سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاريجاني در مراسم تجليل از افتخارآفرينان مسابقات جهاني مهارت:

ریشه مشکلات کار نابلدی افراد است نه سن‌ بالا/تحرک ديپلماتيک لازم، اما ثقل کار در داخل کشور است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که مشکل ما بالا بودن سن افراد دولتی نیست گفت: ریشه مشکلات به نابلدی برمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران مراسم تجلیل از افتخار آفرینان چهل‌ودومين دوره مسابقات جهانی مهارت (آلمان2013) عصر امروز (چهارشنبه 15 آبان) با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علیرضا محجوب نماینده تهران حلیمه عالی و سید باقر حسینی نمایندگان سیستان و بلوچستان، هدایت‌الله میرمرادزهی نماینده سراوان، جمشید پژمان‌فر نماینده مشهد، پرند رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و برخی دیگر از مسئولان و مدیرکل در سالن همایش‌های وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.  
 
علی لاریجانی به عنوان میهمان اصلی این مراسم گفت: از این که این روز توفیق دیدار شما را داشتم خدا را شاکرم و عرض ادب می‌کنیم به ساحت مقدس سید شهدا که این ایام ایام عزای حسینی بوده و همه مسلمانان در این عزا سوگوار هستند.  
 
وی تصریح کرد: گزارشی که ارائه شد (اشاره به گزارش پرند) گزارش امیدوار کننده‌ای است که جمهوری اسلامی توانسته است در زمینه بارور کردن استعدادهای عزیزان ما در بخش‌هایی که صنعت و تولید کشور بر دوش آن‌ها است گام‌های موثری بردارد.
 
لاریجانی تصریح کرد: در این تردیدی نیست که توسعه کشور بدون نیروهای ماهر و مبتکر امکان پذیر نیست و در این زمینه باید سرمایه گذاری متناسب صورت بگیرد.  
 
رئیس مجلس اظهار داشت: من از مدت‌ها پیش در جریان فعالیت‌های دوستان در این زمینه بودم و احساس می‌کردم با یک شور و علاقه‌ای کار را دنبال می‌کنند برای من خیلی خوشحال کننده بود که این عزیزان برای نیروی کار دارای برنامه هستند البته باید قبول کرد کاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد.  
 
رئیس نهاد قانونگذاری کشور یادآور شد: مسئله مدرک نیست، موضوع این است که افراد صاحب فن می‌شوند، استعدادهای آن‌ها شکوفا می‌شود، اگر تولید ما امروز بخواهد جهشی پیدا کند جز با نیروی توانمند و صاحب حرفه امکان پذیر نیست، هر چه جلوتر هم برویم نیاز به نیروهای کارآمد و صاحب فن بیشتر خواهد شد.  
 
وی افزود: پیچیدگی‌های صنعت افزون می‌شود و نیاز به افراد کارآمد هم بیشتر خواهد شد لذا این گونه سازمان‌ها که متولی تربیت نیروهای کارآمد هستند باید در پیشانی صنعت کشور قرار بگیرند، این گونه مسابقات هم علامتی است که جوامع مختلف به چه موضوعی باید توجه بیشتری کنند.
 
لاریجانی تصریح کرد: هم برای ما افتخار آفرین است برخی از عزیزان در این زمینه مدال آور شدند هم باید توجه کنیم که عرصه تولید عرصه وسیعی است و نیازمند توانمندی در همه بخش‌ها است لذا هم دولت و هم مجلس باید به عنوان یک اولویت به تربیت نیروی کارآمد و آموزش دیده توجه کنند.  
 
وی اظهار داشت: بعضی از بخش‌های آموزش در این زمینه دچار فرسودگی یا قدمت شده‌اند و احتیاج به تجدید قواست، تجهیزات جدیدتر و رفع برخی از موانع برای پیشرفت کار.
 
رئیس‌مجلس اظهار داشت: قبلا هم پیشنهاداتی را در این زمینه ارائه کرده بودم که باید آنها پیگیری شود یک نکته باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد که هر چه این آموزش‌ها عمومی‌تر و مردمی‌تر شود کار قوی‌تر صورت می‌گیرد، ما نباید همه امور را توسط دولت انجام دهیم آموزشگاه‌هایی که برای این امور تشکیل می‌شوند همان کار دولت را انجام می‌دهند،‌باید بستر لازم برای گسترش کار آن‌ها فراهم شود.  
 
