سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خبرگزاري فرانسه ؛

نوسازی هسته‌ای جنجال بر انگیز آمریکا

آمريکا برنامه بلندپروازنه نوسازي بمب هسته‌اي بي 61 خود را که براي آينده زرادخانه اين کشور حياتي است و به نظر مي رسد امکان ادامه تلاش‌ها در زمينه کاهش تسليحات هسته‌اي را امکان پذير مي کند، آغاز کرده است اما بسياري از کارشناسان هزينه سرسام‌آور و بي فايده بودن چنين طرحي را محکوم مي کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،‌ برخلاف موشک‌هايي که از سيلوها يا زيردريايي‌ها که واشنگتن تعداد زيادي از آنها را در اختيار دارد، شليک مي شوند، اين بمب که نيروي هوايي آمريکا (يو اس اير فورس) از اواخر سال‌هاي 1970 آن را در اختيار دارد،  از هواپيما انداخته مي شود.
مسئولان دفاعي آمريکا هفته گذشته در جلسه‌اي با يک کميته کارشناسي مجلس نمايندگان، در اختيار داشتن اين بمب را براي آمريکا  واجب و اجتناب ناپذير برشمردند.
ژنرال رابرت کهلر رئيس فرماندهي استراتژيک که مسئول نيروهاي راهبردي آمريکاست اعلام کرد: "بي 61 تنها سلاح زرادخانه ماست که همزمان مأموريت تاکتيکي و استرتژيک انجام مي‌دهد".
قدرت هر يک از اين بمب‌ها که در چهار مدل ساخته شده‌اند، بين سه دهم کيلوتن(300 تن) تا 360 کيلوتن معادل 360 هزار تن تي ان تي، قابل تنظيم است.
اين نوع بمب، تنها بمبي است که آمريکا حدود 180 نمونه از آن را در قاره اروپا ذخيره کرده است که در پايگاه‌هاي ناتو در آلمان، بلژيک، ايتاليا، هلند و ترکيه نگهداري مي‌شوند.
هانس کريستنسن تحليلگر انديشکده فدراسيون دانشمندان آمريکايي اعلام کرد هدف از اين طرح، تبديل انواع مختلف بمب بي 61 به تنها يک مدل قويتر به نام 12-61 بي نام همچنين تقويت امنيت و کاهش هزينه‌هاي نگهداري آن است.
در طرح مورد نظر همچنين تجهيز اين بمب به يک کيت راهنما براي دقيق‌تر کردن آن پيش بيني شده است. اين کار باعث مي شود مقدار ماده شکافت پذير لازم براي نابود کردن يک هدف کاهش پيدا کند.
دونالد کوک فرد شماره دو اداره امنيت هسته‌اي آمريکا اعلام کرد با توجه به اينکه بمب بي 83، قويترين بمب زرادخانه آمريکا (يک و دو دهم مگاتن) در آينده از رده خارج خواهد شد، نوسازي بمب بي 61 اين امکان را فراهم مي کند که مقدار کامل ماده شکافت پذير داخل بمب‌هايي که از هواپيما انداخته مي شوند به يک ششم کاهش داده شود.
مادلين گريدون مسئول امور راهبردي پنتاگون نيز گفت: اين رويکرد قرار است زمينه را براي فرا رسيدن زمان کاهش تعداد کامل تسليحات هسته‌اي را فراهم کند.
وي همچنين يادآور شد باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا ماه ژوئن در برلين بارديگر اراده آمريکا را براي مذاکره با روسيه در خصوص کاهش تعداد تسليحات هسته‌اي تاکتيکي در اروپا خاطر نشان کرد.
اما برنامه نوسازي بمب بي 61 که هنوز در ابتداي راه است، با مشکلاتي مواجه شده است.
گريندون تصريح کرد هزينه اين برنامه که دو سال پيش چهار ميليارد دلار برآورد شده بود اکنون به هشت ميليارد و يکصد ميليون دلار رسيده است.
گروهي از کارشناسان پنتاگون هزينه‌اي بين 10 تا 12 ميليارد دلار را براي آن برآورده کرده‌اند.
اين افزايش هزينه از هم اينک صداي برخي نمايندگان سنا را درآورده است که گستردگي اين برنامه را محکوم مي کنند و بودجه 537 ميليوني را در سال 2014 که ابتدا به اين طرح اختصاص داده شده بود، کاهش دادند.
کينگستون رايف عضو بولتن دانشمندان اتمي اعلام کرد: استدلال‌ها بر ضد نوسازي بي 61 ساده هستند. اين برنامه دست نيافتي، نشدني و بي‌ فايده است.
تام کولينا مدير تحقيقات در انجمن کنترل اسلحه نيز گفت اير فورس در اين دوران کمبود بودجه برنامه بلندپروازانه‌اي را مد نظر قرار داده است: نيروي هوايي ابتدا بايد هزينه توسعه جنگنده 35-اف، جنگنده‌اي جديد با ميدان عمل بالا، و يک موشک کروز هسته‌اي را که قرار است در سال 2030 ساخته شود، تأمين کند. 
وي در مورد اراده رئيس جمهور آمريکا به تلاش براي کاهش سلاح‌هاي هسته‌اي تاکتيکي در اروپا گفت: اين هيچ معني ندارد که ميلياردها دلار صرف نوسازي سلاح‌هايي شود که رئيس جمهور گفته است قصد دارد آنها را کاهش دهد.
وي تصريح کرد اين نوسازي ممکن است براي روند گفتگوها با مسکو غيرسازنده باشد.
وي افزود به رغم هدفي که واشنگتن اعلام کرده است، روس‌ها که به ويژه به علت ضعف نيروهاي متعارف خود بيشتر به سلاح هسته‌اي متکي هستند،‌ممکن است خشمگين شوند. وي خاطر نشان کرد من نمي دانم پاسخ آنها چه خواهد بود اما مطمئنا مثبت نخواهد بود.



انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.