سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تکرار/ یادداشت اختصاصی/هانی‌زاده

ضرورت اجماع نخبگان ایرانی جهت شکست لابی صهیونیستی

لابی صهیونیستی در طول 3 دهه گذشته فضای سنگین سیاسی، امنیتی و رسانه‌ای علیه ایران در افکار عمومی غرب ایجاد کرد که شکستن این فضا نيازمند یک مجموعه فشار سیاسی ایرانی در آمریکا و غرب است؛ تشکیل این مجموعه از میان نخبگان ایرانی معتقد به آرمان‌های جمهوری اسلامی می‌تواند به عنوان یک عامل تاثیرگذار برای انتقال پیام انسانی ایران به ملت‌های غرب به کار گرفته شود؛ که این امري متعارف در همه کشورهای جهان است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، "حسن هاني‌زاده" طي يادداشتي به بررسي چالش‌هاي سياست خارجي پيش‌رو دولت تدبير و اميد پرداخت.
 
متن اين يادداشت به شرح ذيل است:
 
دولت "حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحانی" که با شعار تدبیر و امید در انتخابات پر شور 24 خردادماه به پیروزی رسید، توانست در یک فرآیند زمانی نسبتا کوتاه اعتماد جامعه جهانی را نسبت به ایران ترمیم کند.  
 
حضور قدرتمندانه رئیس‌جمهور کشورمان و تیم همراه وی در نیویورک نشان داد که ایران کشوری است که اگر ظرفیت‌های بومی خود را به کار گیرد می‌تواند در حل بسیاری از بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مشارکتی فعال داشته باشد، اما این مشارکت به طور قطع با برخي چالش‌ها و عوامل بازدارنده مواجه خواهد بود که دستگاه دیپلماسی دولت تدبیر و امید باید به شکلي ظریف و هوشمندانه آن‌ها را برطرف کند.  
 
به طور اساسي حضور غیرمشروع و غیر قابل توجیه لابی صهیونیستی در تمامي زوایای دولت آمريکا، همچون سیاست خارجی، اقتصاد و رسانه‌هاي اين کشور و غرب یکی از مهمترین چالش‌های پيش‌روي همکاری ایران و غرب تلقی می‌شود.
 
این لابی در طول 3 دهه گذشته فضای سنگین سیاسی، امنیتی و رسانه‌ای علیه ایران در افکار عمومی غرب ایجاد کرد که شکستن این فضا نيازمند یک مجموعه فشار سیاسی ایرانی در آمریکا و غرب است.
 
تشکیل این مجموعه از میان نخبگان ایرانی معتقد به آرمان‌های جمهوری اسلامی می‌تواند به عنوان یک عامل تاثیرگذار برای انتقال پیام انسانی ایران به ملت‌های غرب به کار گرفته شود؛ که این امري متعارف در همه کشورهای جهان است.  
 
از اين رو کشورها با در اختيار داشتن چنين مجموعه‌اي مي توانند به راحتی اهداف سیاسی خود را عملیاتی کنند.
 
ایران نیز باید از چنین ظرفیتی برای شکل‌دهی یک عقبه قدرتمند سیاسی یا لابی ایرانی و اسلامی در آمریکا و غرب استفاده کند تا به تدریج نفوذ لابی صهیونیستی را کم‌رنگ کند.
 
آنچه مسلم است در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌المللی مقوله‌ای تحت عنوان "تعامل براساس ممکن‌ها و ناممکن‌ها" وجود دارد.  
 
دولت تدبیر و امید می‌تواند براساس ممکن‌ها و ناممکن‌ها و بر مبنای الگوهای سیاسی تعریف شده جمهوری اسلامی، سیاست جدیدی در فرآیند همکاری‌های بین‌المللی ترسیم کند.  
 
کم‌رنگ شدن شعارهای تهاجمی، شفاف‌سازی در حوزه هسته‌ای و به‌کارگیری ادبیات سیاسی جدید در تعامل با غرب بخشی از "ممکن‌ها" در سیاست خارجی ایران تلقی می‌شود.
 
در عین حال به‌کارگیری نیروهای باتجربه و توانمند برای تشریح سیاست‌های جدید ایران در مجامع بین‌المللی می‌تواند در شکستن فضای جریان‌سازی‌های رسانه‌های علیه ایران، موثر واقع شود.
 
 این تعامل می‌تواند به عنوان یک استراتژی بازدارنده برای مقابله با سیاست تهاجمی رژیم صهیونیستی علیه ایران به کار گرفته شود چراکه تاثیرگذاری تحرکات دیپلماسی اين رژيم اشغالگر علیه ایران در آمریکا و غرب کاملا مشهود است.  
 
بنابراين مهم‌ترین مولفه‌های سیاست خارجی می‌تواند در چارچوب اعتمادسازی دوجانبه و چندجانبه، استفاده از رسانه برای انتقال مفاهیم انسانی سیاست‌های خارجی ایران، به‌کارگیری نخبگان سیاسی برای حضور در نهادهای بین‌المللی و حضور قدرتمندانه در حل بحران‌های جهانی مورد تجزیه وتحلیل قرار گیرد.  
 
بنابراین دولت تدبیر و امید برای همکاری سازنده با جهان خارج باید با تکیه بر اعتماد و انسجام ملی، حمایت‌های معنوی رهبر معظم انقلاب و با حفظ ارزش‌های دینی ادبیات جدیدی را در تعامل با غرب تعریف کند.  
 
به طور قطع این ادبیات در آینده می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات داخلی از جمله رفع تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده بر ملت ایران کمک کند و جایگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را متناسب با امکانات ملی ارتقاء بخشد.
 
 
انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.