سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"اينترنت" تغييرات را در دنياي كسب و كار افزايش داده است

"اينترنت" موجب تسريع و افزايش گردش اطلاعات در فضاي كسب و كار شده به گونه اي كه عدم دسترسي به اينترنت فعاليت هاي اقتصادي را با ركود مواجه كرده است.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،تجارت امروزه تحولات گستردهای را تجربه كرده است." اینترنت" در بازار باعث تسریع امور و افزایش گردش اطلاعات در بین کسب‌وکارها شده به‌طوری‌که هر روز تغییرات و نوآوری‌های جدید در دنیای کسب‌وکار رخ می‌دهد. یکی از این تحولات ظهور هاب‌های تجارت الکترونیکی است، که باعث افزایش حجم داد و ستد بین کسب‌وکارهای مختلف شده است.از زمان ظهور اولین هاب تجارت الکترونیکي نزدیک دو دهه می‌گذرد و تغییرات شگرفی در این زمینه به‌وجود آمده است. اولین هاب تجارت الکترونیکي توسط شرکت ورتیکال.نت  بنیان نهاده ‌شد. این هاب، ده حوزه مختلف در بخش‌های گوناگوني چون ارتباطات، فن آوري‌های نوظهور، مواد غذايي، بسته‌بندی و غیره را پوشش مي‌داد. پس از آن شرکت‌های بزرگ برای کاهش هزینه‌های خود، تسریع در امور کاری و افزایش بهره‌وری اقدام به تأسیس هاب‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف نمودند. هاب تجارت الكترونيكي، کسب‌وکاری است که جست‌وجوی فرصت‌ها در محیط جهانی را تسهيل مي‌كند و شرکت‌ها با استفاده از آن مي‌توانند از اين فرصت‌ها استفاده كنند و به‌صورت مجازي در بازارهاي جهاني فعاليت كنند. هابي تجارت الكترونيكي، جست‌وجو و انتخاب شركاي تجاري را امكان‌پذير مي‌كند و زیرساخت‌های مناسبی (شامل زيرساخت‌هاي فیزیکی، قانونی، اجتماعی، فرهنگی، اطلاعاتی)را برای تشکیل سازمان مجازی آماده می‌کند؛ به‌عبارتی می‌توان گفت هاب تجارت الکترونیکي سیستمي متشکل از نقاط تجاری پراکنده‌ای است که از طریق اینترنت به یکدیگر متصل شده‌اند. این هاب به ساده‌سازی فرآیندها و روشهای تجاری کمک خواهد کرد و باعث بهبود شفافیت و قابلیت پیش‌بینی در معاملات تجاری بین‌المللی می‌شود. این به معنی پیچیدگی کمتر، تاخیر کمتر و هزینه پایین‌تر در تجارت است که در نهایت می‌تواند به بهبود رقابت و توسعه تجارت كمك كند.
در حقیقت می‌توان گفت هاب تجارت الکترونیکی بر مبنای مدل بنگاه با بنگاه  عمل می‌کند و باعث می‌گردد بنگاه‌های مختلف به راحتی بتوانند با یکدیگر به داد و ستد بپردازند. همان‌طور که تجارت الکترونیکي همانند چتری است که تجارت را بر روی اینترنت پوشش می‌دهد و اساس تجارت الکترونیکي، خرید، فروش و بازاریابی کالا و خدمات بر روی اینترنت است؛ هاب تجارت الکترونیکي نیز باعث تسهیل روند تجارت در محیط مجازی می‌گردد.
خدمات ارائه شده توسط هاب‌های تجارت الکترونیکی در سال‌های گذشته گسترش یافته است. اما می‌توان آنها را در سه دسته کلی خریدوفروش الکترونیکی، تکمیل معاملات الکترونیکی، و همکاری الکترونیکی دسته‌بندی کرد. هاب‌ها ارزش زيادي براي بنگاه‌ها ايجاد مي‌كنند اين ارزش از طريق کاهش هزینه‌های تعاملات، کاهش سطح موجودی و انعطاف‌پذیری تولید ايجاد مي‌شود و برای مشتريان هم، تسهیل جستجوی تامین‌کنندگان و در نتیجه کاهش هزینه جستجو، و شفافیت قیمت‌ها را به‌دنبال دارد و موجب رقابتی شدن بازار شده و بسترهاي همکاری با تامین‌کنندگان را بهبود می‌بخشد. به عبارتی ديگر، هاب تجارت الکترونیکی به تقویت زنجیره تأمین شرکت‌ها كمك مي‌كند. مزاياي ناشي از توسعه هاب‌ تجارت الكترونيكي باعث شده است تا دولت‌ها نیز براي توسعه هاب‌های گوناگون برنامه‌ريزي كنند و از مزاياي آن بهره‌مند شوند.
ياداشت از: محمدرحيم اسفيداني،‌ پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني
برچسب ها: تغییرات ، گردش ، اطلاعات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.