سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاثير احترام به تفكر و تجربه در بين اعضاي خانواده

يك روانشناس گفت: خانواده هايي كه در ارتباط با موضوع هاي متفاوت با يكديگر بحث و گفتگو مي كنند و به تفكر و تجربه به يكديگر احترام مي گذارند از بهترين نوع خانواده ها محسوب مي شوند.

ابراهيمي مقدم در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: خانواده ها از نظر اصول ارتباط و ترتبيت به چند گروه تقسيم مي شوند گروه اول خانواده هاي مرد سالار، گروه دوم خانواده هاي مادر تبار، گروه سوم خانواده هاي تفكيك شده و گروه چهارم خانواده هاي مبتني بر تساوي حقوق هستند.

وي ادامه داد: خانواده هاي مردسالار به خانواده هايي گفته مي شود كه  عمدتا پدرخانواده نقش اوليه و اصلي را ايفا مي كند و وظيفه تامين معيشت خانواده را نيز برعهده دارد و از نظر مسائل تربيتي، اخلاقي و صدور حكم نهايي پدر حرف اول و ‌آخر را مي زند و احترام به عنوان مولفه اصلي محسوب مي شود ولي معمولا وجود حالت استبدادي مي تواند منجر به احساس ترس و  اضطراب در كودكان شود كه اين امر خود تاثيرات نامطلوبي را بر روي اعتماد به نفس كودكان خواهد داشت.

اين روانشناس افزود: در خانواده هاي مادر تبار مخالفت هاي اجتماع و جو فرهنگي با الگوهاي قدرتي نا به جاي زنان بيشتر ناسازگاري داردو نه تنها مشكلات خانواده هاي مردسالار را دارند بلكه معضلات ديگري را نيز دارا هستند.

ابراهيمي مقدم اضافه كرد: در خانواده هاي تفكيك شده معمولا اعضاي خانواده از نظر عاطفي و فكري از هم جدا هستند و اعضاي خانواده حتي از زمان حضور يكديگر نيز شايد اطلاعي نداشته باشند و كمترين ميزان ارتباطات  و نفوذ و بالاترين سطح بزهكاري و نابه ساماني هاي خانوادگي در اين خانواده ها ديده مي شود.

اين روانشناس افزود: بهترين نوع خانواده ها خانواده هاي گروه چهارم هستند كه در آن همه اعضاي خانواده حق اظهار نظر داشته و ارتباطات عاطفي در سطح قابل قبولي قرار دارد و به تفكر و تجربه و شناخت افراد احترام گذاشته مي شود و در ارتباط با موضوع هاي متفاوت بحث و تبادل نظر بين اعضاي آن صورت ميگيرد.

وي در پايان گفت: از آن جايي كه بالاترين سطح بهداشت رواني و احساس مسئوليت پذيري در خانواده هاي مبتني بر تساوي حقوق ديده مي شود لذا توصيه مي كنيم كه در گذار از تاريخ به تدريج خانواده ها از مفهوم سنتي گذشته خود فاصله گرفته و اصول مبتني بر تساوي را در خانواده ها به پا دارند.
انتهای‌پیام/
برچسب ها: تاثیر ، احترام ، تفکر ، تجربه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.