سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس مرکز توسعه دولت الکترونيک:

135 قطعه "سرانه اسکناس" براي هر نفر/تداوم ارائه "شناسه ملي" براي انجام معاملات در کشور

اجراي طرح هاي الکترونيک در قالب ارائه خدمات و حتي مبادلاتي که نياز به حضور فيزيکي و مبادلات مالي فيزيکي ندارد راهکاري مناسب براي توسعه بحث خدمات الکترونيک در کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، احمد بزرگيان رئيس مرکز توسعه دولت الکترونيک در مراسم معرفي كارآفرينان برتر در جمع خبرنگاران گفت: طي سالهاي اخير موضوع دورکاري و ارائه خدمات الکترونيک از طريق دفاتر پيشخوان جزو محورهاي ارزيابي عملکرد دستگاه ها است که در حال حاضر هم اجرا مي شود. 

بزرگ نيا تصريح کرد: در رابطه با موضوع بحث دورکاري و استفاده از خدمات الکترونيک براي سال 92 هم امتيازات لازم در نظر گرفته شده ضمن آنکه در سالهاي 90 و 91 امتيازات درنظرگرفته شده براي دستگاه هاي مربوطه طي دو جشنواره براساس جشنواره فاوا استان ها و دستگاه هاي برتر انتخاب شدند که در اين رابطه استان هاي اصفهان يزد، کرمان، خراسان رضوي، و جنوبي براساس اجراي فاز اول ده برنامه الکترونيک در کنار دستگاه هايي همچون سازمان سنجش و آموزش کشور و سازمان امور مالياتي امتيازات لازم را براساس ارزيابي تيم هاي تعيين شده به دست آورده اند.

وي تصريح کرد: در بخش ارائه خدمات الکترونيک از طريق سازمان امور مالياتي اين کار باعث اخذ اظهارنامه هاي مالياتي به شيوه کاملا الکتورنيک از طريق دفاتر پيشخوان شده است.

ضمن آنکه از اين خدمات الکترونيک شرکت نفت در رابطه با موضوع کارت هاي سوخت و شهرداري ها با ارائه حدود 52 خدمت به صورت الکترونيک توانسته اند بخش عمده خدمات خود را بدون حضور فيزيکي به مردم ارائه دهند.

رئيس مرکز دولت الکترونيک تصريح کرد: در رابطه با بحث وزارت خانه ها وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازي جزو وزارت خانه هاي پيشرو در استفاده و ارائه خدمات الکترونيک به متقاضيان هستند به گونه اي که در رابطه با مسکن مهر تمام ثبت نام انجام شده کاملا به صورت الکترونيکي بوده و کد رهگيري به متقاضيان ثبت نام مسکن مهر ارائه شده است.

وي در رابطه با انجام بحث عدالت الکترونيک در قوه قضاييه عنوان کرد: مهمترين موضوع در رابطه با توسعه خدمات الکترونيک اجراي طرح بزرگ قوه قضاييه تحت عنوان بحث عدالت الکترونيک است که از اين پس اخطاريه و تمام مسائل مربوط به آن کاملا از طريق بستر الکترونيکي به صورت پيامک به موبايل متقاضيان ارسال مي شود.

***توسعه امضاي ديجيتال نيازمند حمايت همه جانبه است

بزرگيان با بيان اينکه بحث امضاي ديجيتال در وزارت صنعت، معدن و تجارت به ويژه در سازمان توسعه تجارت در حال پيگيري و اجرا است گفت: در حال حاضر برخي از سازمان ها و دستگاه ها بخش مياني آن را برعهده گرفتم و تاکنون اقدامات لازم را براي توسعه امضاي اشخاص حقوقي به صورت ديجيتالي به مرحله اجرا گذاشتند.

***دريافت شناسه ملي توسط  108 هزار شخص حقوقي 

بزرگيان ادامه داد: تاکنون به بيش از 108 هزار نفر از اشخاص حقوقي براساس دستگاه هاي مربوطه شناسه ملي براي انجام معاملات ارائه شده است. 

وي افزود: اين کار کاملا براساس کميته ماده 16 انجام شده زيرا طبق دستورالعمل اين کميته هر دستگاهي بايد تقاضاي خود را براي دريافت شناسه ملي به اين کميته ارائه دهند و اين کميته بعد از بررسي اقدام به ارائه شناسه ملي به دستگاه مربوطه مي کنند.

بزرگ نيا عنوان کرد: براساس جلسات کميته ماده 16 که هر هفته جلسه در رابطه با بررسي درخواست هاي مربوط به شناسه ملي دستگاه ها برگزار مي شود پس از تأييد ارائه شناسه ملي به دستگاه هاي معرفي شده password مربوطه به دستگاه ها ارائه مي شود.
وي افزود: اين کار توسط معاونت توسعه مديريت و سرمايه اي رئيس جمهور و سازمان ثبت احوال انجام مي شود.

***سرانه مصرف اسکناس براي هر نفر بيش از 135 قطعه

بزرگيان با تأکيد بر اين نکته که موضوع خريدهاي يک ميليون تومان به صورت آنلاين پيشنهاد بوده است نه اجبار اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما ميزان معاملات نفتي نسبت به ساير کشورها زياد است و سرانه اسکناس به همين علت براي هر نفر بيش از 135 قطعه با نرخ حدود 40 تا 50 تومان است.

*** توسعه تجارت داخلي در برنامه پنج توسعه

بزرگيان تصريح کرد: ميزان استفاده از اخدمات الکترونيک در مبادلات تجاري کشور بسيار کم است به طوري که طبق آمار در سال 91 تقريبا سه برابر جي وي تي کشور از طريق دستگاه هاي pos در واحدهاي صنفي مبادله تجاري داشتيم که اين رقم در دنيا 30 درصد است.

ضمن آنکه رقم تجارت خارجي از طريق مبادلات الکترونيکي بايد تا پايان برنامه پنجم توسعه به 30 درصد حجم مبادلات تجارت خارجي برسد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: سرانه ، اسکناس ، معاملات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.