سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

حفاظت از حقوق "سرمايه گذاران" با XBRL

استفاده از زبان XBRL برای نهادهای نظارتی موجب ارائه داده های مالی با کیفیت، افزایش شفافیت بازار و اطمینان از گزارشگری صحیح مالی و در نتیجه منصفانه بودن بازار و حفاظت از حقوق سرمایه گذاران خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،علی عبدالهی در مراسم آغاز بهره‌برداری از زبان گزارشگری تجاری توسعه پذیر (XBRL) گفت: زبان مشترک XBRL برای نهادهای نظارتی، شرکت ها، تحلیل گران و سرمایه گذاران مزایای گوناگونی در برخواهد داشت.

وی ادامه داد: به کارگیری این زبان برای نهادهای نظارتی موجب ارائه داده های مالی با کیفیت، افزایش شفافیت بازار و اطمینان از گزارشگری صحیح مالی و در نتیجه منصفانه بودن بازار و حفاظت از حقوق سرمایه گذاران خواهد شد. 

وي ادامه داد: به کارگیری روشی استاندارد برای تهیه و ارسال گزارشات مالی و افزایش تعامل پذیری بین شرکت ها و نهادهای نظارتی مختلف از مهم ترین مزیت های پیاده سازی این زبان مشترک برای شرکت ها خواهد بود. 

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس در ادامه تحلیل گران را به استفاده از این سیستم گزارشگری تشویق کرده و خاطرنشان ساخت: استفاده از XBRL برای تحلیل گران نیز کاربردهای متفاوتی را در بر دارد که از میان آن می توان به قابلیت استفاده مجدد از اطلاعات در نرم افزارهای تحلیلی مختلف، بدون نیاز به ورود مجدد داده ها و همچنین تحلیل سریعتر گزارشات مالی اشاره کرد.
 
عبدالهی به اشاره به طراحی وب سایت XBRL با نام XBRL.SEO تأکید کرد: تلاش شده است تا با طراحی و پیاده سازی وب سایتی به عنوان مرجع رسمی XBRL در بازار سرمایه ایران محتوای عملی مناسبی را در اختیار علاقمندان قرار دهیم.

 وی متذکر شد: معرفی و ارائه واژه نامه ایران، معرفی و ارائه ابزارهای نرم افزاری لازم و ارائه تجارب موفق پیاده سازی XBRL در دنیا و در آخر دو زبانه بودن این سایت از مزیت های اصلی سایت جدید XBRL محسوب می شود.

 مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس با برشمردن اهداف و برنامه های آتی در حوزه XBRL گفت: تصمیم داریم در حوزه واژه نامه با گسترش محدوده واژه نامه به تمامی صورت های مالی و کلیه صنایع و شرکت های ثبت شده در بورس اقدام کنیم در حالی که در حوزه خروجی های XBRL با تدارک مقدمات لازم برای به کارگیری رویکرد فایل بندی و بازمهندسی سامانه کدال برای پذیرش گزارش ها در قالب جدید تلاش خواهیم کرد.
 
وی برنامه های آتی این حوزه را در پردازش و تحلیل داده ها مد نظر قرار داد و گفت: حمایت و تشویق تأمین کنندگان نرم افزاری برای تولید نرم افزارهای پردازشگر داده و بهره گیری از مزایای خروجی های XBRL در راستای بهبود کیفیت تحلیل و پردازش، از برنامه های آتی این مدیریت است.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: بورس ، سهام ، تجارت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.