سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار پاکستان درباره همکاري با انتقال تجهيزات ناتو به افغانستان

حمله هواپيماهاي بدون خلبان آمريکا در پاکستان که به کشته شدن رهبر طالبان اين کشور انجاميد، واکنش شديد مسئولان اين کشور را برانگيخت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تلويزيون انگليس ؛ پاکستان آمريکا را به سنگ اندازي در راه مذاکرات صلح اين کشور با طالبان متهم کرد. اين اتهام به دنبال آن مطرح شد که حمله يک هواپيماي بدون خلبان آمريکا به کشته شدن حکيم الله محسود رهبر اين گروه انجاميد. اين حمله يک روز پيش از آن صورت گرفت که نماينده پاکستان قصد داشت به وزيرستان شمالي سفر و با رهبران طالبان ديدار کند. وزير کشور  پاکستان اعلام کرد همه جنبه هاي همکاري اسلام آباد با واشنگتن تحت بازنگري قرار مي گيرد.

به گزارش خبرنگار اين شبکه، در پي کشته شدن حکيم الله محسود، در پيشاور و ديگر شهرهاي پاکستان، مردم و نيروهاي امنيتي به انتظار حمله انتقامجويانه طالبان هستند.يک نيروي امنيتي پاکستان مي گويد:«تدابير امنيتي به دنبال حمله اي که حکيم الله محسود در آن کشته شده، در همه خيابان ها تشديد شده است. اين احتمال به شدت وجود دارد که طالبان به زودي حملاتي را در پاکستان انجام دهد».

اين اقدام فقط چند روز پس از آن صورت گرفت که نواز شريف نخست وزير پاکستان با باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا ديدار کرد. او در اين ديدار خواستار پايان يافتن حملات با استفاده از هواپيماهاي بدون خلبان و تقويت همکاري هاي دو کشور شد.

چادهري ناصر علي خان وزير کشور پاکستان با متهم کردن آمريکا به خرابکاري و تلاش براي برهم زدن مذاکرات صلح گفت:«ما در هفت هفته گذشته تلاش کرديم روندي را گام به گام ايجاد کنيم تا به کمک آن بتوانيم صلح را به پاکستان بازگردانيم. اما شما [آمريکايي ها] آن را تباه کرديد».تلاش براي کشتن حکيم الله محسود به دنبال انتشار نوار ويديوئي شدت گرفت که او را در کنار بمب گذار انتحاري اردني نشان مي داد که هفت مامور سيا را در افغانستان کشت. اين مرگبار ترين حمله عليه سيا در بيست و پنج سال گذشته به شمار مي رود.

اطلاعات موجود نشان مي دهد خان سعيد فردي است که به عنوان جانشين حکيم الله محسود انتخاب شده است. او معاون محسود و طراح اصلي فرار از زندان بود که سال گذشته در بانو صورت گرفت. در اين فرار بيش از چهارصد نفر آزاد شدند. او همچنين فردي است که گفته مي شود در حمله سال دو هزار و يازده به يک پايگاه نيروي دريايي در کراچي دخالت داشت. به رغم اين سوابق، برخي در پاکستان بر اين باورند که او فردي ميانه رو است و ممکن است بيشتر تمايل داشته باشد وارد مذاکرات شود.

محمود شاه ژنرال بازنشسته ارتش پاکستان مي گويد:«او تمايل بيشتري براي مذاکرات دارد اما اين مسئله در عين حال متاثر از فرماندهاني است که در اطراف او حضور دارند و اينکه آيا او توافق جمعي آنها را نيز با خود دارد يا نه».هزاران نفر در يک دهه گذشته در عمليات هواپيماهاي بدون خلبان آمريکا در پاکستان کشته شده اند. طالبان دولت پاکستان را به دادن اطلاعات لازم براي اين حملات متهم کرده است. اما به دنبال حمله اي که به کشته شدن حکيم الله محسود انجاميد، پاکستان سفير آمريکا را فراخواند تا اعتراض خود را به اين اقدام ابراز کند. پاکستان اعلام کرد اکنون ناگزير است در روابط و همکاري هاي خود با واشنگتن بازنگري کند و اولين گام تهديد به بستن راهگذر تامين تجهيزات نظامي به افغانستان است.

عمران خان سياستمدار برجسته پاکستاني (رهبر حزب کي پي کي)و مخالف جدي استفاده از هواپيماهاي بدون خلبان، اعلام کرد:«حزب کي پي کي خواهان توقف انتقال تجهيزات ناتو از پاکستان است تا زماني که آنها(آمريکايي ها) بگويند حملات هواپيماهاي بدون خلبان متوقف شده است».  رابطه نزديک با پاکستان در اين ناحيه پرآشوب، از نظر سياسي و نظامي اهميت زيادي دارد اما تا کنون کاخ سفيد درباره موضع گيري پاکستان واکنشي ابراز نکرده است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.