سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل:

هزینه سنگین درمان دیابت برعهده مراکز درمانی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه هزینه سنگین درمان بیماری دیابتی به دوش مراکز درمانی است گفت: از بین دو هزار و 699 نفر دیابتی، تنها 9/2 دهم درصد از این بیماران اقدام به خود مراقبتی می‌کنند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران،، حسن اشرفیان بعدازظهر امروز در همایش روز جهانی دیابت در سالن امام خمینی(ره) معاونت بهداشتی اظهار داشت: روز جهانی دیابت از سال 2009 تا 2013 به آموزش در پیشگیری نامگذاری شد، براساس آمار سازمان جهانی بهداشت در سال 2008 حدود 57 میلیون مرد دچار بیماری شدند که 36 میلیون نفر دچار بیماری غیرواگیر و در رأس آن دیابت، فشار خون، بیماری قلبی و عروقی و سرطان ذکر شده است.

وی بیان داشت: 80 درصد عامل این بیماری‌های غیرواگیر را نیز عدم تحرک بدنی، تغذیه نامناسب و مصرف دخانیات ذکر کردند که سبب فوت شده ‌که 63 درصد فوتی‌ها را شامل می‌شود.

اشرفیان با اشاره به اینکه 65 درصد فوتی‌ها در سال 2008 از بیماری غیرواگیر از جمله سرطان،دیابت و فشار خون بوده است گفت: 80 درصد این بیماران مرد، از کشورهای در حال توسعه بودند و کشورهای غنی اروپایی از جمله آمریکا به دلیل آموزش لازم  و مناسب سالم ماندند.

معاون‌ بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: تا سال 1985 آمار مبتلایان به  دیابت در جهان 30 میلیون نفر بوده که در سال 2010 به 285 میلیون نفر رسید که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 به 483 میلیون نفر برسد که بیشتر بیماران از  کشورهای در حال توسعه هستند.

وی آموزش صحیح و مدیریت درست را عامل  مهم پیشگیری از بسیاری از آسیب‌ها دانست و متذکر شد: تنها چهار درصد محصولات سیگار در کشور آمریکا مصرف می‌شود در حالی که کشور ما اقدام به گشت تبناکو کرده که به اروپا صادر و بعد از آلودگی برای مصرف به کشور ما بر می‌گردد.

اشرفیان خاطرنشان کرد: بعد انقلاب شاهد تربیت متخصصان برجسته در کشور بودیم  و هر سال نیز شاهد برگزاری چنین همایش‌هایی هستیم اما دست‌آورد مثبت و تغییر  وضعیت قابل توجهی حاصل نشده است.

این مسئول عنوان کرد: بدی تغذیه در کشور ما سبب شده است تا تعداد بیماران دیابتی ما افزایش یابد به طوری که فرزندانی که والدین دیابتی نیز ندارند به این بیماری مبتلا شوند و هزینه سنگینی را بردوش دولت تحمیل کنند.

اشرفیان افزود: بسیار ناشایست است برای کشور اسلامی که مهم‌ترین آموزه دینی آن توجه به امر تغذیه بوده شاهد افزایش چنین بیماری که ریشه در تغذیه نامناسب دارد باشیم.  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل فرهنگ‌سازی را وظیفه همه دستگاه‌های اجرایی و آحاد جامعه دانست و اظهار داشت: خود فرد دیابتی بهترین مبلغ برای خانواده و همچنین اجتماع است، در بحث فرهنگ‌سازی بسیار ضعیف عمل شده و در این زمینه کوتاهی شده است.

وی با اشاره به اینکه ورزش همچون نماز بر همه واجب بوده و حتی باید قضای آن را هم به جا آورد گفت: وضعیت ورزش جامعه در وضع نامطلوبی قراردارد و حتی فرزندان ما جای مناسب و کافی برای ورزش ندارند گرچه ورزش برای افراد مسن به‌ویژه دیابتی  نیازی به مکان و زمان خاصی ندارد.

اشرفیان به انتقال درست پیام سلامتی تاکید کرد و متذکر شد: از دو هزار و 699 نفر دیابتی تنها 9/2 دهم درصد به مراقبت خود اهتمام می‌ورزند لذا به همین دلیل است که تمام تخت‌های ما از بیماران دیابتی پا پر شده است.

وی افزود: مردم ما به پزشک خانواده که در شرایط بسیار سخت ساز و کار آن برای رفاه بیشتر مردم آماده شده است مراجعه کنند و با حداقل هزینه درمان سلامتی خود را حفظ کنند.
برچسب ها: دیابت ، بابل ، درمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.