سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عالي در نطق ميان دستور؛

لزوم تشکيل کارگروه ويژه احياي تالاب هامون/ شرايط امروز سيستان به دليل سوء مديريت‌ها است

نماينده مردم زابل زهک و هيرمند در مجلس در نطق ميان دستور خود خواستار تشکيل کارگروه ويژه احياي تالاب هامون شد و گفت: در شانزده سال گذشته که هامون خشکيد کشاورزي، صيد و صيادي و دامپروري نيز تقريبا نابود شده است.

 به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، "حليمه عالي" نماينده مردم زابل، زهک و هيرمند در مجلس در نطق ميان دستور خود در جلسه علني امروز سه‌شنبه (14 آبان) بهارستان ضمن قدرداني از حضور پر شور مردم انقلاب اسلامي در يوم‌الله 13 آبان به مشکلات حوزه انتخابيه خود پرداخت و گفت: سيستان قطب کشاورزي کشور بوده و هشتاد درصد اشتغال مردم وابسته به هامون است. 
 
وي در ادامه افزود: در روز اول  کاري دولت "تدبير و اميد" کار گروه احياي "درياچه اروميه" تشکيل شد که اين موضوع هم مردم را خوشحال کرد و هم اميدوار، خوشحال از اينکه سرنوشت اين خطه از مردم کشور اسلاميان به سرنوشت غم بار سيستان مبتلا نشد و اميدوار از اينکه انشاء‌الله دولت تدبير و اميد کارگروه احياي هامون زيبا را تشکيل دهد.
 
نماينده مردم زابل، زهک و هيرمند در مجلس ادامه داد: در 16 سال گذشته که هامون خشکيد، کشاورزي، صيد و صيادي و دامپروري نيز تقريبا نابوده شده است و مردم از فرصت مرز ارتزاق مي‌کردند که متاسفانه چهار سال است بازار‌هاي مرزي تعطيل گرديده است و به دليل فقر و نبود کار مهاجرت سيستانيان شروع و روز به روز در حال افزايش است که اين موضوع در تابستان امسال به اوج خود رسيده است.
 
عالي با بيان اينکه همه ما نمايندگان در قبال تمام مردم ايران مسئوليم، اظهار داشت: مسئله سيستان از بحران گذشته و تبديل به فاجعه شده است،‌ اگر به فوريت اقدام نشود ضرر آن را تمام مردم ايران خواهند ديد، چراکه سيستانيان مردمي غيور و مرزباناني دلير‌اند، اگر سيستان خالي از سکنه شود امنيت ايران اسلامي دچار تهديد خواهد شد.
 
وي با تاکيد بر اينکه سوء مديريت‌ها سيستان را به شکل امروز در آورده است، تصريح کرد: بايد وزارتخانه‌هاي مختلف پاسخ‌گو باشند که جهت حل مشکل سيستان چه کردند.
 
اين نماينده با بيان اينکه جهت رفع حل معضل سيستان بايد اقدامات اساسي انجام گيرد، اظهار داشت: پييگري حق آبه تالاب هامون و سيستان کمترين خواسته مردم است و وزارت‌امورخارجه بايد اقدامي فوري و اساسي انجام دهد ضمن آنکه با باز گشايي بازارچه‌هاي مرزي و استفاده قانونمند از فرصت مرز و از سرگيري تجارت چمداني جهت بهبود معيشت مردم فقط مديريت مي‌خواهد.
 
وي در ادامه اظهار داشت: به دليل محدوديت آب و وابسته بودن به کشور بيگانه جهت استفاده بهينه از قطره قطره‌هاي آب بايد هر چه سريع‌تر طرح لوله کشي به مزارع کشاورزي و تغيير شيوه‌اي آبياري و الگوي کشت توسط وزارت جهاد کشاورزي و وزارت نيرو اجرايي و اقدام شود.
 
عضو فراکسيون زنان مجلس تصريح کرد: متاسفانه در شهرک صنعتي منطقه مي‌توان گفت حتي يک کارخانه فعال وجود ندارد  که لازم است که "وزارت صنعت معدن و تجارت" وضعيت اين کارخانه‌ها را مشخص کرده و در صورت عدم تمايل صاحبانشان جهت راه اندازي مجدد کارگاه‌ها و کارخانجات به افراد واجد شرايط واگذار شود.
 
وي با بيان اينکه دولت بايد خارج از اصل 44 خود در منطقه سرمايه‌گذاري کند، تصريح کرد: با توجه به وضعيت خاص منطقه و عدم تمايل بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري در اين منطقه، دولت بايد به صورت ويژه سرمايه‌گذاري در اين مناطق را انجام دهد.
 
اين نماينده با بيان اينکه دولت بايد با دادن امتيازات ويژه به مردم مناطق محروم سبب سرمايه‌گذاري در اين گونه مناطق شود، گفت: بايد امتيازاتي به خاطر بدي آب و هوا و حق نوار مرزي در منطقه کمتر توسعه‌يافته و بخشش‌هاي مالياتي به مردم اين منطقه اختصاص يابد، همچنين بايد از مواهب خداداي منطقه مانند انرژي خورشيدي و بادي استفاده کرد.
 
عالي ادامه داد: حمايت از قشر توليد‌کننده به ويژه کشاورزان،‌ صيادان و دامداران در خصوص بخشش سود و دير کرد اصل وام‌ها و همچنين دادن علوفه‌هاي يارانه‌اي حمايت شود.
 
وي در ادامه با تاکيد بر تسهيل در ترانزيت کالا در چابهار بندر عباس، ادامه داد: ترانزيت کالاي چابهار و بندر عباس يکي از الويت‌هاي اصلي توسعه منطقه سيستان است که اگر اين اتفاق نيفتد کالا از طريق کشور پاکستان منتقل مي‌شود که اين موضوع منجر به تعطيلي بازارچه‌هاي مرزي شرق کشور خواهد شد.
 
وي در پايان خواستار تشکيل ستاد بحران خشک‌سالي سيستان و پرداخت کامل حق بيمه، خسارت و خشکسالي به کشاورزان و دامداران به دليل تک رقمي بودن بارندگي منطقه سيستان شد و به خطاب به "فرجي دانا"، گفت: از به کار بردن عناصري که در فتنه 88 نقش داشتند، خودداري کنید.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: نطق ، میان ، زابل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.