سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مزيت هاي متنوع باغداري ايران، همچنان در چالش "تنظيم بازار"

رييس اتحاديه باغداران از مزيت هاي کامل و جامع باغداري ايران با حداکثر تنوع اقليمي و کيفيت برتر جهاني خبر داد و گفت: هيچ مشکلي در تأمين نياز بازار نداريم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مجتبي شادلو گفت: تنوع اقليمي ايران براي توليد محصولات باغي بي نظير است اما در کنار همه مزيت ها و پيشرفت ها و افزايش توليد هنوز در عرصه بازاريابي، مديريت و تنظيم بازار، ‌رفتار سنتي و غير علمي ديده مي شود.

وي افزود: فاصله قيمت مصرف کننده ها تا بخش توليد، حدود 2 تا 3 برابر است و بيشترين سهم را واسطه ها و دلالان بازار مي برند.

شادلو اظهار داشت: مديريت توليد با وزارت جهاد کشاورزي و مديريت بازار و واردات و صادرات هم در اختيار وزارت صنعت، معدن و تجارت است که برخي ناهماهنگي ها باعث بي نظمي در بازار و نوسان شديد قيمت ها به نفع واسطه ها مي شود.

وي تأکيد کرد: اگر قيمت ها در بازار به طور دقيق کنترل و شفاف سازي و هزينه واسطه گري منطقي شود، به اقتصادي شدن توليد کمک خواهد کرد.

شادلو از پديده "رنگ کردن پرتقال" انتقاد کرد و گفت: بايد اجازه دهيم ميوه ها با کيفيت و طعم و ارزش غذايي کامل برداشت و فروخته شود و اين رنگ کاري، اسيد ميوه را بيشتر مي کند که رفتاري غيرمنطقي و غير علمي است.

وي افزود: برداشت نارنگي آغاز شده است و پس از هم برداشت مرکبات بيشتر خواهد شد.

متاسفانه دلالان مهمترين عامل برونزاي بازار ميوه کشور هستند و به افزايش قيمت ها دامن مي زنند.

کم توجهي به مديريت دقيق بازار توزيعي کشور سبب شده است عده اي سود جو حداکثر منافع را کسب کنند و آزادانه سودهاي باد آورده را به جيب خود بزنند.

دولت در سال هاي اخير براي ساماندهي بازار ميوه مانند طرح جامع بازار يابي و بازاررساني براي حذف دلالي در بخش كشاورزي ،  عرضه مستقيم محصولات كشاورزي در كشور ، ساماندهي 15 درصد بازار  در کنار تقويت بازار سنتي ، انجام داده است تا هم نظر توليد كننده و هم مصرف كننده تامين شود.

اما واسطه‌ها همچنان ميدان‌داران اصلي ميادين تره‌بار ميدان مركزي تره و بار تهران هستند و محموله‌هاي کشاورزان را به قيمت نازل‌تر خريداري مي کنند و با چند دست چرخش به قيمت بالاتري به مشتري ها مي‌فروشند.

به اعتقادکارشناسان ، ميوه از سر مزرعه تا دست مصرف كننده كه مي‌رسد 4 تا 8 دلال و واسطه دست به دست مي‌كنند و در برخي موارد تا 300 درصد هم قيمت ها را افزايش مي دهند.
حالا اين سوال مطرح است که واردات اندک ميوه با هرعنوان ايا به ضرر بخش توليد است يا دلالان ؟ چرا از منافع دلالهاي تورم ساز حمايت مي کنيد، الان که همه ميوه ها در اختيار دلالان است و کشاورز و توليد کننده اصلي ديگر محصولي براي فروش ندارد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: باغداری ، تنظیم ، بازار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.