سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

پاییز مشهد بهاری شد

نزدیک دو ماه است که پاییز، پادشاه فصل‌ها، رخت طلایی خود را بر تن رنگ باخته شهر کرده و گرمای طاقت فرسای تابستان جای خود را به خنکای خوش عطر پاییز داده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد، نزدیک دو ماه است که دیگر صدای خش خش برگها در جدال با قدمهای ما به صدایی آشنا و گوشنواز تبدیل شده و نگاه ما به هر جای شهر که وصل میشود تلالوهای زرد و طلایی عظمت خدا را به رخ ما میکشد.

پاییز که میآید دیگر تماشای شهر هزار رنگ بیشتر از هر وقت دیگر فرحبخش و لذت بخش است. اما درک احساس بهاری زنده در کنار تماشای پاییز، روح خسته ما را در چارچوب خشک شهر بیشتر از گذشته جلا میدهد و فصل امید زندگی دوباره، پاییز زیباتری را برای ما به ارمغان میآورد.

حس تماشای گنبد طلایی خورشید هشتم ولایت در مشهد و در فصل پاییز که زیبایی خاصی به مشهد میدهد حسی است که هر لحظه لحظه آن وجود ما را پر از رنگ و امید به آینده میکند.

مشهد شهر امام رضا(ع) چند سالی است که در همه فصول حال و هوای بهاری به خود گرفته است. برگزاری جشنوارههای مختلف گل در این شهر و در فصول مختلف، درک بهار در دیگر فصول سال را برای همه امکانپذیر نموده و مشهد را از این حیث به یکی از قطبهای برگزاری جشنوارههای گل تبدیل کرده است.

از سه سال گذشته همزمان با فصل پاییز جشنواره گلهای داوودی در شهر مشهد برپا میشود و تماشای رنگ بازی گلها را در این فصل برای ما ممکن میسازد.

با قدم زدن در میان گلهای رنگارنگ داوودی در کنار اینکه باد خنک پاییزی تو را نوازش میکند حس زندگی پرامید، رنگی دوباره به خود میگیرد که این را میتوان از نگاه شاد بازدیدکنندگان به خوبی درک کرد.

گشتی در سومین نمایشگاه گلهای زیبای داوودی شهر مشهد بهانهای شد برای گزارشی که در ادامه میخوانید.

به طراحی فضای سبز شهر بیشتر توجه شود

شهروندی که با لذت خاصی گلهای داوودی کاشته شده را نظاره میکند، میگوید: تماشای گلهای رنگارنگ آن هم در فصلی که دیگر شهر از برگهای خشک پاییزی است، لذت وضف ناپذیری دارد.

وی ادامه میدهد: گل داوودی یکی از زیباترین هدیههای خداوند به مردم است و در کنار این مهم خاصیتهای دارویی زیادی دارد.

این شهروند که به گفته خودش هر سه سال از نمایشگاه گلهای داوودی مشهد دیدن کرده است، در خصوص سطح کیفی نمایشگاه بیان میکند: خوشبختانه هر سال سطح برگزاری این نمایشگاه نسبت به سالهای قبل بهتر میشود و البته این نیاز مشهد است که چنین جشنوارههایی را برگزار کند.

وی تصریح میکند: به هر حال مشهد شهری زائرپذیر است و باید اقداماتی در آن انجام داد تا زائران و مسافران با خاطرهای خوش از این شهر سفر کنند؛ همچنین باید فضای فرح بخشی را نیز برای شهروندان فراهم کرد.

این شهروند به فضای سبز مشهد اشاره میکند و میگوید: مشهد طی چند سال گذشته سبزتر شده است اما بهتر است مسوولان به طراحی فضای سبز این شهر بیشتر توجه داشته باشند.

لزوم ایجاد فضایی دائمی برای خرید گل و گیاه با قیمت مناسب

خانم دیگری که با دوستانش در حال بازدید از جشنواره است نیز میگوید: برگزاری این قبیل جشنوارهها اقدامی تحسین برانگیز است و این خود نشان میدهد که تنها سبز کردن شهر اهمیت ندارد بلکه لذت بردن از این همه موهبت نیز دارای درجه اهمیت بالایی است.

وی ادامه میدهد: برای اولین بار است که توانستهام این همه گل داوودی آن هم در نوعهای مختلف را یکجا ببینم و البته با اسامی برخی از آن ها نیز آشنا شوم.

این شهروند برپای غرفه فروش گل و گیاه با قیمت مناسب در این جشنواره را مطلوب ارزیابی میکند و میگوید: اینکه شهرداری در کنار این جشنواره امکانی را فراهم کرده تا علاقمندان به این مقوله بتوانند گل و گیاه مورد نظر خود را با قیمتی مناسب تهیه کنند جای تقدیر است اما بهتر است فضایی دائمی برای خرید گل و گیاه با قمیت مناسب و تخفیفدار فراهم شود.

