سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تکرار/ يک کارشناس سياست خارجي مطرح کرد

امتناع عربستان از عضويت در شوراي امنيت تاکتيکي براي گرفتن امتياز از سازمان ملل

يک کارشناس سياست خارجي گفت: عقب نشینی جنجالی عربستان سعودي و امتناع این کشور از عضويت در شوراي امنيت، صرفا یک بازی سیاسی از سوی سعودی‌ها برای گرفتن امتیاز و نزدیک شدن به برخی کشورها است.

"حسن هاني‌زاده" در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اقدام اخير عربستان سعودي مبني بر امتناع از حضور در شوراي امنيت سازمان ملل به عنوان عضو غير دائم گفت: اين کشور با توجه به شرایط موجود منطقه و نقش تخریبی‌ که در سوریه و عراق ايفا کرده و همچنين با توجه به اینکه در آینده منطقه نمی‌تواند نقشي مثبت و ایجابی داشته باشد، از عضویت غیردائم در شورای امنیت عقب‌نشینی کرده است.
 
وي در ادامه گفت: این اقدام عربستان سعودي، تاکتیکی برای گرفتن امتیاز بیشتر از سازمان ملل است، چرا که اين کشور برای حضور در شورای امنیت سازمان ملل از سال گذشته لابی کرده و تلاش کرده بود تا آراء بیشتری را در مجمع عمومی سازمان ملل برای حضور خود در شورای امنیت به مدت دو سال به دست آورد.
 
 
 
اين کارشناس سياست خارجي اظهار داشت: عقب‌نشینی جنجالی عربستان سعودي و امتناع این کشور از پذيرش اين امر، صرفا یک بازی سیاسی از سوی سعودی‌ها برای گرفتن امتیاز و نزدیک شدن به برخی کشورها است و تلاش عربستان سعودي این است که از این کشورها برای خود امتیاز سیاسی بگیرد و این قطعا یک تاکتیک سیاسی است.
 
هاني‌زاده تصريح کرد: نقش عربستان سعودي در خاورميانه کاملا تخریبی بوده و حضور اين کشور در شورای امنیت سازمان ملل نه تنها به سود کشورهای منطقه نخواهد بود، بلکه به مراتب  بدتر از حضور کشورهای استعمارگر غربی است.
 
وي در پايان خاطرنشان کرد: اگر عربستان سعودی در شورای امنیت سازمان ملل حضور پیدا نکند، کمک زیادی به حل بحران‌های جاری منطقه خواهد شد.
 
گفتني است عربستان سعودی عضويت در شورای امنيت سازمان ملل متحد را در اعتراض به آن چه "فقدان تلاش‌های بين‌المللی برای پايان دادن به بحران‌های جهان" خواند رد کرد.
 
در بيانيه وزارت امور خارجه اين کشور همچنين از عملکرد شورای امنيت سازمان ملل در بحران ميان رژيم صهيونيستي و فلسطين انتقاد شده است "ادامه مسئله فلسطين برای ۶۵ سال، نشانه روشنی از ناتوانی شورای امنيت در انجام وظايف و اجرای مسئوليت‌هايش است."
 
لازم به ذکر است، پيش‌تر از اين نيز انتخاب عربستان سعودی برای عضويت در شورای امنيت سازمان ملل متحد با مخالفت برخي نهادها و سازمان‌های بين‌المللی مدافع حقوق بشر مواجه شده بود.
 
انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.