وی افزود: برخی از تشویق‌هایی که آن‌ها را به کار دلگرم کند و گردش اقتصادی در کار آن‌ها به وجود بیاورد باید به کار آن‌ها توجه کنیم در این زمینه فکر می‌کنم وزارت خانه کار و رفاه اجتماعی می‌تواند لایحه‌ای را تهیه و برای تصویب آموزشگاه‌ها برای تشویق تربیت نیروهای متخصص به مجلس ارائه کند و مجلس قطعا حمایت می‌کند و این جزو اولویت‌های توسعه می‌دانیم.  
 
رئیس نهاد قانونگذاری تصریح کرد: ممکن است این گونه به ذهن‌ها خطور کند که چرا مجلس مستقیما این کار را انجام نمی‌دهد ما حرفی نداریم که خودمان مستقیما وارد شویم این گونه مسائل چون بار مالی دارد و طبق قانون اساسی احتیاج به لایحه دولت است این مسیر هموار نیست و شورای نگهبان ایراد می‌گیرد که ایرادشان هم به حق است و کار ناقص می‌ماند، بهتر است در این زمینه بین دولت و مجلس هم پوشانی وجود داشته باشد.
 
لاریجانی تاکید کرد: من در این جا به شما اعلام می‌کنم مجلس این آمادگی را دارد که در زمینه توسعه کار آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و تسهیل کارشان و تشویق آن‌ها در زمینه‌های مربوط به مالیات و یا در زمینه به نحوی که گردش اقتصادی آن‌ها مطلوب باشد کمک کنیم و اگر دولت هم در این زمینه هم راستا باشد قطعا این موضوع حل خواهد شد.  
 
لاریجانی در ادامه تصریح کرد: نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد ما امروز نیروی کار وسیعی داریم هنوز سبقه جمعیتی ما جوان است این نیروی کار جوان نیازمند سرمایه گذاری‌های مختلف در امور تولید است تا شغل متناسب با کرامت داشته باشند برای سرمایه گذاری باید فضای کسب و کار و رونق اقتصادی در همه بخش‌ها هم سو باشند این که رهبر معظم انقلاب چند سالی است که تاکید می‌کند فضای کسب و کار یا اقتصاد مقاومتی می‌گویند به دلیل است که جهش اقتصادی در کشور با مجموعه مختصاتی که می‌بینیم در پناه چنین فکری امکان پذیر است، تسهیل فضای کسب و کار بسیار اهمیت دارد.  
 
دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی کشورمان اظهار داشت: در عرصه بین المللی رقابت بسیار نفس‌گیر برای کسب سرمایه و جذب آن‌ها وجود دارد ما که در خلا زندگی نمی‌کنیم بسیاری از کشورها فضا را برای سرمایه‌گذاری تسهیل کرده‌اند، لذا سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند به آن جا بروند اگر ما هم در کشور فضای کسب و کار را رونق دهیم زمینه را برای سرمایه گذاری تسهیل کنیم آن وقت احتمال سرمایه گذاری در کشور به نحوی که یک جهش اقتصادی ایجاد شود فراهم خواهد شد.
 
لاریجانی اظهار داشت: کار مهمی که باید در دولت جدید پیگیری شود این است که بندهایی که زمینه سرمایه گذاری را فلج کرده یا مانع سرمایه گذاری داخلی و خارجی می‌شود را تسهیل کند، قبلا هم در مجلس در این زمینه کارهای خوبی صورت گرفته بود و اگر این پیوند بخورد با پشتیبانی که از نظر کار تخصصی در دولت صورت می‌گیرد این بستر را می‌شود در مجلس فراهم کرد.  
 
وی افزود: این جا یک نکته‌ای است که غم انگیز است ولی باید از این تجربه‌ها استفاده کرد ما یک کشور ثروتمند هستیم، کشوری هستیم که از نظر نفت و گاز رتبه بسیار بالایی داریم، نیروی متخصص زیادی داریم، نیروی جوان زیاد داریم، دانشگاه‌ها ما توسعه یافته است چرا وضع ما از نظر توسعه اقتصادی این گونه است.  
 
وی تصریح کرد: این گونه که می‌گویند رشد منفی پیدا کرده است این خلاف نیست مسئول آمار کشور پیش من آمد و من از او پرسیدم که این آمارهایی که در رسانه‌ها می‌گویند چگونه است همه را تایید کرد، یعنی کشور ایران باید رشد اقتصاد منهای 5.5 باشد؟! آن وقت این گونه می‌شود شغل ایجاد کرد در کشور؟! این یک اشکال است باید ریشه‌های آن را رفع کنیم و گرنه این تجربه ممکن است باز هم تکرار شود.
 
