين امر با قطعنامه هاي شوراي امنيت که از تهران مي خواهد همه فعاليتهاي غني سازي را متوقف کند ، در تضاد است. 

برخي منابع به الحيات گفتند توافق احتمالي از ايران مي خواهد غني سازي بيست درصد را در تاسيسات نطنز و فردو متوقف کند ، شمار سانتريفوژها را در نطنز کاهش دهد ، از نصب تجهيزات جديد خودداري کند و فعاليت تاسيسات هسته اي اراک را که با آب سنگين کار مي کند متوقف کند و نوع فعاليتش را تغيير دهد. در مقابل تحريمها براي واردات طلا ، فلزات گرانبها ، تحريمهاي اعمال شده در بخش  توليدات شيميايي ، خودروها و سپرده هاي ايران در بانکهاي آسيايي لغو شود.

از سوي ديگر وندي شرمن معاون وزير امور خارجه آمريکا که رياست هيات کشورش را در مذاکرات ژنو بر عهده داشت براي مشورت درباره مذاکرات با ايران به اسرائيل رفت. اما اسرائيل به حملاتش عليه مذاکرات ژنو ادامه داد و نفتالي بنت وزير اقتصاد اسرائيل فردا به آمريکا خواهد رفت تا نزد دهها  عضو کنگره تشريح کند که امنيت اسرائيل در بوته آزمون قرار گرفته است.

ياد آور مي شود برخي از اعضاي بارز کنگره برخلاف خواست دولت اوباما خواستار تشديد تحريمها عليه ايران هستند.

در پاريس نيز يک ديپلمات فرانسوي، تکروي لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه را که خواستار وارد کردن موضوع غني سازي بيست درصد و نيروگاه اراک در توافقنامه مرحله اي پيشنهادي شده بود، رد کرد. وي به الحيات گفت فابيوس موافقت کامل کري را داشت. متني که در اين زمينه روي ميز گذاشته شده بود با توافق شش وزير از جمله سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه بود.

اين ديپلمات فرانسوي افزود در آخرين نشست ژنو بين ايران و پنچ بعلاوه يک محمد جواد ظريف پيشنهاد کرد مذاکرات جديد ده روز ديگر انجام شود و طرفين روي تاريخ بيستم همين ماه در ژنو توافق کردند.

وي افزود در مذاکرات پيشرفت ملموسي اتفاق افتاد اما اختلافات نيز مهم است. وي پيش بيني کرد در نهايت امر توافقنامه امضا شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.