سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادداشت//

عاشورا در انعکاس کلام خواص اسلام

عاشورا و مقام شاخص و بزرگوار سیدالشهدا امام حسین (ع) در پهنه زمان و در کلام خواص اسلام چنان منعکس شده که گویا تاریخ سراسر مملو از رشادت و حقیقت محور کامل‌ترین مذهب الهی و آسمانی بشر از ریشه با سومین امام مذهب شیعه در هم آمیخته شده است.

حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران، بنابر مطلب آمده در این متن می‌توان با مروری بر آنچه در کتاب های البحار، نهج البلاغه شرح غرورالحکم، عیون اخبار الرضا، کشف الغمه، قرآنم، صحیفه سجادیه، الکافی و کنز العمال به نقل از ائمه دوازده گانه مذهب شیعه ذکر شده پی برد که رسول اکرم (ص) علاوه بر آنکه شایسته ترین مردم را کسی می‌داند که در پی اصلاح مردم باشد، و بهترین مردم را کسی دانسته که مردم از او نفع  و بهره برند، بهترین نتیجه فعالیت آدمی بعد از انجام دادن واجبات را اصلاح میان مردم دانسته است.

گفتنی است که از سخنان به نقل از امام حسین (ع) نیز در باب عاشورا چنین برمی‌آید که وی و همراهانش با بنی امیه برای خدا دشمنی کرده‌اند و پرچم حق را جبرائیل (ع) آورده و در میان این دو برپا کرده و ابلیس نیز پرچم باطل را در میان آنها برپا داشت.

گفتنی است که از سخنان امام حسین (ع) خطاب به عمربن سعد در جریان بزرگترین تقابل حق و باطل در طول تاریخ می‌توان به دو قطعه با مضامین اینکه ای عمر ابن سعد تو مرا می‌کشی هر چ می‌خواهی بکن که تو پس از من نه در دنیا شادمان خواهی بود نه در آخرت گویا می‌بینیم که سرت در کوفه بر نی نصب شده است و کودکان آن را هدف سنگ پرانی خود نموده‌اند  و وای بر تو ای پسر سعد، از خدایی که بازگشت تو به سوی اوست پروا نداری؟ با من می‌جنگی، در حالی که می‌دانی من پسر کیستم؟ تو را چه شده است؟ خداوند زودتر تو را بکشد و در روز محشر تو را نیامرزد به خدا سوگند امیدوارم که ز اندکی از گندم عراق نخوردی اشاره کرد.

لازم به ذکر است عاشورا در سخنان امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه‌ای هم به وفور منعکس شده به گونه‌ ای که با مرور دقیق سخنان ایشان می‌توان به اصل وجودی عاشورا که یک حادثه نبوده و یک فرهنگ است پی‌برد.

انتهای پیام/
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.