دبیر اسبق شورای امنیت ملی کشورمان در ادامه خاطر نشان کرد: سیاست یک امر ساده‌ای نیست، جزو پیچیده‌ترین امور و مسائل بشری است چرا این وضع به وجود آمده است ممکن است در ذهن بیاید این به خاطر تحریم‌هاست، تحریم‌ها یک بخش کوچکی حالا کوچک نگوییم بخشی از این موضوع است حالا برخی‌ها می‌گویند 20 درصد برخی‌ها می‌گویند 30 درصد، همه مسئله این نیست این که تورم در کشور ما این گونه شده که زندگی برای مردم سخت شده است این همه‌اش مربوط به تحریم نیست، سازو کارهای مدیریت،‌ تصمیمات غلط این وضع را به وجود آورده است چرا این تصمیمات گرفته شد به چه قیمتی. این امر کوچکی نیست و یک بحث فردی نیست ریشه آن به کار نابلدی برمی‌گردد، حکومت افرادی لازم دارد که کاربلد باشند از سطح پایین رشد کرده و به بالا آمده باشند زمینه‌های مختلف را سنجیده باشند، تجربه داشته باشند.
 
وی افزود: گاهی می‌گویند چرا در دولت فعلی سن بالاست مشکل ما این‌ها نیست. 
 
لاريجاني افزود: یکی از علل همین است، کارنابلد بودن هزینه‌اش را باید افراد و ملت بدهند، بعضی از احزاب و گروه‌های سیاسی در این زمینه باید پند بگیرند نتیجه همه فعل و انفعالات سیاسی باید ساختار دولت و مجلس شود که کاردان باشد امورات مردم را درست بشناسند و سامان بدهند وضع موجود مقدار زیادی به این امور است. باید به این مسئله توجه کرد و ممکن است در آینده هم رخ بدهد.
 
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد رودبایستی داشتن در حکومت ضایعه به وجود می آورد ممکن است افرادی برای سمتی انتخاب شوند و معلوم شود برای اعتدال و تمرکز و تسلط ندارند نباید با این افراد رودبایستی داشت افراد اگر سمتی انتخاب می‌کنند باید زندگی‌شان را وقف آن کار کنند و تلاش کنند اما اگر ناتوانی داشتند، بدسلیقگی داشتند یا وقوف به کار نداشتند،‌رودربایستی وجود ندارد، از کیسه چه کسانی باید هزینه شود؟  
 
لاریجانی در ادامه گفت: نکته بعدی این است که بعضی از طرح‌ها وجوهی از آن ممکن است مثبت باشد اما اگر طریق تحقق آن درست انجام نشود ممکن است ضرر داشته باشد، صرف یک هدف درست برای حکومت رانی کفایت نمی‌کند بلکه باید نحوه تحقق آن را هم عقلایی سنجید و ساماندهی کرد خیلی از حرف‌های خوب و ایده‌های خوب ممکن است با یک روش غلط خفه شود و نتوانند تحقق پیدا کنند یا اگر تحقق پیدا کنند آسیب بزنند ما نمونه‌هایی از این موضوع را در کشور داشته‌ایم.
 
لاریجانی تاکید کرد: یارانه‌ها ایده درستی است اما وقتی به قاعده، مطابق قانون اجرا نشد به کشور آسیب زد من معتقدم این نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اگر اجرا نشود خیلی بهتر است هم توقع ایجاد کرده و هم به تولید ضربه زده است چرا چون قانون درست اجرا نشده است.  
 
وی افزود: نمی‌شود میلی کشور را اداره کرد، بنا بود هدفمند کردن یارانه‌ها باعث قدرت توسعه کشور شود، موتور افزایش تولید کشور شود، ولی خلاف این شد چون در یک وجهی به آن توجه شد و در وجوه دیگری به آن توجه نشد، بنا بود 50 درصد آن صرف ترمیم وضع شود مابقی به توسعه تولید، به حل مشکل بیماران صرف شود نه تنها این 50 درصد انجام نشد، بلکه الان دولت می‌گوید ما الان باید هر ماه بگردیم پول تهیه کنیم و این چاله‌ای را که کنده‌اند پر کنیم این چه روش حکومترانی است چرا به قاعده عمل نشد، یک ایده‌ای که می‌توانست در توسعه کشور نقش به سزایی داشته باشد تبدیل به ضد آن شد این هم یک مشکل دیگر است.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وضع فعلی در این فضا شکل گرفته است، حالا دولت جدید آمده است ما امیدواریم که دولت جدید با ارزیابی و تعبیر درست گام‌های درستی را بردارد مشکل عمده کشور در رونق بخشی به تولید کشور است.
 
