سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضویت غیردائم در شورای امنیت به اردن پیشنهاد شد

عربستان سعودی از عضويت در شورای امنيت سازمان ملل متحد در اعتراض به آن چه فقدان تلاش‌های بين‌المللی برای پايان دادن به بحران‌های جهانی خواند اعلام انصراف کرد، این در حالیست که گفته می شود عضویت، به اردن پیشنهاد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقام‌های دیلپماتیک به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند انتظار می‌رود اردن بر کرسی خالی شورای امنیت سازمان ملل متحد که پیشتر به عربستان سعودی پیشنهاد شده بود، بنشیند.
 
این کرسی سهمیه کشورهای آسیا و اقیانوسیه است که مجموعا بخشی از ۱۰ عضو غیردائمی شورای امنیت ملل متحد را در بر می‌گیرد. در مجموع این شورا ۱۵ عضو دارد که چین، آمریکا، روسیه، بریتانیا و فرانسه، اعضای دائم آن و صاحب حق وتو هستند.
 
یک دیپلمات سازمان ملل به خبرگزاری فرانسه گفته است نماینده اردن در آن سازمان به امان، پایتخت، بازگشته است تا در این مورد با مقام‌ها رایزنی کند.
 
دیپلماتی دیگر نیز گفته است که اردن تحت فشار است تا این کرسی را بپذیرد.
 
مقام‌های اردنی به خبرهای منتشر شده در این مورد واکنشی نشان نداده‌اند.
 
عربستان سعودی روز جمعه، ۲۶ مهر، عضويت در شورای امنيت سازمان ملل متحد را در اعتراض به آن چه «فقدان تلاش‌های بين‌المللی برای پايان دادن به بحران‌های جهان» خواند رد کرد.
 
البته پيش از این، انتخاب عربستان سعودی برای عضويت در شورای امنيت سازمان ملل متحد با مخالفت نهادها و سازمان‌های بين‌المللی مدافع حقوق بشر نیز مواجه شده بود.
 
در زمانی که عربستان نشستن بر کرسی شورای امنیت سازمان ملل را رد کرد شاهزاده بندر بن سلطان عبدالعزیز، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت آن کشور، این اقدام ریاض را پیامی به آمریکا قلمداد کرده و از تغییر سیاست عربستان در قبال آمریکا سخن گفت.
 
طی روزهای گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا، برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های سعودی و تلاش برای آنچه کاهش تنش‌ها میان ریاض و واشینگتن عنوان شده، به عربستان سفر کرد.
 
تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران و نیز برخی گشایش‌های سیاسی میان تهران و واشنگتن از جمله نگرانی‌های ریاض و یکی از دلایل انتقاد آن از ایالات متحده عنوان شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.