به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، دکتر مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ضمن اعلام مطلب فوق افزود : اتصال بزرگراه شهید باکری به آزادراه تهران- کرج از طریق 4 پل ارتباطی انجاممیشود. در سال 1390 پلهای ارتباطی باند شمال آزادراه تهران- کرج به بزرگراه شهید باکری که تأمینکننده جهتهای حرکتی شمال به غرب و شرق به شمال بودند، بهره برداری شد. در فاز دوم ازپروژه احداث تقاطع های غیرهمسطح بزرگراه شهید باکری با آزادراه تهران- کرج، دو پل دیگر به بهرهبرداری خواهد رسید تا در مجموع 4 پل بتنی بهطور کامل زیر بار ترافیکی برود. 2 پل آماده بهره برداری شامل پل دسترسی باند جنوب آزادراه تهران- کرج به شمال بزرگراه شهید باکری(غرب به شمال) و پل دسترسی شمال بزرگراه شهید باکری به باند جنوب آزادراه تهران- کرج(شمال به شرق) است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه گفت : پلهای غرب به شمال و شمال به شرق تقاطع بزرگراه شهید باکری با آزادراه تهران- کرج، با دو روش اجرایی متفاوت احداثشده اند. عبور از روی رودخانه شرقی- غربی میانرود، رمپ دسترسی پارک ارم، خطوط متروی تهران- کرج و آزادراه تهران- کرج از دشواریهای اجرای این 2 پل ارتباطی بوده است. بههمین خاطر بود که برای عبور از روی این موانع ترافیکی و همچنین شبکه پیچیده تأسیسات شهری، استراتژیهای خاصی درنظر گرفته شد. بخشهای شمالی و جنوبی این پلها که در شمال و جنوب آزادراه تهران- کرج قرارگرفتهاند، به روش پلهای بتنی درجا احداثشدند و بخشهای میانی باتوجه به عدم امکان احداث پایه در رفیوژمیانی آزادراه، به روش پلهای بتنی صندوقهای پیش تنیده و البته با استفاده از شیوه بتن ریزی درجا مورد اجرا قرار گرفت.
وی با اشاره به دهانه حدودا 100 متری پلهای ارتباطی غرب به شمال و شمال به شرق تقاطع بزرگراه شهید باکری با باند جنوب آزادراه تهران- کرج که بدون پایه میانی از روی عرض این آزادراه عبورکرده است،افزود : این ویژگی تنها یک شاخصه ممتاز معماری محسوب نمی شود . این سازه های حمل و نقلی در حالی با شعاع قوس 90 درجه و دهانه آزاد 96 متری احداث شده اند که بزرگترین دهانه اجرا شده به این روش در دنیا 85 متر بوده است.از طرفی ظرافت عرشه ها و شعاع حداقلی قوس ها، زیبایی این سازه ها را دوچندان کرده است.
دکتر مازیار حسینی در تشریح تاثیرات ترافیکی پل های آماده افتتاح تقاطع بزرگراه شهید باکری با آزاد راه تهران – کرج گفت : ارتباط بزرگراه 6/7 کیلومتری شهید باکری با مهمترین شریانهای شرقی- غربی پایتخت مانند بزرگراه شهید همت و بزرگراه شهید حکیم، وظیفه توزیع ترافیک در این معابر مهم را بر دوش بزرگراه شهید باکری گذاشته است؛ این کارکرد ترافیکی مهم با زیرباررفتن دو پل ارتباطی باقی مانده از تقاطع این بزرگراه با آزادراه تهران- کرج تکمیل خواهدشد. در واقع با انتخاب بزرگراه شهید باکری در لحظه ورود به شهر تهران، نهتنها از حجم ترافیک در آزادراه تهران- کرج (بخش حدفاصل تقاطع بزرگراه شهید باکری تا تقاطع شیخ فضلالله) کاستهمیشود بلکه سایر بزرگراههای شمالی- جنوبی شهر تهران همچون بزرگراه شهید ستاری و بزرگراه یادگارامام(ره) نیز ترافیک متعادلتری خواهند داشت. البته آنچه گفته شد تنها شامل کارکردهای ترافیکی پل غرب به شمال این تقاطع است. با زیر بار رفتن پل شمال به شرق، شهروندانی که قصد دارند از مناطق غربی و شمال غربی پایتخت (مناطق 5 و 22) به سمت مرکز شهر حرکت کنند، می توانند از طریق بزرگراه شهید باکری و پل شمال به شرق وارد مسیر غرب به شرق آزادراه تهران- کرج شده و به سمت تقاطع بزرگراه شیخ فضل الله با بزرگراه جناح ادامه مسیر دهند.
انتهاي پيام/