سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

زخم دیرینه دیار توس از ضعف زیرساختهای شهری/ مشهد نیازمند نگاهی پدرانه است

زخم دیرینه دیار توس از ضعف زیرساختهای شهری سالهاست که آه از نهاد زائران و مجاوران برآورده و معضلاتی هم چون بافت فرسوده، رشد و توسعه حاشیه نشینی، ترافیک سنگین و عدم توسعه خطوط ریلی، هوایی و جاده ای موجب شده تا به خوبی از ظرفیت و دارایی های این شهر استفاده نشود.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران پایتخت معنوی با گستره ای معادل 30 هزار هکتار دارای یک میلیون نفر حاشیه نشین و 6 هزار هکتار بافت فرسوده است و این معضلات در کنار ضعف توسعه خطوط ریلی، جاده ای و ترافیک سنگین و سرسام آور وصله ای ناجور است که پیکره پایتخت معنوی را در برگرفته است.

استفاده از نیروهای متخصص و کارآمد

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان شهری رسیدگی به معضلات پایتخت معنوی نیازمند استفاده از نیروهای جوان، متخصص و کارآمد است و می توان با این رویکرد بدون کوچکترین چشم داشتی به منابع ملی، رشد و توسعه و رفع معضلات را در دومین کلانشهر مذهبی جهان شاهد بود.

یک کارشناس امور شهری در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: مشهد سالهاست که با معضلات عدیده ای نظیر بافت فرسوده و حاشیه نشینی دست و پنجه نرم می کند و ایجاد زیرساخت های مناسب یکی از بخش هایی است که همواره در مشهد مظلوم واقع شده است.

رنج هایی که با کمبود اعتبار گره خورده است

صادق حسینی با بیان اینکه حل مشکلات این شهر با استفاده از نیروهای جوان و متخصص امکان پذیر است، می افزاید: عدم توسعه زیر ساختها رنجی است که با کمبود اعتبار گره خورده و باید در کنار استمداد از نیروهای نخبه و متخصص راهکاری برای تامین اعتبار پایدار به منظور حل مشکلات و معضلات این شهر پیدا کرد.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر چهره ملی صولت مرتضوی به عنوان شهردار جدید مشهد می تواند راهی برای تامین اعتبارات لازم برای این شهر باشد اما به هیچ وجه نباید از راهکارها و ظرفیت هایی که می تواند برای این شهر درآمد پایدار به دنبال داشته باشد غفلت ورزید.

استفاده از درآمدهای اقتصادی برای رفع معضلات و ضعف زیرساختها

این کارشناس امور شهری تصریح می کند: مشهد شهری مذهبی است و سالانه 30 میلیون زائر 3000 میلیارد تومان در بازارها و هتل های مشهد هزینه می کنند بنابراین می توان درآمدهای اقتصادی را که از این طریق بدست می آید صرف رسیدگی و رفع معضلات و ضعف زیرساختها کرد.

یکی از اعضای شورای شهر مشهد نیز در رابطه با ضعف زیرساختها در این شهر به خبرنگار مهر می گوید: شورای چهارم اعتقاد دارد که با کمک بخش خصوصی و سرمایه گذاران می توان به مشکل بافت فرسوده و حاشیه نشینی خاتمه داد.

توسعه زیرساختها نیازمند حمایت از سرمایه گذاران است

انسیه غفوری شعرباف می افزاید: توسعه و رشد زیرساختها در این شهر مذهبی نیازمند جذب و حمایت از سرمایه گذاران است و باید با کمک آنها ضمن گسترش زیرساختها به تعاملات ملی شهردار جدید برای حل این معضلات امیدوار بود.

وی معتقد است، کمک گرفتن از سرمایه گذاران و ارائه راهکارهای لازم برای کسب درآمدهای پایدار دو عاملی تعیین کننده برای مرتفع کردن مشکلات و الگو ساختن این شهر زیارتی است.

این عضو شورای شهر مشهد یادآور می شود: شهرداری برای مرتفع کردن مشکلات و رسیدگی به امور شهری باید تعریف تازه ای از تولید درآمد داشته باشد و به عنوان مثال به صورت دقیق تر راه های کسب درآمد پایدار و توجه به اقتصاد شهری را مدنظر قرار دهد.  

شعرباف با تاکید بر اینکه در کنار تمامی موارد و راهکارهای مطرح شده برای حل چالش های این شهر نباید از نگاه فراملی مسئولان کشوری نسبت به این شهر غفلت کرد، می افزاید: مسئولان کشور باید به پایتخت معنوی و مشکلات آن نگاهی فراملی داشته باشند و پیشانی نظام اسلامی را با دلسوزی بیشتری مورد عنایت و توجه خود به لحاظ تخصیص اعتبارات قرار دهند.

مشهد نیازمند نگاهی پدرانه و دلسوزانه

وی بیان می کند: هر کدام از مسئولان و متولیان کشوری در زمینه رنج زائران و مجاوران از کمبود امکانات و ضعف زیرساختها باید پاسخگو باشند زیرا این شهر به دلیل زائر پذیر بودن نیازمند اهتمام ویژه و نگاهی پدرانه است.

این عضو شورای شهر مشهد تصریح می کند: شهرداری مشهد برای رسیدگی به امور شهر نباید به درآمدهای ناپایدار دلخوش باشد زیرا این امر مانعی بزرگ بر سر راه توسعه زیرساختهاست.

عقب ماندگی مسئولان شهری برای رشد و گسترش زیرساختهای در پایتخت معنوی موضوعی نخ نما شده است که همت مسئولان کشوری و جذب سرمایه گذاران را می طلبد و در این میان افق نگاه شهردار دومین کلانشهر مذهبی جهان برای حل نقایص این شهر باید زمینه ساز بروز و ظهور و همیاری نخبه گان و متخصصان شهری باشد./ش
برچسب ها: زخم ، دیرینه ، دیار ، توس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.