سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ظريف در مصاحبه لوموند: اين هفته در ژنو مي توانيم در مورد مسئله هسته اي به نتيجه برسيم

محمد جواد ظريف در مصاحبه اي با روزنامه لوموند گفت: «اين هفته مي توانيم در ژنو در زمينه مسئله هسته اي به توافق دست پيدا کنيم».

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛"سرژ ميشل" و "کريستوف اياد" دو خبرنگار روزنامه فرانسوي لوموند در پاريس مصاحبه اي را با "محمدجواد ظريف"، وزير امور خارجه ايران انجام داده اند. در خلاصه اي از اين مصاحبه آمده است، محمدجواد ظريف، وزير پنجاه و سه ساله امور خارجه ايران، از ماه اوت در اين سمت قرار گرفته است. او پس از ديدار با "لوران فابيوس"، همتاي فرانسوي خود در روز سه شنبه، پنجم نوامبر سال 2013، عازم ژنو شد تا در روز پنج شنبه مذاکرات بر سر پرونده هسته اي ايران را از سر بگيرد. 

"ظريف" در پاسخ به سوالي درباره اين مذاکرات با توجه به بدبيني مقام معظم رهبري در قبال نتيجه بخش بودن آن گفت:ايشان مي گويد به هيئت مذاکره کننده ايراني اعتماد دارد اما به طرف مقابل خير. ما نيز اين بي اعتمادي را داريم. در سال هاي اخير رفتار هاي غرب همچون تحريم هاي متعدد بر ضد ايران، فراتر از آن چه که شوراي امنيت سازمان ملل متحد اعمال کرد، اعتماد ايراني ها را از بين برده است. اکنون براي حل مسئله،  پنجره اي از فرصت گشوده شده است . ما با رويکردي جديد براي مذاکره آمده ايم و همه دنيا هم جديت ما را چه در ژنو و چه در نيويورک متوجه شده اند. ما نيز همچنان منتظر رويکردي مشابه از سوي طرف هاي مقابل خود هستيم.

ظريف در پاسخ به اين سوال که آيا اکنون دو طرف از دستيابي به توافق فاصله دارند گفت:نه آن قدرها. ما موضوعاتي را که هر يک از طرفين بايد درباره آن حرکتي صورت دهند شناسايي و ارائه کرده ايم. هفته گذشته در وين علاوه بر نشستي بسيار مثبت در آژانس بين المللي انرژي اتمي، نشستي هم در سطح کارشناسان برگزار کرديم. در اين نشست همه مواردي که بر روي ميز قرار دارد، مورد بررسي قرار گرفت. اکنون بايد تعديلات لازم صورت پذيرد و موضوع پيش برود. مي توان اين هفته در ژنو به نتيجه رسيد، و اگر چنين نشود، در صورتي که پيشرفت داشته باشيم، ناکامي يا شکست تلقي نخواهد شد.

ظريف در پاسخ به سوال که آيا فرانسه سر سخت تر از امريکاست گفت:بله. ما با فرانسوی ها روابطي تاريخي داريم، که با فراز و نشيب هاي بسياري هم همراه بوده است، و اکنون در فراز نيستيم اما اميدوارم بتوانيم در اين زمينه پيشرفت کنيم و فرانسوي ها نشانه هايي از واقع‌گرايي، انعطاف پذيري و ميل به رسيدن به توافق را از خود نشان دهند. چرا که پتانسيل عظيمي براي کارهاي مشترک ميان ايران و فرانسه وجود دارد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.