سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

افزایش تولید کشاورزان با فراگیری آموزه های ترویجی

ترویج و آموزش سهم زیادی در افزایش دانش و آگاهی بهره برداران و در نتیجه افزایش تولید و قطع وابستگی را دارد.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز گفت: آذربایجان شرقی70 درصد نيروهاي عملياتي بخش كشاورزي بايد در مزرعه فعال باشند، درحالي كه در ايران 30 درصد است.

محمدیان افزود: افزايش كمّي و كيفي توليد و افزايش درآمد كشاورز را باید از اهداف برنامه هاي ترويج قلمداد نماییم.

وی ادامه داد: لازمه حماسه اقتصادي سرمايه گذاري است بنابراین در شرايط کنونی چنانچه اساس سرمايه گذاري در کشاورزي و صنايع وابسته باشد، مي تواند در توليد و ايجاد شغل، کارا عمل کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن بازگو نمودن مشکلات بخش کشاورزی و دلسردی بهره برداران تشریح کرد: متاسفانه بخش کشاورزی هنوز با مشکلات عدیده از قبیل بالا بودن ضايعات محصولات كشاورزي، پایین بودن كيفيت نگهداري، فقدان راهبردها و سياست هاي بلندمدت در بخش كشاورزي، مشكل حمل و نقل و غیره روبرو است كه روند نزولي اين بخش، نارضایتی و دلسردی را به دنبال خواهد داشت.

محمدیان با اشاره ای به راهکارهای تحقق امنیت اقتصادی گفت: با توسعه صادرات محصولات كشاورزي، ارتقای امنيت سرمايه و توسعه سرمايه گذاري، تحقيقات كاربردي در بخش كشاورزي، شفافيت و ثبات در سياست هاي حمايتي از توليد، ايجاد انگيزه براي جذب نسل جوان و ايجاد امنيت اقتصادي و قيمت تضميني محصولات كشاورزي می توان به نتايج مطلوب و موثر در بخش كشاورزي رسید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یادآور شد: ترویج و آموزش کشاورزی با آماده سازی بهره برداران برای تولید و فرآوری بیشتر نقشی تاثیرگذار در صدور محصولات به بازارهای هدف خواهد داشت.

ایوب ایرانی فام از مزایای به روز بودن اطلاعات تولیدکنندگان گفت و اظهار داشت: با توجه به پیشرفت های فراوان در امر تولید محصولات کشاورزی نیاز به اهتمام جدّی در به روز نمودن اطلاعات و مهارت تولیدکنندگان ملموس است.

وی با عنوان نمودن افزایش بهره وری با یادگیری کشاورزی نوین ادامه داد: افزایش بهره وری و بهبود شرایط زندگی بهره برداران از طریق یادگیری پایه های کشاورزی نوین و دانش محور دور از انتظار نیست.

ایرانی فام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: محصولات کشاورزی به عنوان محصولاتی غیرنفتی سهم زیادی در تولیدات کشور و ارزآوری دارند.

ایرانی فام از آینده روشن صادرات محصولات کشاورزی خبر داد و تاکید کرد: روشن بودن چشم انداز صادرات محصولات کشاورزی به خارج از کشور دور از انتظار نخواهد بود.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: آموزش چگونگی جلوگیری و یا کاهش ضایع شدن محصولات کشاورزی در سال حماسه اقتصادی از مهم ترین و پُربارترین برنامه های آموزشی خواهد بود.

علی رُخ افروز افزود: افزایش بهره وری و کارآیی در بخش کشاورزی را باید نتیجه آموزش های ترویجی قلمداد نمود.

وی یادآور شد: کشاورزان آموزش دیده آشنایی بیشتری با راه های افزایش کمّی و کیفی محصولات خود دارند.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزایش مهارت را با سربلندی در حماسه اقتصادی مرتبط دانست و ادامه داد: افزایش دانش، بینش و مهارت کشاورزان به ویژه مهارت آموزی سربلندی در حماسه اقتصادی را به همراه دارد.

رُخ افروز تاکید کرد: به طور کلی آموزش بهره برداران توان رقابت آنها را در عرصه های محلّی، ملّی و بین المللی افزایش داده و درنهایت تولید و صادرات محصولات باکیفیّت کشاورزی جایگزین صادرات نفت خواهد شد.