لاریجانی تاکید کرد: توجه به دیپلماسی مهم است و بخشی از کار باید از این طریق حل شود و این توجه توجه لازمی است تا برخی از اشکالات رفع شود اما مهمتر از این رونق بخشی به تولید کشور است، سخنانی که چندی پیش رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند که البته قبل از هم گفته بودند توجه به توان تولید کشور، بالا بردن آن و رونق آن است، این اصل است.  
 
وی افزود: باید از این ارزیابی و تحلیل شرایط درس گرفت، تصمیمات در وزارتخانه‌ها،‌ دولت، هیئت وزیران باید با استفاده از نخبگانی که در این زمینه وجود دارد گرفته شود.
 
رئیس مجلس اظهار داشت: هوچی گری در مسائل حکومترانی ممکن است یک دوره کوتاهی مصرفی داشته باشد اما به زودی رنگ می‌بازد، واقعیات آشکار می‌شود پس باید پند گرفت، قوانین باید درست اجرا شود.
 
رئیس مجلس گفت: دولت جدید در آستانه گام‌های جدید برای هدفمندکردن یارانه‌ها در لایحه بودجه است باید از عقلا استفاده کنند و یک استراتژی روشنی برای رونق تولید داشته باشند.
 
وی اظهار داشت: من حتما تحرکات دیپلماتیک مناسب را لازم می‌دانم اما ثقل کار در داخل کشور است، موانعی که باعث می‌شود افراد سرمایه‌هایشان را در تولید نمی‌گذارند برداریم، تشویق کنیم.
 
وی افزود: برخی از طرح‌ها هم که مشکلاتی برای کشور به وجود آورد باید آن‌ها را تشویق کرد ولی لازم نیست این مسیر را ادامه دهیم مخصوصا در این بخش اگر اراده کشور این است که این اشکالات رفع شود واقعا این در تراز جمهوری اسلامی ایران نیست ما یک کشور ثروتمند هستیم باید مردم ما راحت تر زندگی کنند احتیاج به تولید بیشتر دارند و این نیازمند تخصص و آموزش‌های مهارتی است.  
 
وی افزود: یکی از موضوعاتی که می‌تواند جهش در تولید ایجاد کند توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است و ما در این زمینه حتما کمک می‌کنیم.
 
لاریجانی افزود: بخش دیگری از کار اصلاح برخی قوانین است، یکی از نقاطی که با آقای ربیعی هم صحبت شد در زمان رای اعتماد این بود که برخی از موانع قانونی مرتفع شود، در کنار یکی از مشکلات جامعه کارگری ما بیمه کارگری است   بیمه بیکاری امر تفننی نیست و یک امر لازم  برای توسعه است، همیشه در توسعه یک بخشی نمی‌توانند کار پیدا کنند اما باید زندگی کنند لذا بیمه بیکاری یکی از ستون‌های توسعه کشور است اگر بنا است گام‌هایی در هدفمندکردن یارانه‌ها برداریم باید به این نکات توجه بشود که باعث جهش اقتصادی می‌شود، فضا را فراهم کنند و آرامش روانی برای جامعه به وجود آورند تا بتوانند در توسعه کشور با آرامش روحی کار کنند این‌ها مسائلی است که باید در کنار سایر موضوعات دیده شود.  
 
رئیس‌مجلس در پایان تصریح کرد: در این راستا نباید زمان را از دست داد و باید تلاش کرد تا این بسترها باعث شود تا سرمایه گذاری در کشور توسعه یابد من توجهی که وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برای تربیت نیروی متخصص در کشور انجام می‌دهند که در این مسابقات هم دیده شدند تشکر می‌کنم و برای آنان آرزوی توفیق می‌کنم برای وزیر محترم و دست اندرکاران دیگر این وزارتخانه تا با داشتن یک استراتژی درست برای توسعه اقتصاد کشور کمک کنند و ما هم از مجلس از آن‌ها حمایت خواهیم کرد.  
 
اضافه می‌شود در پایان این مراسم از برگزیدگان این حوزه تقدیر وتشکر به عمل آمد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: لاریجانی ، ریشه ، مشکل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.