سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"گردشگري" پير شد، اما راه رفتن بلد نيست

گردشگری طفلی نوپا است و هنوز راه رفتن را یاد نگرفته، براي ايستادگي در مقابل رشد جهاني نيازمند حمايت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با گزارش عملكرد، آرزوها و توصيه هاي منوچهر جهانيان معاون سابق گردشگري كشور،‌ سرآغاز مراسم توديع و معارفه معاون گردشگري كشور در مقر سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي  و گردشگري شد.

جهانيان با اشاره به مشكلات عديده معاونت گردشگري، گفت: تغيير و تحولات در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در ظرف مدت كمتر از 2 سال مشكلاتي را براي معاونت گردشگري ايجاد كرده بود كه در آن مقطع نياز به ساماندهي ساختار معاونت گردشگري متناسب با بازارهاي هدف و كشورهاي پيشرو در صنعت گردشگري ضروري مي نمود.

وي در ادامه با اشاره به بازنگري بازارهاي هدف با راه اندازي اداره كل گردشگري خارجي، تصريح كرد:‌ با راه اندازي اداره كل گردشگري خارجي بازارهاي هدف براساس تقاضا، ميزان ورود گردشگران و ويژگي هاي فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي مورد بررسي قرار گرفته و در نهايت كشور هاي همسايه و جهان اسلام در اولويت بازارهاي هدف گردشگري كشور قرار گرفتند.

***ورود گردشگر نيازمند سرمايه گذاري است

معاون پيشين گردشگري با ابراز تاسف در خصوص عدم حمايت از حضور صنعت گردشگري كشور در نمایشگاه‌هایی که برند بازارهای بین‌المللی محسوب می‌شوند، اظهار داشت:‌ در سال هاي اخير اعتباري براي حضور در نمايشگاه ها اختصاص نداشته، براي ورود گردشگر بايستي هزينه كرد تا در نهايت از سود آوري ورود گردشگر بهره برداري كرد.

وي در ادامه افزود:‌ اميدواريم با حمايت رئيس سازمان ميراث فرهنگي امكان حضور مسئولان و فعالان صنعت گردشگري در نمايشگاه ها فراهم شود و همچنين از بخش خصوصي هم انتظار مي رود در نمايشگاه ها تنها حضور نمادين نداشته و با اقتدار و تاثيرگذاري پكيج ها و مسيرهاي گردشگري كشور را معرفي كنند. 

جهانيان در بخشي از صحبت هاي خود با اشاره به تشكيل كارگروه گردشگري خارجي در راستاي تسهيل ورود گردشگران به كشور، گفت:‌ در پايان سال 90 رشد 5 درصدي گردشگري خارجي ثبت شده بود كه با تعامل دستگاه هاي دولتي و بخش خصوصي و سازمان بين المللي جهانگردي در سال گذشته آمار نشانگر رشد 24 درصدي ورود گردشگران خارجي و در نهايت در هفت ماهه اخير رشد 26 درصدي گردشگري خارجي در كشور بوده است.

وي در ادامه با تاكيد بر پيشتازي ايران نسبت به پيش بيني هاي سازمان جهاني جهانگردي، گفت: سازمان جهاني جهانگردي براي سال 2013 رشد 14 درصدي گردشگري پيش بيني كرده كه خوشبختانه كشور تاكنون به رشد 26 درصدي آمار گردشگري دست يافته ، به طوري كه براي اولين بار در تاريخ جمهوري اسلامي ايران در شهريور ماه 92، ميزان ورود گردشگران بيش از سفرهاي خروجي از كشور بوده است.

معاون پيشين گردشگري كشور با اشاره به اينكه در افق 1404 ايران ورود 20 ميليون گردشگر پيش بيني شده، افزود: با حضور بخش خصوص و برنامه ريزي در سايه رشد 25 تا 30 درصدي گردشگري خارجي در سال 1389 به رقم 20 ميليون گردشگر خواهيم رسيد.

وي ادامه داد:‌ باید سفرهای گروهی به ایران تقویت شود، چون براساس آمارهای موجود، کمتر از یک درصد گردشگران با تور به ایران سفر می‌کنند و لازم است بخش خصوصی در این زمینه حضور فعال‌تری داشته باشند.
 
جهانیان با اشاره به فعال شدن کمیته‌ی گردشگری دریایی و حضور سازمان‌هایی مانند بنادر و کشتی‌رانی در این کمیته، از هماهنگی برای تهیه‌ی سند ملی گردشگری دریایی خبر داد و در ادامه به هماهنگي هاي در جهت تدوين سند ملی گردشگری سلامت اشاره کرد.
 
وي همچنین به مصوبات هیأت دولت در خصوص لغو روادید اشاره کرد و گفت: در جهت لغو رواديد كشور ها شناسایی می‌شوند و در اولین جلسه‌ی کارگروه مشترک، در مورد لغو روادید یا تسهيل صدور روادید فرودگاهی كشورها هدف، تصمیم گرفته خواهد شد.

***ميراث فرهنگي و صنايع دستي با گردشگري توسعه مي يابد
 
معاون پیشین گردشگری در ادامه با بيان اينكه گردشگری طفلی نوپا است و هنوز راه رفتن را یاد نگرفته،‌ ادامه داد:  گردشگري براي دوام در مقابل رشد در عرصه بين الملي نيازمند حمايت است.

وي در ادامه به مرتضي رحماني موحد معاون جديد گردشگري كشور توصيه هايي كرد و افزود: در جهت توسعه‌ی فعالیت‌های گردشگری، حمایت از بخش خصوصی، آموزش در مراکز پذیرایی و اقامتی‌، تغییر نگاه به گردشگران خارجی‌، حضور متخصصان در برنامه‌ریزی‌، نظارت و اجرای برنامه‌ها‌، سامان‌دهی تعطیلات در طول سال برای توسعه‌ی سفر‌ و حضور و همراهی جوامع محلی در توسعه‌ی گردشگری، از جمله اقداماتی است که بايستي سرلوحه امور قرار گيرد.
 
جهانیان همچنین تاکید کرد: میراث فرهنگی و هنرهای سنتی زمانی می‌تواند ماندگار باشد و بدرخشد که گردشگری توسعه یابد و در نهايت رونق گردشگري توسعه و حمايت از ميراث فرهنگي و صنايع دستي را به همراه خواهد داشت.
 
او در پایان سخنانش هم از همه‌ی همراهانش و بويژه خانواده اش تشكر كرد و اظهار داشت: من به‌ عنوان متولی و مسئول سفر در طول خدمتم در معاونت گردشگری، فرصت حتی یک روز سفر را نداشتم.
 
گفتني است؛ در ادامه اين مراسم منوچهر جهانیان طي حكمي از سوي محمد علي نجفی به عنوان مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در امور گردشگري و همچنین مرتضی رحمانی‌موحد به سمت معاون گردشگری كشور منصوب شدند.
 
انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.