سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خبرگزاري فرانسه گزارش داد:

ایران و 1+5 برای گفتگو درباره "محتواي" يک موافقتنامه به ژنو می‌روند

خبرگزاري فرانسه در گزارشي به قلم "محمد داوري" نوشت: مذاکرات درباره موضوع هسته‌اي ايران اين هفته در حالي در ژنو ازسر گرفته مي‌شود که مذاکره کننده تهران مي‌گويد اميدوار است در اين نشست درباره "محتواي" يک موافقتنامه گفتگو شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاري فرانسه در گزارشي می‌نویسد: نمايندگان شش قدرت جهان موسوم به گروه 1+5 که متشکل از پنج کشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان است روزهاي پنجشنبه و جمعه با تيم هسته اي ايران نشست برگزار خواهند کرد. اين گفتگوها در چارچوب دور جديد مذاکرات بين ايران و گروه پنج به اضافه يک انجام مي شود که پس از انتخاب حسن روحاني به عنوان رئيس جمهور جديد ايران ازسر گرفته شده است. 

هر دو طرف اميدوارند بتوانند به تقويت نشستي کمک کنند که ماه گذشته برگزار شد و هر دو طرف آن را مذاکراتي "واقعي" توصيف کردند. طرف ايراني در نشست ماه گذشته پيشنهاد جديدي را ارائه و براي نخستين بار از سال 2009 نشستي دوجانبه با آمريکا برگزار کرد.

آمريکا بخشي از گروه 1+5 است که شامل انگليس، چين، فرانسه، روسيه و آلمان نيز است.

مقامات ايراني مي گويند اين پيشنهاد که جزئيات آن همچنان محرمانه حفظ شده شامل نخستين و آخرين گامي است که تهران اميدوار است ظرف مدت سه ماه تا يک سال به اجرا درآيد.

عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ايران در ژنو روز دوشنبه گفت درمورد يک چارچوب مذاکره توافق شده است.

عراقچي افزود: انتظار ما اين است که اکنون گفتگوها درباره محتوا آغاز و سپس در جهت توافق درباره محتوا حرکت شود.

يک ديپلمات بلندپايه غربي که خواست نامش فاش نشود پس از دور جديد مذاکرات ايران و قدرت هاي جهان که در ژنو برگزار شد گفت راه حلي فوري مشاهده نمي شود.

هفته گذشته نيز گفتگوهايي فني در سطح کارشناسان دو طرف برگزار شد. هدف از اين گفتگوها آماده‌سازي مقدمات براي نشست سياسي اين هفته بود.

"علي واعظ" تحليلگر برجسته مسائل ايران در گروه بين المللي "بحران" در مصاحبه با فرانس‌پرس گفت چنين نشست هايي براي کاهش اختلاف ها و دستيابي به توافق مورد قبول دو طرف ضروري است.

اين شش قدرت جهان در نشست‌هايي که طي دو سال گذشته برگزار کرده‌اند از ايران خواسته‌اند غني‌سازي اورانيوم با غناي 20 درصد را متوقف و ذخاير اورانيوم غني شده موجود در اين کشور را به خارج منتقل کنند. آنها همچنين از جمهوري اسلامي مي خواهند فعاليت در مرکز غني‌سازي اورانيوم فردو را در نزديکي شهر مقدس قم متوقف کند.

ايران که ادعاها را در مورد تلاش اين کشور براي دستيابي به تسليحات هسته اي رد مي کند و تاکيد دارد برنامه غني‌سازي اورانيوم ايران صرفا اهداف صلح آميز توليد انرژي را دنبال مي کند، همچنين از اين شش قدرت جهان مي خواهد حق مسلم اين کشور را در زمينه غني سازي اورانيوم به رسميت بشناسند.

"وندي شرمن" مذاکره کننده ارشد آمريکا اواخر اين هفته در مصاحبه با کانال 10 تلويزيون اسرائيل گفت: پيشرفت به معني توقف توسعه بيشتر برنامه هسته‌اي ايران است در حالي که مذاکره‌کنندگان تلاش مي کنند به يک موافقتنامه جامع دست يابند.

وي افزود: واشنگتن آماده است کاهش "بسيار محدود" ، موقت و برگشت پذير تحريم ها عليه ايران را پيشنهاد کند اما تحريم ها عليه بخش نفت و بانکداري ايران حفظ خواهد شد زيرا ما براي دستيابي به يک موافقتنامه جامع به آنها نياز داريم و نه براي گام نخست.

نشست اين هفته بين ايران و گروه 1+5 دومين نشست بين دو طرف از زمان روي کار آمدن دکتر روحاني در ماه اوت به شمار مي رود. 


انتهای پیام/
برچسب ها: هسته ای ، ژنو ، نشست ، ایران ، مذاکرات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.