سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر کمیسیون بهداشت مجلس:

وضعیت "سلامت غذا" در کشور مطلوب نیست

در مسئله غذا یکی از چالش‌های مهم در حیطه امنیت و سلامت غذایی است که در این زمینه مشکلات جدی داریم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در برنامه نبض دیشب، خضری، دبیر کمیسیون بهداشت مجلس گفت: بحث سلامت و امنیت غذا در اولویت اول به عهده مجلس است و علاوه بر آن ۱۰ وزارت خانه دیگری در بحث امنیت غذایی درگیر این مسئله هستند. 

وی افزود: در مورد مصرف مصرف کودهای شیمیایی تصمیماتی اتخاذ شده تا ۲۵ درصد میزان کودهای شیمیایی را به سمت کودهای ارگانیک، کودهای عالی و بیولوژیک بیاوریم. 

وی ادامه داد: طبق برنامه پنجم وزارت کشاورزی موظف است بر مواد غذایی وارداتی نظارت داشته باشد و ما این مسئله را با وزیر بهداشت در میان گذاشتیم تا مطالبات مردم را در این زمینه با جدیت پیگیری کند. 

 هدایت حسینی، نماینده وزارت بهداشت گفت: ما بحث میزان باقیمانده سموم را در طرح ملی نظام مراقبت داریم که اولین مرحله آن طرح آزمایشگاهی سموم است کار ما یک آزمایشگاه مرجع و ۵ آزمایشگاه دیگر را داریم تا ۶۰ سم موجود در کود‌ها را اندازه گیری کنیم. 

 وی افزود: اندازه گیری سموم بسیار زمان بر است و انجام آزمایشات ممکن است باعث از بین رفتن محموله شود برای جلوگیری از این کار وزارت کشاورزی مکلف شده تا یک کد ۱۱ رقمی برای ردیابی به کشاورزان بدهد تا براساس آن راهنمایی یا برخورد لازم با کشاورزان انجام شود. 

 دبیر کمیسیون بهداشت مجلس؛ ۷۰ درصد مشکلات سلامت غذایی سوء مدیریت است

 خضری، دبیر کمیسیون بهداشت مجلس گفت: زنجیره سلامت از مزرعه تا سفره را وزارت باید نظارت داشته باشد که در این زمینه با ۷۰ درصد سوء مدیریت، ۲۰ درصد کمبود منابع و ۱۰ درصد مشکل ساختاری مواجه هستیم. 

وی افزود: در بحث سیاست گذاری‌های فرآوری حوزه سلامت باید طوری عمل شود تا خود شخص رئیس جمهور بر این طرح نظارت داشته باشد. 

 برنامه پنجم نگاهی درمانگر و پیش گیرانه بر امنیت غذایی دارد

 هدایت حسینی، نماینده وزارت بهداشت گفت: هر محصولی که وارد بازار می‌شود ابتدا باید مورد تایید وزارت بهداشت باشد. 

 وی افزود: ما در این بحث ۲ ادعا را مطرح می‌کنیم، از نظر تبلیغات محصول که نظارت آن بر عهده وزارت بهداشت و مجوزش از سوی نظام پزشکی است، ادعاهایی که در مورد محصول ما صحت این محصولات را تایید می‌کنیم و برچسب‌هایی که بر روی محصولات زده می‌شود در ۳ سطح نظارت قبل از تولید، حین تولید و وقتی محصول وارد بازار می‌شود بر عهده وزارت بهداشت است. 

وی ادامه داد: به طور کلی وقتی محصولی برچسب می‌خورد هم در بحث کنترل و در بحث تولید و هم کنترل در بحث عرضه ما ادعا‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

 بیماری‌های غیر واگیر رو به پیشرفت است

 حسینی، متخصص تغذیه گفت: بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر از جمله کبد چرب، بیماری‌های قلبی و عروقی، پرفشاری خون که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند علت آن تغذیه و ناسالم بودن محصولات غذایی است. 

 وی ادامه داد: ما در عالم علم تغذیه محصول رژیمی نداریم و هیچگونه نظارتی بر برچسب هایی که روی محصولات می‌خورد نداریم به عنوان مثال برای تبلیغات روی محصولی برچسب رژیمی می‌زنند اما هنگام صادر کردن این محصول برچسب کم چرب روی آن می‌خورد چون در خارج از ایران نظارت بر روی محصولات بیشتر است. 

سیاست‌ها در مورد تولید اعمال نمی‌شود

واعظ کار‌شناس برنامه گفت: در کشاورزی باید کود خوب استفاده شود و با توجه به بالا بودن قیمت کود برای کشاورزی صرف نمی‌کند و‌ این باعث باز شدن دروازه‌های واردات می‌شود واردات محصولات ارزان قیمت با کیفیت پایین که ما در این زمینه سیاست‌هایی در مورد تولید نداریم. 

وی افزود: نحوه فرآوری مواد غذایی بحث دیگری است که وجود یک مدیر مسئول کیفیت جهت پاسخگویی نیاز است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.