سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انجام عملیات حفاظت و مرمت بر روی "بافته کتیبه دوزی قاجاری" موزه حوضخانه

عملیات حفاظت و مرمت بر روی "بافته کتیبه دوزی متعلق به دوره قاجار"، از آثار نمایشی موزه حوضخانه در واحد حفاظت و مرمت مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران انجام شد.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، "بافته کتیبه دوزی متعلق به دوره قاجار" بدلیل نفوذ گردو غبار بر روی آن و ایجاد آلودگی روی پارچه های زمینه، آثار دوده و چربی روی پولک های نقره و طلا، خوردگی پولک های نقره، باز شدن سوزندوزی ها، ریختگی پولک ها، تیرگی، پارگی و از هم گسستگی الیاف فلزی، تغییر فرم و شکستگی پولک ها و کشیدگی و پارگی الیاف در لبه ها دچار آسیب شده بود.

عملیات حفاظت و مرمت بر روی این اثر شامل پاکسازی اثر با دستگاه مخصوص غبار روب، استحکام بخشی اتصالات و تزئینات فلزی، شستشو و ضد عفونی آزمایشگاهی، آسترگیری و نوارگیری و موزون سازی بخش تزئینات فلزی ریخته بوده است.

همچنین شناسایی ریخت شناسی میکروسکوپی الیاف غیر فلزی، شناسایی میکروسکوپ الکترونی  SEM الیاف فلزی، شناسایی آزمایشگاهی الیاف غیر فلزی و آزمایشات تست قارچ و اسیدیته از جمله مطالعات فن شناسی است که بر روی این بافته کتیبه دوزی انجام شده است.

در عملیات آزمایشی SEM که شامل شناسایی بخش های فلزی و تعیین جنسیت آن ها بود مشخص شد که پولک های طلایی رنگ از 36% طلا و 48% نقره و پولک های سیاه رنگ از فلز نقره تشکیل شده اند.

بافته مورد نظر یک بافته کتیبه دوزی نفیس منسوب به دوره قاجار در ابعاد 56.5 *63 سانتی متر است که شامل بافته های مختلف از جمله سرمه دوزی، گلابتون دوزی، پولک و منجوق دوزی می باشد. در حاشیه بافت اسامی مقدس "الله"، "محمد"، "علی"، "حسن"، "حسین"و "فاطمه" به چشم می خورد و متن اصلی بافته شامل تصویر "اسب و سوار" در مرکز است.

تنها پارچه بکاربرده شده در این کار پارچه متن است که روی آن دوخت های مختلف انجام شده است. در آزمایشات میکروسکوپی و تست سوخت که برای تشخیص الیاف انجام پذیرفت مشخص شد که جنس این پارچه از الیاف پنبه است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.