سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آسيا تايمز:

رويكرد متناقض آمريكا در مورد ايران/ تحريم جديد نتيجه عكس مي‌دهد

آسيا تايمز در مقاله اي نوشت: ايالات متحده امريكا در قبال ايران رويكردي دوگانه و متناقض دارد و در صورت وضع تحريم هاي جديد نتيجه عكس خواهد گرفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، «كاوه افراسيابي» در مقاله‌اي تحت عنوان «زبان دوگانه امريكا در مورد ايران» كه آسيا تايمز آن را منتشر كرده مي نويسد: دولت اوباما مستقيما مسئول افزايش احساسات ضد امريكايي است نه به دليل سابقه دشمني هاي اين دولت كه شامل حملات سايبري و استفاده از اختيارات رياست جمهوري كه بر وزن تحريم ها عليه ايران افزوده است،بلكه به دليل رويكرد متناقض و ضد ونقيض مقامات امريكايي. يكي از اين مقامات وندي شرمن است. اين مذاكره كننده ارشد امريكا مذاكرات دور گذشته ژنو را «جدي و واقعي» توصيف كرده بود با اين وجود او در همان مقطع به ايراني ها توهين كرد ودر اظهاراتي غير ديپلماتيك آنها را غيرقابل اعتماد خواند.

فقط اين نبود،شرمن كه  ظاهرا به خاطر متمايل شدن به عقد توافقنامه با ايران ،از سوي لابي طرفدار اسرائيل در واشنگتن تحت فشار زيادي قرار دارد در تلويزيون اسرائيل حاضر شده وهرگونه اراده امريكا براي ارائه پيشنهاد لغو تحريم ها به ايران را تكذيب كرده است. شرمن به اسرائيلي ها اطمينان خاطر داد كه:  «ما هيچ پيشنهادي براي لغو تحريم ها به ايران نداديم و هيچ تحريمي را لغو نكرده ايم».اين زماني بود كه رئيس او جان كري در سفر به عربستان با لحني تهاجمي عليه ايران صحبت كرد.

البته از نظر ايران چنين رفتار متناقضي از سوي امريكا تعجب برانگيز نيست.حافظه ايران در خصوص امريكا بيش از هر چيز  پر است از نمونه هاي دورويي، بي صداقتي و خيانت امريكاييان.حتي شركاي ايالات متحده در گروه 1+5 بايد از اظهارات شرمن تعجب كرده باشند.زيرا اين اظهارات برخلاف بسته پيشنهادي اين گروه به ايران در نشست آلماتي در ژوئیه سال 2013 است.در اين بسته لغو محسوس برخي تحريم ها مانند تحريم تجارت ايران با فلزات گرانبها و صادرات محصولات پتروشيمي در ازاي برخي مصالحه هاي خاص ايران در برنامه هسته اي گنجانده شده بود.

اظهارات شرمن چنين القا مي كند كه در واقع خود امريكا آن پيشنهاد ها را كه از سوي مذاكره كنندگان ايراني در قبال خواسته هاي گروه1+5 از ايران ناكافي و ناچيز شمرده شده و مورد انتقاد قرار گرفته بود، تغيير داده است.اگر قرار باشد اظهارات شرمن را باور كنيم پس هدف از حضور كارشناسان تحريم در ژنو يا مذاكرات سطح كارشناسان در ژنو چه بود؟آيا امريكا  نقش بازي مي كند كه در مذاكرات جدي است؟،اگر اينطور است آيا رايزني سطح عالي دولت با كنگره در مخالفت با وضع تحريم هاي جديد يك طرح تاكتيكي است، كه نشان دهد واشنگتن در مذاكرات هسته اي تعهد جدي دارد؟

آنچه كه باعث به وجود آمدن چنين سئوالاتي مي شود اين حقيقت است كه وضع قانون جديد ضد ايراني كه درآمد نفتي ايران را هدف قرار داده و مجازات هاي نقض كنندگان اين تحريم را تشديد مي كند به طور بالقوه روابط امريكا با برخي از دوستان و شركاي تجاريش  مانند تركيه،هند ،چين و..را دچارمشكل مي كند.اگر اين تحريم جديد اجرايي شود، به دليل قبول نشدن از سوي ديگر كشورها و شكنندگي كل رژيم تحريمي ،نتيجه معكوس خواهد داد.همانطور كه رژيم تحريمي  به دليل صدور چندين راي به نفع ايران در دادگاه هاي اروپا تضعيف شده است شد.

بنابراين لايحه بي‌خردانه تشديد تحريم ها عليه ايران دردسرهاي بيشتري را در حوزه سياست خارجي براي سران امريكا به وجود خواهد آورد آن هم در اين مقطع زماني حساس كه نفوذ امريكا در خاورميانه رو به افول است و آنها سعي دارند يك دهه جنگ را در منطقه اي پر از ابهام و بي ثباتي بكاهند. امريكا با وانمود به اين كه مخالف تحريم هاي يكجانبه عليه ايران است در واقع اين تفكر گمراه كننده را القا مي كند كه واشنگتن مسير منطقي را در قبال ايران پي ميگيرد در حالي كه در واقع استراتژي افراطي مذاكره اي كاخ سفيد چيزي غير از اين را نشان مي دهد. يعني سياستي سنگر گرفته در پس تحريم هاي قلدر مابانه كه از اواسط دهه90ميلادي به ويژگي خاص سياست امريكا در قبال ايزان تبديل شده است.

اخيرا چين اعلام كرده است كه قصد دارد در ازاي  20ميليارد دلاردارايي بلوكه شده ايران در بانك هاي اين كشور به دليل تحريم هاي بانكي، در« پروژه هاي توسعه اي» ايران سرمايه گذاري كند.اعلام اين خبر ضربه بزرگي به امريكا محسوب مي شود.اين پروژه ها ممكن است شامل بخش انرژي كه با قانون جديد امريكا تحريم شده، بشود. بنابراين هوچيگران امريكايي يك دليل ديگر براي  ترسيدن از چين دارند.اكنون به نظرمي رسد چين و روسيه  به امريكا فشار مي آورند كه در مذاكرات هسته اي با ايران انعطاف بيشتري نشان دهند.

اين زمانبندي دولت چين در اعلام خبر فوق قطعا توجه شرمن و ديگر مقامات آمريكايي را جلب خواهد كرد. و سئوال اين است كه آيا آنها رويكردي قهري را كه براي پيشبرد مذاكرات مناسب نيست نشان خواهند داد؟يا آيا به سلاح هاي خود خواهند چسبيد و باعث اختلاف در گروه1+5 و نيز جامعه بين الملل خواهند شد؟

ابهامات سياست امريكا در قبال ايران در نشست ژنو كاملا آشكار خواهد شد مگر آن كه تغييري در رويكرد خود بدهد و به سوي رويكرد مثمرثمري كه ايران از آن به رويكرد «برد-برد » تعبير مي كند روي آورد.پايان دادن به گفتار دوگانه امريكا در تحقق اين رويكرد الزامي است در غير اين صورت بدبيني هاي ايران برسرجاي خود خواهد ماند كه نيت اصلي واشنگتن رويكرد «برد-باخت »است.

انتهای پیام/
برچسب ها: آسیا ، تایمز ، تحریم ، جدید ، سیاست ، امریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.