برای باغ گیاهشناسی تبلیغات بیشتری شود

شهروند دیگری که در حال ثبت لحظههای رنگی در میان گلهای رنگارنگ داوودی است نیز میگوید: بهتر است در جشنواره فضایی فراهم میشد تا شهروندان بدون آسیب رساندن به گلها و چمنها بتوانند به راحتی عکس بگیرند.

وی ادامه میدهد: البته در ورودی باغ قاب گلهایی تدارک دیده شده بود اما بهتر بود که همین قابها در فضای داخل جشنواره نصب میشد.

این شهروند که به گفته خودش برای اولین بار است از باغ گیاهشناسی و جشنواره گلهای داوودی دیدن میکند، تصریح میکند: من اطلاعی نداشتم که در شهر مشهد باغ گیاهشناسی و همچنین فضایی فراهم شده تا علاقمندان برای آشنایی بیشتر با انواع گل و گیاه به آن مراجعه کنند. بهتر است تبلیغات بیشتری برای باغ گیاهشناسی شود چرا که مطمئنا هنوز شهروندان زیادی هستند که از وجود این باغ اطلاعی ندارند.

وی معتقد است برگزاری جشنوارههای مختلف گل در شهر مشهد به آشنایی بیشتر شهروندان و علاقمندان با انواع گل و گیاه و همچنین روش نگهداری و استفاده از آن در محل زندگی تاثیر به سزایی دارد.

گل وگیاه باید در زندگی نقش پررنگتری پیدا کند

یک روانشناس معتقد است دیدن گیاه و برقراری ارتباط با آن بر افزایش نشاط و شادابی شهروندان موثر است.

هدی کمردینزاده میگوید: در دنیای پر از هیاهو و پرمشغله امروز یکی از راههایی که افراد میتوانند از طریق آن به آرامش روحی و روانی برسند برقراری ارتباط با گیاهان است.

وی بیان میکند: براساس تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور که دیدن گل و گیاه باعث آرامش کاری در محل زندگی و محیط کاری میشود.

این روانشناس تاکید میکند: در کنار اینکه هر گل و گیاهی ممکن است جنبه دارویی و درمانی داشته باشد، مردم سعی کنند برای کاهش استرس در محل کار و زندگی خود از گل و گیاه استفاده کند و به آن نقش پررنگ تری در زندگی خود بدهند.

شورا از اقداماتی که به نفع مردم باشد، حمایت میکند

اما رییس کمیسون خدمات و محیط زیست شهری شورای شهر مشهد با اشاره به حمایت همه جانبه شورا از اقداماتی که در راستای نفع مردم باشد، میگوید: شورای اسلامی شهر مشهد از هر حرکت و اقدامی که به نفع شهروند، زائر و مسافران باشد، حمایت میکند.

جواد ستاری ادامه میدهد: گسترش گل و گیاه در زندگی شهری امری ضروری و اجتنابناپذیر است چرا که به شهروندان در فضای خسته شهر انگیزه و امید میدهد.

وی در خصوص جشنواره گلهای داوودی تصریح میکند: هر فردی که بخواهد انواع گلهای داوودی را مشاهده کند در گذشته باید به چندین جا سفر میکرد اما برگزاری این جشنواره این امکان را فراهم کرده که در یک جا و بدون صرف هزینه با انواع گلهای داوودی آشنا شد.

این عضو شورای شهر مشهد بیان میکند: در این جشنواره بالغ بر 240 گونه گل داوودی در معرض دید شهروندان و علاقمندان قرار گرفته است و در کنار آن دانشجویان و محققان نیز میتوانند از این فرصت فراهم شده استفاده کنند.

بازدید بیش از 6000 نفر از جشنواره گلهای داوودی

همچنین مدیر باغ گیاهشناسی مشهد استقبال شهروندان از جشنواره گلهای داوودی امسال را بیشتر از سالهای گذشته توصیفمیکند و میگوید: از روز آغازین برپایی سومین جشنواره گلهای داوودی مشهد که در شرق کشور بی نظیر است تاکنون 6366 نفر از این جشنواره بازدید کردند.

نیکروز ظریف ادامه میدهد: در حاشیه این جشنواره 9 غرفه برای فروش گل و گیاه و 6 غرفه نیز به منظور اطلاعرسانی خدمات و مشاوره برپا شده است.

وی به نمایش 240 رقم گل داوودی در این دوره از جشنواره اشاره میکند و میگوید: در سال گذشته 200 رقم گل داوودی در معرض دید علاقمندان قرار گرفت که این تعداد در سال جاری 240 رقم است.

ظریف تصریح میکند: جشنواره گلهای داوودی امسال در فضایی بالغ بر 10 هزار مترمربع در باغ گیاه شناسی مشهد دایر شده است که تا 17 آبان ماه نیز ادامه خواهد داشت.

مدیر باغ گیاهشناسی مشهد اضافه میکند: شهروندان علاوه بر بازدید از جشنواره میتوانند به صورت رایگان از دیگر بخشهای باغ گیاهشناسی نیز بازدید به عمل آورندس. /

برچسب ها: پاییز ، مشهد ، بهاری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.