سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل/

صادرات سیب‌ز‌مینی در اردبیل از مرز 23 هزار تن گذشت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: میزان صادرات سیب‌زمینی از گمرکات استان اردبیل به کشورهای همسایه از مرز 23 هزار تن گذشت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ ارژنگ عزیزی در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی در اردبیل، اظهار داشت: در هفت ماهه امسال ارزش سیب‌زمینی صادراتی استان در حدود 5.8 میلیون دلار به وزن تقریبی 23.3 هزار تن بوده است.

وی، دلیل عمده کاهش صادرات را اول مربوط به بالا رفتن قیمت داخلی محصولات کشاورزی از جمله سیب‌زمینی که تمایل و رغبت را برای صادرات این محصول کاهش داده و دلیل دوم نیز صدور بخشنامه اعمال تعرفه 120 درصد برای صادرات این محصول از اواسط مهر ماه امسال دانست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به اینکه اولین محصول وارداتی استان از نظر ارزش مربوط به کائوچو با ارزش تقریباً 4.2 میلیون دلار است، تصریح کرد: ماشین‌آلات و دام زنده نیز به ترتیب در رتبه دوم و سوم از اقلام وارداتی استان جای می‌گیرند.

معاون برنامه‌ریزی استان اردبیل نیز با اشاره به اینکه صادرات نشانه عزم ملی بوده و منافع ملی را همراه دارد بر روان‌سازی صادرات در استان تاکید کرد و ادامه داد: به منظور تسهیل در امر صادرات، واردات، بازاریابی و استفاده از فناوری به روز و ایجاد اطمینان بیشتر برای توسعه فعالیت در عرصه صادرات، گسترش بازارهای هدف و افزایش سهم استان در زمینه صادرات ضروری به نظر می‌رسد که بایستی در امر صادرات توجه ویژه‌ای به آنها شود.

سید حامد عاملی خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی استان بحث کالاهای صادراتی و میزان صادرات آن است که باید بخشی از ظرفیت‌های استان در این خصوص تقویت و احیا شود که عمده مزیت نسبی ما بحث سیب‌زمینی است.

وی افزود: متولی بخش‌های مختلف باید در حوزه کاری خود کارشناس باشند تا آسیب‌شناسی لازم صورت گیرد و طی برنامه‌ریزی لازم مشخص شود که مزیت نسبی ما در صادرات چه می‌تواند باشد و چگونه آن را گسترش دهیم که تأثیر آن در اقتصاد استان و کشور مهم است.

معاون برنامه‌ریزی استان اردبیل در ادامه بر بازاریابی برای شناساندن محصولات تولیدی استان در امر صادرات تاکید کرد/س.

 
برچسب ها: اردبیل ، صادرات ، سیب ، زمینی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.