مشاور امور بانوان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رسيدگي به امور زنان روستايي وافزايش جايگاه آنان درنظام توليد محصولات کشاورزي را با هدف نهادينه کردن فرهنگ همکاري در امر توليد و افزايش مشارکت در توسعه ضروري دانست و گفت: اکثريت زنان روستايي استان همگام و همدوش مردان در فعاليت هاي مختلف کشاورزي، دامداري و باغداري و همچنين در توليد صنايع دستي، مشارکت فعال دارند.

سعیده کریمی یادآور شد: در حال حاضر، 18 شرکت تعاوني زنان روستايي با دارا بودن 570 عضو، در زمينه هاي فرآوري محصولات کشاورزي، صنايع دستي، قاليبافي، خياطي، دامداري، پرورش ماهي، پرورش بوقلمون، زنبورداري، زراعت، باغباني و توليد سبزي و صيفي جات به فعاليت مشغول بوده و در توسعه بخش کشاورزي شهرستان ها نقش به سزايي را بر عهده گرفته اند.

کارشناس مسئول زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: زنان روستایی با توسعه کارآفرینی و ایجاد شرکت های کوچک و در سطح خُرد و خانگی قادر خواهند بوده علاوه بر تامین کالاها و خدمات مورد نیاز خود و خانواده، کسب و کاررهای موفقی را راه اندازی نموده و از این طریق به اقتصاد خانواده و روستا و درنهایت توسعه اقتصاد کشور کمک شایانی نمایند.

کارشناس مسئول زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: زنان روستایی با توسعه کارآفرینی و ایجاد شرکت های کوچک و در سطح خُرد و خانگی قادر خواهند بوده علاوه بر تامین کالاها و خدمات مورد نیاز خود و خانواده، کسب و کارهای موفقی را راه اندازی نموده و از این طریق به اقتصاد خانواده و روستا و درنهایت توسعه اقتصاد کشور کمک شایانی نمایند.

رقیّه زرگری افزود: شناخت توانمندی های زنان و هدایت استعدادهای خلاق آنان می تواند در بهره برداری از ظرفیت های زنان به عنوان قشر عظیم اجتماعی موثر واقع شود.

وی ضمن عنوان نمودن مهم ترین اهداف راه اندازی این اتاق ها تصریح کرد: بالا بودن فرهنگ مشارکت پذیری در بین زنان و ایده های کارآفرینانه زنان از مهم ترین معیارهای راه اندازی اتاق رشد و کارفرآینی زنان روستایی بوده است.

زرگری با بیان مزایای توانمند شدن زنان در جامعه ادامه داد: ترویج فرهنگ ورود زنان روستایی و فارغ التحصیل بخش کشاورزی به عرصه کسب و کار موفق، ترویج فرهنگ کارآفرینی در جامعه روستایی و افزایش اعتماد به نفس و ریسک پذیری در بین زنان از اهداف مهمی است که با راه اندازی اتاق رشد و توسعه کارآفرینی حاصل خواهد شد.

کارشناس مسئول زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با عنوان نمودن شرایط سنی اعضای اتاق های رشد یادآور شد: حداقل و حداکثر سن داوطلبان برای عضویت در اتاق رشد 15- 50 سال است.

زرگری تاکید کرد: زنان روستایی صاحب ایده در اولویّت اول و زنان فارغ التحصیل بخش کشاورزی در اولویّت دوم عضویت در اتاق رشد قرار دارند.

بر اساس این گزارش، آموزش بهره برداران بستری مناسب برای تحقق حماسه اقتصادی در بخش کشاورزی است.

بخش کشاورزی با تحت پوشش قرار گرفتن برنامه های آموزشی و ترویجی پاسخگوی مناسبی به نیازهای روزافزون غذایی کشور را خواهد بود.

تمامی تولیدکنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی در برطرف نمودن و آماده سازی نیازهای غذایی نقش تاثیرگذاری دارند.

بخش کشاورزی به عنوان مهم ترین بخش تولیدی در ایجاد موقعیت های شغلی و امنیت غذایی رُکن اصلی در اقتصاد کشور محسوب می شود. آموزش و ترویج با فرهنگسازی مناسب زمینه را برای مصرف تولیدات ملّی و کالاهای ایرانی مهیّا نموده و در رونق بخشیدن به اقتصاد کشور نقشی پُررنگ دارد./س

برچسب ها: افزایش ، تولید ، کشاورز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.