سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمک نظامی "آستانه" به "دوشنبه" برای تقویت مرزها

پارلمان "قزاقستان" پس از بررسی، موافقت‌نامه بین ‌دولتی در مورد کمک نظامی به "تاجیکستان" را به اتفاق ‌آرا تصویب کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، «تنگری‌نیوز.کز» یک پایگاه خبری قزاقستان در مطلبی آورده است که پارلمان قزاقستان پس از بررسی، موافقت‌نامه بین‌دولتی در مورد کمک نظامی به تاجیکستان را به اتفاق‌آرا تصویب کرد.
 
بنابراین موافقت‌نامه، دولت قزاقستان تجهیزاتی را در جهت تقویت نیروهای مسلح تاجیکستان در چارچوب طرح ارائه کمک‌های نظامی و فنی رایگان به این کشور منتقل می‌کند.
 
بنا به گفته این منبع، «اوکاس ساپاراف» معاون وزیر دفاع قزاقستان ضمن ارائه گزارشی در مورد اهدای این تجهیزات، در مجلس گفت: قزاقستان در گذشته نیز کمک‌های نظامی فنی به تاجیکستان ارائه کرده و این اقدامات در چارچوب برنامه همکاری دوجانبه صورت گرفته‌ است.
 
وی افزود که همه آن اموالی که باقی مانده از دوران اتحاد جماهیر شوروی است که به تاجیکستان منتقل خواهد شد و وزارت دفاع قزاقستان طرح کمک به این کشور همپیمان را فوری و در جهت استفاده مفید آنان می‌داند.
 
وی تصریح کرد: قزاقستان از ارتش شوروی سابق اموال بسیاری به ارث برده و ما بخشی از آنها را که بیشتر از برنامه نیاز ارتش ملی است به کشورهای دیگر همپیمان خود می‌دهیم.
 
به گفته این مقام وزارت دفاع قزاقستان، فهرست تجهیزات اهدایی براساس لیست ارائه‌ شده از سوی تاجیکستان تهیه شده و آن اموالی را که قزاق‌ها به آن نیاز ندارند و بیش از حد موجود و انبار شده در اختیار تاجیک‌ها می‌گذارد.
 
معاون وزیر دفاع قزاقستان در جلسه عمومی مجلس سنا با اشاره به وضعیت افغانستان، اوضاع در مرز تاجیکستان با این کشور را همچنان متشنج دانسته و تأکید کرد که افغانستان در حال رویارویی با یک تحول سیاسی و امنیتی بوده و هرگونه تغییر در اوضاع این کشور تهدید واقعی برای امنیت ملی در تاجیکستان است.
 
این مقام نظامی قزاقستان افزایش موارد قاچاق مواد مخدر از افغانستان به تاجیکستان را از دیگر تهدیدات امنیتی منطقه عنوان کرد.
 
وی تصریح کرد که قزاقستان همزمان با اهدای تجهیزات نظامی از جمله کشورهایی است که در تکمیل نیروهای مسلح تاجیکستان از طریق آموزش نظامی نیز کمک فراهم می‌کند و امروز در مؤسسات آموزشی قزاقستان 77 نظامی تاجیک آموزش می‌بینند.
 
معاون وزیر دفاع قزاقستان یادآور شد: توافق بین 2 دولت در زمینه ارائه کمک‌های نظامی فنی رایگان ضمن بازدید رسمی وزیر دفاع قزاقستان از تاجیکستان در تاریخ 15 آوریل 2013 در شهر دوشنبه به امضا رسید.
 
به گفته وی مطابق با شرایط و ضوابط این موافقت‌نامه، قزاقستان کمک‌های نظامی خود را در قالب اهدای تجهیزات نظامی مانند مهمات، نارنجک دستی و روغن تفنگ در اختیار تاجیکستان می‌گذارد.
 
وی تصریح کرد: «آستانه» بر اساس این توافق تحویل تجهیزات نظامی به «دوشنبه» ‌را فراهم می‌کند و با هواپیما نیروهای مسلح وابسته به وزارت دفاع قزاقستان این محموله اهدایی به تاجیکستان منتقل می‌شود.
 
بنابر تأکید این مقام نظامی قزاق مطابق با ماده پنج این موافقت‌نامه، تاجیکستان اموال دریافت‌ کرده از قزاقستان را به طرف (کشور) ثالث تحویل نمی‌دهد و یا حق استفاده از آن را واگذار نمی‌کند.
 
قزاقستان از جمله کشورهایی است که در سال‌های جنگ داخلی تاجیکستان در سال‌های (1993-1997) نیز به این کشور کمک نظامی کرده و همزمان یک گردان خود را در جهت تحکیم حفاظت از امنیت، در منطقه‌ای از مرز تاجیکستان با افغانستان مستقر کرده بود.
 
انتهای پیام/

منبع: فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.