سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

تحقق صادرات 200 میلیارد دلاری در برنامه پنجم نیازمند تدبیراست

مدیرکل دفتر خدمات مهندسی سازمان توسعه تجارت ایران: تحقق هدف صادرات 200 میلیارد دلاری کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه نیازمند همراهی و همت بالای تمامی بخشهای دولتی و خصوصی و تدبیر است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، حسینی محمدی در آیین تجلیل از 14 صادرکننده برگزیده استان مرکزی در اراک افزود: درحال حاضر متاسفانه تراز تجاری کشور منفی است و ارزش وحجم کالاهای وارداتی و صادراتی در حد پیش بینی های برنامه پنجم نیست.
وی توضیح داد: در سال 91 با توجه به محدودیتهای ایجاد شده برای فعالان اقتصادی، صادرات کشور بدون احتساب به میعانات گازی چهار درصد نسبت به مدت مشابه قبل کاهش داشته و بخش عظیم این ناکامی ها در کنار مشکلات تحریم و فشارهای اقتصادی ، به دلیل بی تدبیری در تولید کیفی و خام فروشی بوده است.
مدیرکل دفتر خدمات مهندسی صادرات سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: دولت اعتدال در بسته سیاستهای خود افزایش صادرات با ارزش افزوده بالا را دارد که تمامی امکانات و نیروهای کشور باید برای تحقق این مهم بسیج شود.
حسینی محمدی ادامه داد:ارزیابی روند ارزش کالاهای صادراتی کشور در سالهای اخیر بیانگر این مهم است که سرانه ارزش هر تن کالا نسبت به ارزش آن در هر سال سیر نزولی داشته که این بسیار نگران کننده است و باید هرچه سریعتر تلاش شود تا نسبت کنونی یک به سه واردات به صادرات، با کاهش حجم خام فروشی ها و بالا بردن درآمد محصولات کیفی جبران شود.
وی توضیح داد: در گزارش اخیر بانک جهانی، ایران سقوط 14 پله صادراتی را تجربه کرده است و از رتبه 139 به 154 رسیده که این فضا باید به سرعت پر شود و تجارت فرامرزی با برنامه های مطالعاتی دولت و همت و مشارکت بنگاه های اقتصادی جان بگیرد.
این مسوول سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: شاخص های مورد تاکید دولت اعتدال توجه ویژه به تقویت و توسعه زیرساختهای تجاری، نهادهای مالی و بانکها، افزایش سهم صادرات کالاهای غیرنفتی در صادرات و ارتقای جایگاه صندوق ضمانت صادرات در فعالیتهای اقتصادی، شناسایی ارقام جدید صادراتی و بازگشایی اعتبارات اسنادی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است.
حسینی محمدی گفت: استان مرکزی در شرایط خاص اقتصادی کشور در سه سال اخیر توانسته با عمل به تعهد برنامه، جایگاه و مزیتهای خود را به شکل برجسته نشان دهند و این مهم وظیفه تصمیم سازان اقتصادی و اجرایی این استان را در موفقیت های بیشتر سنگین می کند.
وی گفت: این استان در شش ماه اول امسال 490 میلیون دلار اصارات داشته که انتظار است تا پایان سال، میزان این صادرات این استان از مرز یک میلیارد دلار بگذرد و با بنیه صنایع مادر تخصصی و تنوع محصولات تولیدی کشاوری، صنعتی و خدمات فنی و مهندسی این مهم انتظاری به حق است.
انتهاي پيام/ش ک
برچسب ها: صادرات ، تدبیر ، اراک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.