سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

حب حسین(ع) باید در اعمال و رفتار ما متجلی باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: کسانی که حسینی هستند باید در همه اعمال و رفتار و کردار و سخنانشان حسینی باشند و حب حسین(ع) باید منجر به سازندگی در انسان شود.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  آیت‌الله عبدالنبی نمازی سه‌شنبه شب در جمع زائران و نمازگزاران مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه در تعالیم اسلامی سفارش شده است که فرزندان کاری نکنند که عاق والدین خود شوند، اظهار داشت: همین رابطه بین جامعه و امام وجود دارد، پیامبر اکرم (ص) خطاب به امیرالمومنین (ع) فرمودند «علی جان من و تو پدران این امتیم»، بنابراین ما فرزندان پیامبر و امیرالمومنین (ع)هستیم و اگر کسی جایگاه امامش را نشناسد و نفهمد امام یعنی چه کارش به لغزش و انحراف خواهد انجامید.

وی ادامه داد: شیعیان باید به دنبال یافتن این پرسش باشند که امام در نظام پهناور آفرینش چه جایگاهی دارد، بنابراین یکی از مباحث مهم و ضروری این است که به دنبال معرفت‌شناسی نسبت به ائمه اطهار باشیم، جامعه ما باید شناخت خود را نسبت به ائمه اطهار (ع) روز به روز افزایش دهد.

امام جمعه کاشان با اشاره به اینکه غالب مردم نوعی معرفت سنتی و خانوادگی به اهل بیت دارند، ابراز داشت: به دلیل اینکه ما در خانواده‌هایی به دنیا آمده‌ایم که عاشق ائمه اطهار (ع) هستند و در این خانواده‌ها بزرگ شده و رشد کردیم، از آنها یاد گرفتیم که نسبت به اهل بیت احساس محبت و مودت داشته باشیم.

آیت‌الله نمازی تاکید کرد: معرفت و محبت سنتی کافی نیست و شیعه باید روز به روز معرفت خودش را به اهل بیت (ع) به ویژه امام عصر(عج) افزایش دهد.

وی با بیان اینکه امام واسطه فیض الهی بر اهل زمین است، اظهار داشت: امام حلقه وصل و عامل پیوند اهل زمین با عرش الهی است و به وسیله امام است که خداوند باران رحمتش را بر ما فرو می‌ریزد، به برکت امام زمان(عج) است که ما می‌توانیم نفس بکشیم و نفس کشیدن ما هم به اذن امام انجام می‌شود، امام در عمر انسان‌ها، روزی انسان‌ها و در سعادت آنها نقش مستقیم دارد.

امام جمعه کاشان با اشاره به حدیث «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» بیان داشت: در این کلام پیامبر(ص) دو تشبیه وجود دارد، امام حسین (ع) مشعل هدایت بشریت در این دنیای مادی است، یعنی هیچ جامعه‌ای هدایت نمی‌شود مگر اینکه حسینی و پیرو حسین (ع) باشد و آنچه را ایشان می‌فرمایند در زندگی اجرا کند.

آیت‌الله نمازی افزود: امام حسین (ع) مانند ائمه دیگر مظهر طهارت، پاکی، صفا، صمیمت، انصاف و تقوا است، ایشان یکپارچه نورند و کسانی که حسینی هستند باید در همه اعمال و رفتار و کردار و سخنانشان حسینی باشند، حب حسین(ع) باید منجر به سازندگی در انسان شود.

وی با تاکید بر اینکه کسی که حسینی است همه کارهایش باید بر محور امامت و ولایت باشد، ابراز داشت: تعبیر دیگر پیامبر سفینة النجاه است، مسیر زندگی مانند دریا متلاطم است و امواج خروشان زندگی انسانها را می بلعد، در این دریای خروشان انسان نیاز به مرکبی دارد که از خطرات مصون باشد و این کشتی نجات به فرموده پیامبر اکرم (ص) امام حسین (ع) است. هر کس بر این سفینه سوار شود نجات پیدا می‌کند و هر کس از آن فاصله بگیرد در امواج جهل زندگی غرق خواهد شد.

امام جمعه کاشان امام حسین (ع) را مظهر هدایت بشر دانست و گفت: خداوند بر اساس حکمت برای استمرار خط توحید حادثه کربلا را رقم زد. عاشورا وسیله بقای اسلام است، پایه‌گذاری اسلام به وسیله پیامبر اکرم (ص) بود ولی ادامه آن نیاز به عاشورا داشت و نیاز بود که یکی از اولیای الهی به این میدان وارد شده و ذوب در خدا شود.

آیت‌الله نمازی افزود: قضیه عاشورا اتفاقی به وقوع نپیوست، از ابتدای خلقت حضرت آدم (ع) این مسئله به پیامبران ابلاغ شد و همه انبیا برای واقعه عاشورا قبل از اینکه اتفاق بیافتد گریستند. عاشورا یک حادثه نیست بلکه یک مکتب و دانشگاه است که مواد مختلف درسی در آن آموزش داده می‌شود و ما باید این مواد درسی را خوب یاد بگیریم و پیام عاشورا را درک کنیم.

وی گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران به برکت پیام‌هایی که از کربلا دریافتیم این عزت را در جهان پیدا کردیم، شعار ما شعار هیهات من الذله امام حسین (ع) است و بر اساس این شعار زندگی ننگین در کنار دشمنان را کنار زده و مرگ با شرافت در راه خدا و دین خدا را برای خود برگزینیم.

امام جمعه کاشان ادامه داد: توطئه‌های دشمنان اسلام چیز تازه‌ای نیست و از صدر اسلام این دشمنی‌ها وجود داشته و همه به دنبال نابودی اسلام بودند ولی به واسطه عاشورا نتوانستند اسلام را از بین ببرند و این عاشورا است که اسلام را یک‌هزار و 400 سال بیمه کرده است.

وی با اشاره به اینکه تمام توطئه‌های دشمنان با آغاز محرم نقش بر آب می‌شود، خاطرنشان کرد: آنها خودشان اعتراف می‌کنند که تمام تلاشی که در طول سال برای به انحطاط کشیدن جوانان انجام می‌دهند با شروع محرم نقش بر آب می‌شود زیرا خداوند عاشورا را قرار داد تا بیمه اسلام شود و ما باید از این فرصت برای عزاداری عالمانه و عارفانه استفاده کنیم و این هنر را در خود ایجاد کنیم که از ظرفیت‌های عاشورا خوب استفاده کنیم./ج1

برچسب ها: قم ، مدرس ، توطئه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.