سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

حال و هوای محرم در زرند

همزمان با فرا رسیدن ایام محرم الحرام و در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی‌ ، شهرستان زرند ‌یکپارچه حال و هوای عاشورایی به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، شیفتگان و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان ، حضرت امام حسین (ع) در شهرستان زرند با برپا کردن خیمه‌های عزاداری و نصب پلاکارد‌ بر سر‌درِ منازل، ادارات ، مغازه‌ها و اماکن مذهبی ، ح‍‍ال‌ و ‌ه‍و‌ا‌ی‌‌ ع‍‍اش‍ور‌ای‍‍ی‌ به شهر داده اند.

این روزها شهرستان زرند غرق در ماتم و عزای سیدالشهداء (ع) است و بیرق‌های عزا برای برگزاری مجالس سوگواری شهادت امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران باوفایشان در جای جای این شهرستان برافراشته شده است.

مردم عزادار این شهرستان با برگزاری آیین‌های مختلف عزاداری و سخنرانی در اغلب اماکن مذهبی از جمله حسینیه عاشقان ثارالله، سقاخانه ابوالفضل ‌(ع) ، تکیه حجت‌، مسجد قائم(عج) ‌، قدمگاه علی‌بن‌ابیطالب (ع) ،مسجد امام رضا (ع) ،حسینیه قلعه ،امامزاده های عبدالله مطهر آباد ، حمزه زرندوئیه ،بهاءالدین خالق آباد ،ارادت خالصانه خود را به ساحت مقدس امام حسین (ع) و 72 تن از یاران با وفایشان ابراز کردند.

آری محرمی دیگر آمد ، باز هم در گوشه و کنار این شهر مجالس روضه‌خوانی و زیارت عاشورا برپا می شود ، باز هم در مبادی ورودی هر محله ، جلوی مغازه‌ها جوانان چای صلواتی و آب پخش می کنند ، تا به یاد لب‌های تشنه یگانه مظلوم عالم از عابران پذیرایی کنند.

هرساله ‌در دهه نخست ماه محرم حلیم و شُله زرد، چای و شیر کاکائو و همچنین پخت آش «عاشوری» و نان محلی صلواتی توسط بانوان این شهرستان تهیه می شود.

در شهرستان زرند مرسوم است که از اول تا دهم ماه محرم‌ به یاد درگذشتگان هر خانواده یا طایفه "بَلغور، شُله‌زرد و حَلیم" ‌به نام «عاشوری» می پزند و در بین مردم و همسایه‌ها توزیع می کنند.

در این ماه برخی از خیّران نیز با قربانی کردن گاو و گوسفند و تهیه غذای نذری، هیئت‌های عزاداری را به صرف آبگوشت نذری برای شام یا نهار دعوت می‌کنند.

‌آبگوشت امام حسینی‌ یکی از غذاهاییست که این روزها به همراه نان محلی در این شهرستان تهیه می‌شود.

عزاداران در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیر‌زنی در خیابان‌های شهر ارادت خود را به اباعبدالله الحسین(ع) نشان می‌دهند و با ذکر مصیبت و نوحه‌سرایی ‌عزاداری خود را به اوج می‌رسانند.

‌ظهر روز عاشورا م‍ردم‌ عزادار زرند پ‍س‌ ‌از عزاداری و ق‍ر‌ائ‍ت‌ زی‍‍ارت‌ ‌ع‍‍اش‍ور‌ا، ن‍م‍‍از ظ‍ه‍ر ‌ع‍‍اش‍ور‌ا ر‌ا ‌اق‍‍ام‍ه‌ م‍‍ی‌‌ک‍ن‍ن‍د.

عصر روز عاشورا نیز هر سال مراسم عزاداری باشکوهی با حضور انبوه عزاداران در امامزاده عبدالله مطهرآباد زرند برگزار می‌شود.

روز تاسوعا و عاشورای حسینی مساجد، حسینه‌ها و تکایا‌ در محله‌های مختلف مملو از جمعیت عاشق و دلباخته‌ای می‌شوند که با عشق به مکتب حسینی‌ ، ارادت خالصانه خود را به اهل ‌بیت (ع) نشان می‌دهند.

در روز عاشورا در برخی از روستاها و بخش‌های شهرستان زرند ‌از جمله محمد‌آباد‌، داهوئیه‌، احمد‌آباد و سقاخانه ابوالفضل(ع)‌ و شهرک بهشتی‌ تعزیه برگزار می شود.

بعدازظهر عاشورا ‌در امامزاده عبدالله مطهر‌آباد به صورت نمادین کاروان اُسرا و اطفال در میان حزن و اندوه از میان مردم عبور می‌کنند و قبل از غروب آفتاب خیمه‌ها به آتش کشیده می شوند.

بعد از غروب آفتاب و زمانی که تاریکی هوا همه جا را فرا می‌گیرد،مراسم شام غریبان توسط مردم با حمل فانوس‌ها و شمع‌‌ برگزار می‌شود و در پی آن هیئت‌های سینه‌زنی به عزاداری و نوحه‌ سرایی می پردازند./س



برچسب ها: محرم ، زرند ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.